مقالات

تباهی لکه زرد یا تخریب ماکولا چیست ؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
4093 بازدید

تخریب لکه زرد

ماکولا یا لکه زرد چیست؟

ماکولا یا لکه زرد قسمت مهم و حیاتی شبکیه چشم است که حساسیت زیادی به نور داشته و برای دید مستقیم و واضح در کارهایی مثل خواندن و رانندگی لازم است. ماکولا دارای رنگ‌دانه‌های زرد بوده و در نزدیکی مرکز شبکیه قرار دارد و به همین دلیل نام دیگر آن لکه زرد است.

تخریب ماکولا یا تباهی لکه زرد چیست؟

تباهی لکه زرد شایع‌ترین عامل از دست رفتن بینایی در سنین پیری است و در این بیماری لکه زرد واقع در مرکز شبکیه دچار مشکل شده و تخریب می‌شود. تخریب لکه زرد می‌تواند در یک یا هر دو چشم افراد بالای 50 اتفاق بیفتد.

انواع تباهی لکه زرد کدم‌اند؟

تخریب لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا خود به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود :۱-تخریب لکه زرد نوع خشک یا غير اگزوداتيو ۲-تخریب لکه زرد نوع تر یا مرطوب یا اگزوداتیو. در زیر با انواع تباهی لکه زرد بیشتر آشنا می‌شویم:

  • تباهی لکه زرد نوع خشك: شایع‌ترین نوع تباهی لکه زرد، نوع خشک بوده که معمولاً در ابتدای ابتلا به این نوع بیمار تغییرات زیادی را در دید خود احساس نمی‌کند. در نوع خشک این بیماری رسوبات زردرنگی به نام دروزن (Drusen) در زیر شبکیه جمع می‌گردند و درنتیجه باگذشت زمان و افزایش سن بیمار، به‌تدریج دید مرکزی او رو به کاهش گذاشته و بعضاً بیمار در دید مرکزی خود نقاط کوری را مشاهده می‌کند و ممکن است رنگ‌ها ازنظر بیمار کم‌رنگ‌تر به نظر بیایند. در درمان تخریب لکه زرد و در نوع خشک، دید ازدست‌رفته بیمار برنمی‌گردد ولی می‌توان جلوی پیشرفت بیماری و تبدیل آن به نوع تر یا مرطوب را با استفاده از مکمل‌های غذایی تا حدودی گرفت.
  • تباهی لکه زرد نوع مرطوب: نوع مرطوب تخریب لکه زرد شیوع کمتری نسبت به نوع خشک آن دارد ولی بااین‌وجود پرخطرتر از نوع خشک بوده و می‌تواند بر دید بیمار اثرات جدی بگذارد. بیماران مبتلابه این نوع از تخریب لکه زرد ممکن است به‌طور ناگهانی نقاط کور و تیره را در دید مرکزی خود ببینند و به کاهش دید مرکزی دچار شوند. علت این حالت در نوع مرطوب رشد و ایجاد رگ‌های خونی در زیر پرده شبکیه است که باگذشت زمان این رگ‌های خونی رشد بیشتری کرده و بزرگ‌تر می‌شوند و باعث تخریب ماکولا و از بین رفتن هرچه بیشتر پرده شبکیه می‌گردند.

درمان تخریب لکه زرد

درمان تخریب لکه زرد چگونه انجام می‌گیرد؟

درمان تخریب لکه زرد چشم بر اساس نوع تخریب ماکولا که بر دو نوع خشک و مرطوب است صورت می‌گیرد.

  • درمان تخریب لکه زرد نوع خشک: برای نوع خشک تباهی لکه زرد در حال حاضر درمانی وجود ندارد بلکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته مصرف مکمل‌های غذایی و ویتامین‌های مختلف نقش پیشگیری‌کننده داشته و جلوی پیشرفت بیماری را تا حدودی می‌گیرند ولی قادر به درمان تخریب لکه زرد نوع خشک نیستند.
  • درمان تخریب لکه زرد نوع مرطوب: برای درمان تخریب لکه زرد نوع مرطوب از لیزر حرارتی، لیزر شبکیه و رگ‌های خونی زیر شبکیه و تزریق داروهای مهارکننده رشد رگ‌های خونی در زیر شبکیه استفاده می‌گردد. ولی باوجود روش‌های ذکرشده ممکن است بهبود بیماری به‌طور صد در صد انجام نگیرد و رشد رگ‌های خونی همچنان ادامه داشته باشد ولی هرچه درمان تخریب لکه زرد نوع مرطوب در مراحل اولیه انجام بگیرد، نتیجه بهبودی بهتر خواهد بود.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲