مقالات

بهترین روش برای از بین بردن ناخنک چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
47279 بازدید

ناخنک چشم زائده مثلث مانندی است که بر روس ملتحمه ایجاد می شود . معمولا خطری برای چشم ندارد و در دید اختلال ایجاد نمی کند . اما در صورتی که رشد یابد و مردمک چشم را بپپوشاند می تواند باعث تاری دید شود و در بلند مدت جلوی دید فرد را بگیرید . در چنین شرایطی بیمار معمولا به دنبال بهترین روش برای از بین بردن ناخنک چشم است.

منشا ناخنک کاملاً مشخص نیست و پزشکان هنوز در حال تحقیق درباره علت دقیق آن هستند. مطالعات نشان می دهد قرار گرفتن زیاد در معرض نور ماوراء بنفش و شرایط آب و هوایی خشک احتمال رشد را افزایش می دهد. این بیماری در مناطق آب و هوایی گرم رایج است. قرار گرفتن در معرض گرده ، گرد و غبار ، شن و ماسه ، باد ، دود و سایر محرکهای محیطی می تواند خطر تشکیل ناخنک را بیفزاید.

بهترین روش برای از بین بردن ناخنک چشم

علائم ناخنک

علائم این بیماری اغلب شدید نیست ، اما ممکن است شامل سوزش چشم ، قرمزی چشم و تاری دید باشد. بیشتر بیماران از خارش و سوزش شکایت دارند. ناخنک به آرامی رشد می کند و ممکن است روی بینایی شما تأثیر نگذارد ، مگر اینکه مستقیماً در مرکز قرنیه رشد کند. همچنین داشتن این عارضه مانع استفاده شما از لنز های تماسی  می شود.

روش از بین بردن ناخنک چشم

معمولا پزشکان برای کاهش مشکلات ایجاد شده  ناخنک قطره اشک مصنوعی تجویز می کنند. و از بیمار می خواهند تا هنگام مراجعه به خارج از منزل از عینک آفتابی استفاده کنند. قطره اشک مصنوعی ناخنک را از بین نمی برد. فقط به کاهش خارش و خشکی چشم کمک می کند.

درمان جراحی برای ناخنک ضروری نیست ، مگر اینکه علیرغم استفاده از اشک مصنوعی ، مشکلات وجود ناخنک افزایش یافته  ، باعث آستیگماتیسم یا اختلال در بینایی شود . معمولا در بسیاری از موارد ، بیماران ترجیح می دهند که ناخنک را برای اهداف زیبایی از بین ببرد.

نکته ای که قابل توجه است ، ناخنک بعد از عمل امکان رشد مجدد دارد. گاهی سرعت رشد ناخنک جدید نسبت به ناخنک قبلی بیشتر است و می تواند مشکلات بیشتری را به دنبال داشته باشد . همچنین بیماران بعد از برداشتن ، خشکی و سوزش را تجربه می کنند و لازم است تا مدتی از دارو های تجویز شده استفاده کنند.

به طور کل می توان نتیجه گرفت بهترین روش از بین بردن ناخنک چشم ، در هر فردی می تواند متفاوت باشد . اما جراحی آخرین گزینه است و روش های دیگر کمکی به از بین بردن آن نمی کنند. جراحی نیز بهتر است در صورتی انجام شود که ناخنک در دید اختلال ایجاد کرده باشد. زیرا می تواند منجر به زخم شدید در قرنیه شود.البته این موضوع نادر است. زخم بر روی قرنیه باید درمان شود زیرا  می تواند باعث از بین رفتن بینایی شود.

در صورت امكان ، از قرار گرفتن در معرض عوامل محيطي كه مي تواند باعث ناخنک شود ، خودداري كنيد. شما می توانید با استفاده از عینک آفتابی یا کلاه برای محافظت از چشمان خود در مقابل نور خورشید ، باد و گرد و غبار از ایجاد کمک بگیرید. عینک آفتابی همچنین از اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) محافظت می کند.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲