مقالات

برگشت نمره چشم بعد از عمل لازک و لیزیک و prk

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
74043 بازدید

عمل لیزیک محبوب ترین عمل جراحی لیزر چشم است ، اما برای افرادی که گزینه های مناسبی برای  این جراحی نیستند معمولا  عمل  PRK یا لازک می توانند گزینه های بهتری باشند . سوالی که معمولا بعد از انجام جراحی لازک به وجود می آید ، آیا امکان برگشت شماره چشم بعد از عمل لازک وجود دارد یا خیر ؟

در پاسخ به سوال بالا باید گفت جراحی های برداشتن عینک دائمی هستند اما در صورت ایجاد شرایطی امکان ضعیف شدن مجدد چشم ها وجود دارد. که در برخی از انواع آن میتوان جراحی را تکرار کرد.

تفاوت اساسی در نحوه انجام لیزیک ، PRK و لازک مربوط به نحوه تغییر در قرینه می باشد. در عمل لیزیک ابتدا جراح لیزیک شما با یک ابزار جراحی کوچک به نام میکروکراتوم ، یک فلپ بسیار نازک و سطحی در قرنیه شما ایجاد می کند. سپس بعد از تاباندن لیزیک به سطح قرنیه فلپ ایجاد شده را به جای خود باز می گرداند.

در عمل لازک و prk  این فلپ ایجاد نمی شود و در نتیجه عوارض مربوط به آن نیز وجود ندارد. البته این که کدام روش مناسب بیمار است با توجه به شرایط بیمار و ضخامت قرنیه متفاوت است.

برگشت نمره چشم بعد از عمل

چه شرایطی باعث برگشت شماره چشم می شود ؟

همانطور که می دانید یکی از شرایط عمل های لیزری چشم این است که شماره چشم به مدت حداقل شش ماه ثابت باشد. افرادی که شماره چشم آن ها تغییر می می کند گزینه مناسبی برای این جراحی نیستند. حال در نظر بگیرید چنین افرادی به انجام جراحی اقدام کنند. بعد از عمل احتمالا شماره چشم آن ها ضعیف تر خواهد شده بود و در چنین شرایطی به نظر می آید که شماره چشم فرد بعد از عمل برگشته است . در صورتی که این تغییر به دلیل ضعیف شدن مجدد چشم می باشد.

یکی دیگر از دلایل برگشت شماره چشم ، بیماری هایی چشمی می باشد. آب مروارید و پیر چشمی یکی از مهم ترین این بیماری ها است که در اثر افزایش سن می تواند رخ داده و در بینایی فرد اختلال ایجاد کند.

بعضی از متخصصین معتقدند که چون برخی از این جراحی ها برای رفع مشکل نزدیک بینی انجام می شوند . اگر مجدد زمان زیادی را به انجام کار های مانند نگاه کردن طولانی‌مدت به صفحه نمایشگر رایانه بگذارید. احتمال ضعیف شدن مجدد چشم و ایجاد اختلال در دید دور وجود دارد.

در هر صورت اگر به هر دلیلی در دید شما مشکلی ایجاد شد با مراجعه مجدد به جراح لیزر می توانید شرایطتان را برای انجام عمل مجدد بررسی کنید. یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در جراحی مجدد نوع جراحی قبلی و میزان ضخامت قرنیه می باشد.

عوارض و مراقبت های بعد از جراحی لیزر چشم

بعد از عمل احساس سوزش و خارش و حساسیت به نور خواهید داشت بنابرذاین حتما کسی را برای برگرداندن شما به منزل با خود همراه داشته باشید. این عوارض همراه با تاری دید تا یک هفته بعد از جراحی طبیعی می باشد . رعایت مراقبت های لازم در دوره نقاهت تا حدودی در نتیجه نیز تاثیر گذار می باشد.

معمولاً توصیه می شود حداقل برای یک هفته از هرگونه ورزش شدید خودداری کنید ، زیرا این امر باعث آسیب دیدگی چشم و در روند بهبود تاثیر می گذارد. مانند هر عمل جراحی دیگر ، پیروی از دستورالعمل پزشک و مصرف هرگونه داروی تجویز شده برای شما بسیار مهم است. همچنین ، از مالش چشم خودداری کنید.

تا یک هفته از عینک آفتابی حتی در منزل نیز استفاده کنید. در جلسات معاینه حضور پیدا کنید تا بینایی شما توسط جراح بررسی شود. در صورت اینکه تاری دید شما بعد از دو هفته رفع نشد حتما به جراح خود اطلاع دهید.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲