عوارض عمل نکردن آب مروارید

آب مروارید

کاتاراکت یا همان آب مروارید از بیماریهای رایج چشمی است که از طریق کدر کردن عدسی چشم باعث می­شود کیفیت دید رفته رفته کاهش پیدا کند. مراحل پیشرفت این بیماری با تیره ­تر شدن کیفیت دید آغاز و نهایتا با کوری چشم خاتمه می­یابد. عوارض عمل نکردن آب مروارید یکی از فاکتورهایی است که این بیماری را به اصلی ترین عامل شیوع کوری در جوامع تبدیل کرده است.

شیوع این بیماری در افراد مسن بالای چهل سال در سطح بالاتری است و علت ایجاد این عارضه چشمی از بین رفتن خاصیت انعطاف­پذیری پروتئینهای چشمی می­ باشد. این پروتئینها بصورت لکه ­های پراکنده شیری رنگ در سطح عدسی چشم پراکنده می­ شوند و به تدریج کل سطح آنرا فرا می­ گیرند.

تشخیص و درمان آب مروارید

تشخیص و درمان آب مروارید معمولا توسط پزشک و تجهیزات پیشرفته در مراحل اولیه امکان پذیر است. بیمار معمولا با علائم تاری در دید و نیز دیدن اجسام شناور در هوا به پزشک مراجعه می­نماید.  هزینه عمل آب مروارید در مقایسه با سایر عملهای چشمی پایین است و به واسطه پشتیبانی شرکتهای بیمه در سطحی نیست که برای بیمار ایجاد مشکل اقتصادی نماید.

برای تشخیص و درمان آب مروارید پزشک متخصص سه نوع رایج آن را بررسی می­ نماید. اولین نوع این بیماری زیرکپسول خلفی نام دارد که تشخیص آن صرفا توسط پزشک متخصص صورت می­گیرد معمولا این نوع از بیماری در افراد مستعد بیماری دیابت بیشتر رایج است.

دومین نوع کاتاراکت هسته­ ای است که می­ توان آن را شایعترین نوع بیماری دانست این نوع از کاتاراکت در افراد کهنسال بیشتر رایج است. سومین نوع کاتاراکت کورتکس است که به آسانی قابل تشخیص می­باشد. در این نوع چشم حاوی لکه­ های پروتئینی سفید است که بدون نیاز به تجهیزات قابل مشاهده هستند.

عوارض عمل نکردن آب مروارید

ضرورت  درمان آب مروارید

عوارض عمل نکردن آب مروارید بصورت ضعف بینایی و نهایتا کوری ظاهر می­شود؛ بنابراین با توجه به هزینه عمل آب مروارید که در سطح متعادلی است باید سریعا نسبت به مراجعه به پزشک متخصص به منظور تشخیص و درمان آب مروارید اقدام نمود. اینها علائمی هستند که در صورت بروز به منظور جلوگیری از عوارض عمل نکردن آب مروارید باید مورد توجه بیماران قرار بگیرد.

عوارض عمل نکردن آب مروارید به علت اخلالی که در سیستم دید افراد ایجاد می کند می­تواند جنبه­ های گوناگونی داشته باشد. چرا که چشم بعنوان یکی از ارگا نهای مهم در انجام بسیاری از امور روزمره شرکت دارد. بنابراین عدم معالجه به موقع می­تواند ضررهای اقتصادی و روحی بسیاری برای بیمار ایجاد نماید.

در حال حاضر با گسترش خدمات بیمه­ ای و تکمیلی انجام این عمل برای بسیاری از افراد بدون هزینه و یا با پرداخت اندکی صورت می­ گیرد. بنابراین اقدام به تشخیص و درمان آب مروارید توسط پزشک را نباید به علت هزینه عمل آب مروارید به تعویق انداخت.

علائم بیماری کاتاراکت

بیشتر بیمارانی که برای تشخیص و درمان بیماری به پزشک مراجعه می­نمایند از تاری دید، حساسیت شدید به نور، دو دیدی اجسام، مشاهده اجسام به رنگ زرد، مشکل دید در شب و نیز مشکل در نوشتن و خصوصا مطالعه شکایت می­نمایند.

با توجه به عوارض عمل نکردن آب مروارید و نیز لزوم تشخیص و درمان آب مروارید توسط تجهیزات پزشکی خاص و همچنین لزوم  تامین هزینه­ عمل آب مروارید، مراکز تخصصی چشم­پ زشکی و وزارتخانه ­های دولتی توجه ویژه ­ای به این موضوع دارند و با تجهیز مراکز درمانی چشم پزشکی به تجهیزات تشخیص و درمان آب مروارید و نیز پشتیبانی­ های گسترده­ حمایتی بیمه­ ای برای تامین هزینه عمل آب مروارید سعی دارند عوارض این بیماری شایع را به بهترین نحو ممکن مدیریت نمایند.