مقالات

روش های درمان دژنراسیون ماکولا

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
5392 بازدید

 درمان دژنراسیون ماکولادژنراسیون ماکولا

ماکولا یا لکه زرد که در مرکز شبکیه قرار دارد در بیماری دژنراسیون ماکولا ، لکه زرد تخریب می‌ شود. نور روی ماکولا متمرکز می‌شود. . بدترین اتفاق در مورد دژنراسیون ماکولا این است که به تدریج اتفاق می افتد و در بسیاری از موارد باعث کوری کلی می شود. اگر خطوط مستقیم را موج دار می بینید، دیدتان تار است، یا لکه های تیره در مرکز دید خود می بینید احتمال دارد که دچار علائم اولیه دژنراسیون ماکولا شده باشید.

در بسیاری موارد قبل از اینکه بیمار دچار علائم شود چشم پزشک علائم اولیه بیماری را در معاینه تشخیص می دهد. این کار معمولا از طریق تست میدان بینایی صورت می گیرد. شواهد جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن در لیست عوامل خطرناک برای تشدید دژنراسیون ماکولا است. سایر عوامل خطرناک برای دژنراسیون ماکولا شامل داشتن سابقه خانوادگی ، فشار خون بالا، و چاقی است.

درمان دژنراسیون ماکولا

روش های درمان دژنراسیون ماکولا

این بیماری درمان قطعی ندارد ولی درمان هایی برای جلوگیری از پیشرفت بیمار و یا حتی بهبود دید وجود دارد. درمان استاندارد این بیماری دربرگیرنده تزریق یک ضد فاکتور رشد اندوتلیوم عروقی است که از پیشروی بیشتر رگهای خونی جلوگیری می کند.

ویتامین ها

در حال حاضر به نظر می رسد بهترین راه برای محافظت از چشم ها از تشدید زودرس ماکولا، داشتن یک رژیم سالم، استفاده از عینک های آفتابی است که چشم شما را از اشعه های مضر UV و اشعه ماوراء بنفش (HEV) محافظت می کند.

ویتامین‌ های آنتی اکسیدان نظیر ویتامین A و ویتامین‌ های C و E ممکن است ماکولا را در برابر تخریب محافظت کنند. مشخص شده است که مصرف ویتامین‌های C و E، ویتامین A و روی، خطر پیشرفت بیماری را در بعضی بیماران تا ۲۸٪ کاهش می‌دهد. از این‌رو به بیماران در خطر ابتلا به نوع پیشرفته توصیه می شود آنتی‌اکسیدان و روی مصرف کنند.

جراحی کاشت لنز تلسکوپی

برای درمان دژنراسیون ماکولا خشک پیشرفته در هر دو چشم، یک گزینه برای بهبود دید ممکن است عمل جراحی کاشت لنز تلسکوپی در یک چشم باشد. لنز تلسکوپی، که شبیه یک لوله پلاستیکی کوچک است، با لنزهای بزرگ برای میدان دید مجهز شده است. ایمپلنت لنز تلسکوپی ممکن است  بینایی دور و نزدیک را بهبود بخشد،و همچنین  می تواندبرای کمک در شناسایی نشانه های خیابانی مفید باشد.

درمان دارویی با ویزودین (Visudyne)

ویزودین اولین دارویی است که برای نوع تَر بکار می رود. در این روش درمانی، دارو به دست بیمار تزریق شده و سپس با استفاده از یک لیزر غیر حرارتی فعال می شود. فعال شدن دارو سبب ایجاد واکنشی شیمیایی می شود که عروق خونی غیر طبیعی را از بین می برد. از هر 6 بیمار درمان شده یک نفر دید بهتری پیدا می کند و این دو برابر بیمارانی است که از این دارو استفاده نمی کنند.

فیلتراسیون خونی (Blood Filtration)

 در این روش که حدود 2 دهه پیش توسط ژاپنی‌ها ابداع شد جریان متفاوت خون در غشاء سبب کاهش مقدار بعضی از پروتئینها و اسیدهای چرب که مقدارشان زیاد است و ممکن است مضر باشند، می‌شود. این تکنیک در بیماریهای مختلفی بکار گرفته شده است ولی نوع جدیدی از آن بنام رئوفرزیس (Rheopheresis) برای درمان نوع خشک AMD تست شده است. رئوفرزیس هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید نشده است ولی بصورت تجارتی در کانادا و اروپا در دسترس است.


برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲