تومور شبکیه ، علائم و درمان

شبکیه چشم، از داخلی ترین قسمت های چشم است. قطر شبکیه بسیار نازک است و 75 درصد از حجم چشم را تشکیل می دهد. شبکیه از سلول های عصبی و گیرنده نور تشکیل شده است. این بدان معنی است که شبکیه چشم، به نور حساس است. شبکیه پس از دریافت نور، جریان الکترومغناطیسی نور را به پیام عصبی تبدیل می کند و از طریق عصب بینایی آن را به مغز ارسال می کند تا مغز توانایی دیدن تصاویر را داشته باشد.

شبکیه از دو نوع سلول مخروطی و استوانه ای تشکیل شده است که سلول های مخروطی به مغز این امکان را می دهند تا در روشنایی رنگ ها را ببینید و سلول های استوانه ای به مغز توانایی دیدن در تاریکی را می دهند. تومور شبکیه، یکی از شایع ترین بیماری های چشمی در کودکان است که به یک یا هر دو چشم ممکن است آسیب برساند. بنابراین باید این بیماری به موقع تشخیص داده شود تا امکان درمان وجود داشته باشد.

تومور شبکیه

تومور شبکیه چیست؟

تومور شبکیه یا رتینوبلاستوما، همانگونه که گفته شد در کودکان زیر 5 سال خیلی شایع است و در بزرگسالان این بیماری به ندرت اتفاق می افتد. تومور شبکیه، یک تومور بدخیم در بافت شبکیه چشم است. این بیماری معمولا به صورت ارثی انتقال پیدا می کند که دلیل آن جهش ژن ها می باشد. اما در بقیه موارد می توان به صورت غیر ارثی و در یک چشم اتفاق بیافتد.

تومور شبکیه در قسمت مردمک چشم که سفید رنگ است اتفاق می افتد و باعث می شود که چشم در جهات مختلف حرکت کند. در افراد زیر 20 سال، قرار گرفتن در زیر آفتاب، شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. همچنین افرادی که دارای چشم های رنگی هستند نیز بیشتر به این بیماری دچار می شوند.

علت بوجود آمدن تومور شبکیه

همانگونه که گفته شد، دلیل شایع این بیماری، وراثتی است. جهش ژنتیک باعث می شود که زمانی که سلول های سالم می میرند، این سلول های جهش یافته به رشد خود ادامه داده و تکثیر شوند، در این حالت و با تجمع سلول ها، یک توده بدخیم و سرطانی تشکیل می شود.

سلول های رتینوبلاستوما، می توانند به قسمت های دیگر سالم چشم نیز حمله کنند و حتی در برخی موارد به مغز و ستون فقرات نیز این سلول ها انتقال پیدا می کنند. پزشک متخصص چشم پس از معاینه و عکسبرداری، می تواند وجود این بیماری را در کودک تشخیص دهد.

علائم تومور شبکیه

رتینوبلاستوما دارای علائمی است که پس از مشاهده این علائم در خود یا فرزندانتان باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. شایع علائم تومور شبکیه عبارتند از:

• ایجاد هر گونه تغییر نامتعارف و غیر معمول در چشم ها
  • وجود سرطان چشم(تومور شبکیه) در افراد نزدیک خانواده یا فامیل، حتی اگر هیچ گونه علائمی مبنی بر رتینوبلاستوما در چشم هایتان مشاهده نکردید.
  • احساس یا ایجاد یک نقطه درخشان سفید در مرکز چشم
  • تورم در چشم ها
  • قرمز شدن  چشم
  • اختلال در دید که می تواند اختلال در کیفیت دیدن تصاویر باشد.
  • حرکت نمودن هر یک از چشم ها در جهتی کاملا متفاوت

عوارض تومور شبکیه

عوارض تومور شبکیه بسیار ناخوشایند و جبران ناشدنی هستند. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، ممکن است عوارض بسیار ناخوشایندی داشته باشد. در این صورت تومور خیلی بزرگ می شود و پزشک مجبور است که چشم بیمار را بردارد و به کور شدن چشم بیمار می انجامد.

پیشگیری تومور شبکیه

متاسفانه روشی برای پیشگیری تومور شبکیه وجود ندارد. فقط افرادی که دارای سابقه ژنتیکی هستند می توانند از آزمایشات ژنتیکی استفاده کنند و در صورت وقوع علائم سریعا به پزشک مراجعه نمایند. معاینات مداوم چشم نیز در پیشگیری این بیماری بی اثر نیستد.

درمان تومور شبکیه

روش های گوناگونی برای درمان تومور شبکیه وجود دارند، که انتخاب نوع درمان با توجه به تشخیص پزشک معالج می تواند متفاوت باشد. انواع روش های درمان تومور شبکیه عبارتند از:

• شیمی درمانی: شیمی درمانی یکی از شایع ترین روش های استفاده شده در درمان بیماری های سرطانی است. شیمی درمانی نوعی دارو درمانی است که از مواد شیمیایی برای مبارزه با سرطان استفاده می شود. داروها می توانند خوراکی یا وریدی باشند و این مواد درون بدن حرکت می کنند تا سلول های سرطانی را از بین ببرند. روش شیمی درمانی باعث کاهش اندازه تومور می شود و سپس با روش های دیگر مانند پرتودرمانی یا لیزر درمانی، بقیه تومور برداشته می شود. مزیت شیمی درمان این است که نیاز به عمل جراحی در این روش وجود ندارد.
  • پرتو درمانی: در روش پرتو درمانی از پرتوهایی مانند اشعه ایکس که دارای انرژی بالایی هستند برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. دو نوع پرتو درمانی خارجی و داخلی وجود دارد. در روش پرتو درمانی داخلی، دستگاه پرتو درمانی به صورت موقت در کنار تومور قرار داده می شود. بدین منظور دیسک های کوجکی که از مواد رادیواکتیو تشکیل شده اند به نزدیکی محل تومور بخیه زده می شوند تا در طول مدت پرتوهایی به تومور تابانده شود و به دلیل اینکه این دستگاه در نزدیکی تومور قرار میگیرد، به قسمت های دیگر چشم آسیبی نمی رسد. در روش پرتو درمانی خارجی، پرتوهای انرژی از دستگاهی خارجی به اطراف بدن بیمار تابانده می شوند و باعث از بین رفتن سلول های سرطانی می شوند. البته این روش به دلیل اینکه به قسمت های حساس چشم آسیب می رساند، پیشنهاد نمی شود. پرتو درمانی خارجی فقط برای اشخاصی استفاده می شود که به نوع بدخیم رتینوبلاستوما مبتلا هستند و روش های دیگر بر روی آنها جواب نداده است.
  • لیزر درمانی: در روش لیزر درمانی رگ های خونی که باعث تغذیه رساندن به تومور می شوند، مسدود می شوند.
  • سرما درمانی: در روش سرما درمانی از سرمای شدید و منجمد کردن برای از بین تومور استفاده می شود.
  • گرما درمانی: در این روش از پرتوهای گرم مانند لیزر و مایکروویو برای از بین بردن تومور استفاده می شود.
  • جراحی: از روش جراحی زمانی استفاده می شود که تومور خیلی بزرگ باشد.