علت مگس پران چشم در جوانان چیست؟

19020 بازدید

یکی از مشکلات رایج که ممکن است با افزایش سن در اغلب افراد مشاهده شود مگس پران می باشد. در حقیقت مگس پران به معنای مشاهده رشته ها، قطعات و ذرات نامشخص می باشند که در میدان بینایی افراد معلق هستند. این بیماری زیاد آزاردهنده نمی باشد و به گونه ای است که فرد با گذشت زمان ممکن است به آن ها عادت کند. گاهی اوقات ممکن است مگس پران به خودی خود درمان شود اما در افراد مسن این بیماری ممکن است در بینایی فرد مشکلاتی را ایجاد کرده و تمرکز او را بهم زند. در ادامه علت مگس پران را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علت مگس پران

در چشم زجاجیه وجود دارد که در مرکز چشم واقع شده است و از پشت عدسی تا شبکیه را اشغال می کند، زجاجیه ماده ای ژله مانند می باشد. به طور کلی می توان گفت ساختمان زجاجیه که در چشم قرار دارد همانند اسفنج است و از رشته های بسیار ظریف تشکیل شده است.

از آنجا که مواد تشکیل دهنده زجاجیه چشم آب و مواد محلول می باشد همانند سفیده تخم مرغ به نظر می رسد. این رشته های ظریف با افزایش سن ضخیم تر می شوند به گونه ای که در برخی بخش ها به یکدیگر می چسبند و باعث ایجاد توده های متراکم می شوند. همچنین با افزایش سن ماده زجاجیه روان تر می شود و خرده ریزه هایی به دلیل این تغییرات در چشم ایجاد می شوند و هنگام قرارگیری در معرض نور مگس پران چشم ایجاد می شود.
در برخی از افراد ممکن است با ایجاد این اختلال در چشم، رشته های محیطی زجاجیه که به شبکیه چشم متصل هستند کنده شوند و درون زجاجیه چشم شناور شوند، این حالت جداشدگی خلفی زجاجیه نامیده می شود و یکی از رایج ترین دلایل ایجاد مگس پران در چشم می باشد.

علت مگس پران چشم در جوانان

در طول دوران جوانی تغییرات فیزیکی قابل توجهی برای دختران و پسران پیش می آید که به معنای رسیدن به بلوغ می باشد. برخی از این تغییرات فیزیکی شامل رشد موهای جدید و جوش صورت می باشد. برخی از جوانان نیز تغییراتی را مشاهده خواهند کرد که کمتر رایج می باشند.

جوانان ممکن است به طور ناگهانی متوجه نقاط یا خطوط واضح شناور در میدان دید خود شوند. این علایم آزاردهنده مگس پران نامیده می شوند. پس تا حدی می توان گفت علت مگس پران چشم در جوانان تغییرات فیزیکی خاص این دوران می باشد. این اختلال خطر فیزیکی ندارد اما ممکن است جوانانی که برای اولین بار متوجه این اختلال می شوند را نگران کنند.

جدیدترین درمان مگس پران

برای درمان مگس پران چشم روش های مختلفی وجود دارد و یکی از این روش ها عمل جراحی ویترکتومی می باشد. در این روش با استفاده از ژل ویترکتومی، خرده ریزه های درون چشم برداشته می شود؛ اما از آنجا که این جراحی ممکن عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد توصیه نمی شود و از این روش تنها در موارد ضروری می توان استفاده کرد. از عوارض این عمل جراحی می توان به آب مروارید و جدا شدن شبکیه اشاره کرد.
جدیدترین درمان مگس پران استفاده از لیزر برای درمان این اختلال می باشد. در این روش لیزر به درون چشم می تابد و با ایجاد گرما خرده ریزه های ایجاد شده را بخار می کند.