دو بینی چیست ؟ انواع ، علت و درمان آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم

دو بینی

اختلال دوبینی

دوبینی یا Diplopia  یک نوع بیماری چشمی بوده که بیماری نسبت به دید خود شکایت داشته دو تصویر از یک جسم را میبیند به این صورت که  یک تصویر را به صورت واضح و شفاف و تصویر دوم  و به شکل تار و  محو در کنار تصویر اول دیده می شود که باعث اذیت شدن بیمار و ابراز ناراحتی وی می شود.

این اختلال  زمانی رخ می دهد که هر دو چشم باز باشد و در حالتی که یک چشم بسته باشد اختلال دوبینی رخ نمیدهد. دوبینی  می تواند به صورت دائم یا به طور موقت ، در حالت نگاه کردن به یک تصویر دور یا نگاه کردن به یک جسم در فاصله نزدیک، نگاه کردن به یک شی ء در سمت چپ و را سمت راست و حتی نگاه کردن با زاویه با اجسام رخ بدهد.

در واقع می توان گفت بیماری دوبینی در تمامی زاویه ها امکان رخ دادن را دارد. صرف نظر  از مشکلاتی که به دلیل دیدن دو  تصویر از یک جسم در  راه رفتن و یا انجام فعالیت هایی مانند کار کردن ایجاد می شوند، همچنین می‌تواند باعث عدم تعادل، ایجاد مشکلات متعدد در انجام فعالیت های مختلف و حتی مشکل در توانایی خواندن نیز بشود.

انواع دوبینی

دوبینی تک چشمی

تنها در یک چشم دیده می شود. این اختلال حتی زمانی که چشم دیگر بسته باشد  وجود داشته  و هنگامی  که بیمار به زاویه  مخالف هم نگاه کند این اختلال باقی است.

دوبینی دوچشمی

به اختلالی اتلاق می شود که در آن هر دو چشم دچار دوبینی باشند . هنگامی که یک چشم بسته می شود اختلالی وجود ندارد .

دوبینی ناگهانی

اختلال  ناگهانی بینایی می تواند جزو علائمی از بروز سکته مغزی بوده یا علامت هشدار از بروز سکته مغزی در چند ساعت آینده باشد .اختلال بینایی در یک یا هر دو چشم یکی از علامت های مهم در سکته مغزی است. به همین دلیل  اگر به طور ناگهانی در یک یا هر دو چشم دید دچار مشکل شد باید سریعا اقدام کرد.

علت دوبینی

علل دوبینی

در حالت عادی هنگامی که  چشم ها باز می شوند، فرد یک تصویر واضح از جسم را میبیند یک فرایند کاملا وابسته به هماهنگی اعضای سیستم بینایی بدن انسان می باشد و اختلال در هر یک از این اعضا می تواند باعث بروز اختلالات بینایی مانند دوبینی شود.  عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

دوبینی ناشي از مشكلات مغز:

در درون مغز چندین ناحیه وجود دارد که مسئول پردازش تصویر هستند ، وظیفه آن ها دریافت اطلاعات تصویر دیده شده توسط چشم ها که  توسط اعصاب  بینایی منتقل شده اند و  سپس پردازش آن ها است.

اگر به هر دلیلی این  مناطق  داخل مغز که مسئول پردازش تصویر هستند تحت تأثیر بیماری یا آسیب و فشار قرار گیرد، ممکن است شخص دچار دوبینی شود. برخی از حالاتی که مغز می تواند به عنوان عاملی برای آن  باشد عبارت اند از:

• آنوریسم مغزی
  • تومور مغزی
  • سردرد میگرنی
  • فشار داخل مغز از خونریزی، عفونت یا تروما
  • سکته مغزی

دوبینی در اثر مشکلات عصبی:

برخی از اعصاب ، مغز را به عضلات چشم متصل می کنند تا  با این کار بتوانند حرکت چشم را کنترل کنند.بنابرین هر گونه اختلال در این اعصاب متصل کننده می تواند عاملی برای دوبینی باشد برخی از شرایطی که می توانند اعصاب مغز  را تحت تاثیر قرار دهند یا دچار آسیب کنند  و منجر دوبینی چشم شوند عبارتند از:

دیابت: یک بیماری متابولیکی بوده که باعث اختلال در متابولیسم قند خون در بدن می شود

مولتیپل اسکلروزیس:  یک بیماری مزمن عصبی  بوده که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد

مشکلات قرنیه چشم:

اختلالات  قرنیه  چشم بیشتر  باعث دوبینی یکی از چشم ها  می شود بستن (پوشاندن) چشم مبتلا به این اختلال ، باعث برطرف شدن مشکل می شود.  علل آسیب قرنیه عبارتند از: عفونت قرنیه،زخم قرنیه،خشکی قرنیه

مشکلات عدسی چشم:

آب مروارید (کاتاراکت) یکی از  رایج  ترین بیماری های  عدسی چشم بوده که می تواند منجر به دوبینی شود.

درمان دوبینی

روش‌های درمانی متعددی بر اساس نوع و شدت و وضعیت بیمار وجود دارد که توسط چشم پزشک متخصص انجام می شود و به طور خلاصه آن ها را معرفی خواهیم کرد

چشم‌بند : در نوع خفیف بیماری استفاده از چشم بند می تواند در کمتر کردن عوارض مناسب باشد اما درمان نمی کند

استفاده از منشور در عینک:با کار گذاشتن  منشور در عینک بیمار می توان توازن بین تصاویر ایجاد شده در چم را برطرف نمود.

عمل جراحی : اگر روش های رایج به درمان کمکی نکنند و شدت بیماری زیاد باشند به ناچار روش های جراحی باید صورت پذیرد .برخی اوقات عمل جراحی برای بهبود  اختلالات مرتبط با  عضلات و اعصاب اجتناب ناپذیر است. روش هایی مانند:

• اعمال جراحی ای که بر روی عضلات چشم انجام و توازن چشم را برطرف می کنند
  • حذف  تومور و یا درمان آنوریسم که باعث برطرف شدن فشار از روی اعصاب کرانیال خواهد شد.
  • برداشتن تیکه های از استخوان حدقه ی  چشم و به دنبال آن کاهش فشار وارد شده بر چشم به دلیل التهاب حدقه که می تواند عامل بیماری باشد.

داروهایی که برای علل کمتر شایع دوبینی و تاری دید مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند التهاب اعصاب و بافت‌های اطراف چشم را کاهش دهند. این داروها حاوی استروئید و موادی هستند که دستگاه ایمنی بدن را سرکوب می‌کند.

در صورتی‌ که دوبینی به علت میاستنی گراویس و یا بیماری‌های تیروئیدی ایجاد شده باشد، داروهای اصلاح‌کننده‌ی عملکرد دستگاه ایمنی می‌توانند مفید واقع شوند.