مقالات

عوارض چشمی فشار خون

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
3893 بازدید

عوارض چشمی فشار خون

چشم و فشار خون

افرادی که مبتلا به فشار خون هستند ، باید بدانند که در معرض مشکلات بینایی قرار خواهند داشت . عدم درمان فشار خون بالا علاوه بر اثراتی که بر روی قلب و کلیه دارد، می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی بر روی چشم شود.  فشار خون می تواند با تاثیر بر رگ ها خونی موجود در شبکیه چشم ، باعث تخریب این مویرگ ها و در نتیجه تاثیر بر بینایی شود. در ادامه با ما همراه باشید تا تاثیر فشار خون بر چشم را بررسی کنیم.

فشار خون چیست؟

پر فشاری خون یا فشار خون بالا، شرایطی است که جریان خون در رگ های خونی تحت فشار و به زور انجام می گیرد. زمانی که فشار خون شما بالاتر از 90/140 یا به اصطلاح 14 روی 9 باشد، به عنوان فرد مبتلا به فشار خون در نظر گرفته می شوید.

بر اثر افزایش زیاد فشار خون ، دیواره‌ رگ‌های خونی شبکیه ممکن است ضعیف شده و این باعث آسیب و انسداد عروق خونی و در نتیجه عدم خون‌رسانی به بافت شبکیه شود. با گذشت زمان، عملکردهای شبکیه را محدود کرده و فشار عصب بینایی را ایجاد کند و موجب مشکلات بینایی شود.فشار خون چیست؟

فشارخون مي تواند زمينه ساز بروز انسداد وريد مركزي شبكيه (يا شاخه هاي آن ها) شود كه در اين حالت باعث افت ديد دائمي مي شود. اگر فشار خون بالا درمان نشود، آسیب می‌تواند کاملا جدی باشد.بیشترین تغييرات ناشي از فشارخون در شبكيه اتفاق مي افتد، اما ساير قسمت هاي چشم هم از اين عوارض در امان نيستند.

گاهي افزایش فشار باعث پاره شده رگ هاي ظريف ملتحمه و ايجاد خونريزي زير ملتحمه مي شود اين خونريزي معمولاً ظرف ۳-۲ هفته خود به خود جذب مي شود و نياز به درمان خاصي ندارد.

فشار خون در افراد دیابتی

در افراد مبتلا به ديابت وجود فشارخون بالا مي تواند باعث تشديد عوارض ديابت در شبكيه ( رتينوپاتی ديابتی ) شود. بنابراين كنترل فشارخون در افراد ديابتي اهميتي دو چندان مي يابد.

فشار خون چشمی می تواند در تمام افراد ایجاد شود، اما در افراد مسن بیشتر است، زیرا با پیر شدن، بخش های ظریف چشم و عملکرد آنها شروع به تضعیف و تحلیل رفتن می کند.

درمان عوارض چشمی فشار خون

درمان عوارض چشمی فشار خون

در افراد مبتلا به عوارض چشمی فشارخون ، درمان خود بیماری فشارخون ، درمان اصلی محسوب می گردد. بنابراین در افراد بالغ هر چند ماه فشار خون کنترل شود و در صورت بالا بودن پیگیری جهت درمان انجام گردد و همزمان معاینه منظم چشم صورت گیرد.  در صورت درمان مناسب تغییرات شبکیه پس از مدتی برطرف می شود. معاینه شبکیه وسیله خوبی برای ارزیابی کنترل مناسب فشارخون می باشد.

اگر علائم انسدادی ورید های شبکیه یا شریانچه های ته چشم ظاهر شود ، چشم پزشک اقدامات تشخیصی بیشتر از جمله عکس برداری ته چشم و در صورت لزوم اقدامات درمانی با لیزر جهت از بین بردن عروق جدید و نواحی آسیب دیده توصیه میکند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲