فیلم عمل ویترکتومی

عمل ویترکتومی

امروزه یکی از جراحی های پر کاربرد چشمی ، عمل ویترکتومی است. ویترکتومی یا تخلیه زجاجیه به عمل جراحی برداشتن همه یا بخشی از زجاجیه چشم به منظور از بین بردن کدورت زجاجیه می گویند. جراحی ویترکتومی اغلب باعث بهبود بینایی یا تثبیت آن می‌شود.

اگر ویترکتومی انجام نشود وجود بافت ها و سلول های آسیب دیده و دچار عفونت شده می تواند منجر به جا به جا شدن چروک خوردگی و یا خارج شدن شبکیه از حالت نرمال شود.

مدت عمل جراحی بسته به شرایط شما از یک تا چند ساعت متغیر است. در بعضی شرایط شدنی است چشم پزشک روش‌های دیگری را نیز به صورت مقارن انجام دهد که دربرگیرنده ترمیم، جداشدگی شبکیه یا بیرون کردن عدسی کدر (کاتاراکت) است.

بسیاری از جراحی‌ها با خطراتی و عوارضی همراه هستند ، اما در عمل ویترکتومی میزان عوارض نسبت به مزایای عمل بسیار کمتر می باشد . تا چند روز بعد از جراحی چشم دردناک و حساس است و بهتر است طبق دستورات پزشک از قطره های آنتی بیوتیک و قطره های ضد التهاب استفاده گردد.

فیلم عمل ویترکتومی

در ویدئو زیر به طور خلاصه فیلمی از جراحی ویترکتومی مشاهده می کنید. مراحل جراحی به طور خلاصه به شکل زیر است :

• خارج کردن تمام زجاجیه کدر شده
  • خارج کردن بافت آسیب دیده موجود و تلاش برای برگرداندن شبکیه به محل اصلی خود
  • خارج کردن جسم خارجی که ممکن است در چشم باشد
  • درمان با لیزر برای کاهش احتمال خونریزی در آینده یا ثابت کردن از هم گسیختگی شبکیه
  • جایگزین کردن گاز یا هوا در چشم برای کمک به باقی ماندن شبکیه در محل مناسب (حباب به آهستگی از محل خود ناپدید خواهد شد)

برای انجام این جراحی باید به فوق تخصص شبکیه مراجعه کنید. اغلب ویترکتومی یک روش برگشت ناپذیر است؛ اما سن فرد مورد درمان تاثیر بسیار زیادی در برگشت پذیری  خواهد داشت و سالمندان در معرض این تهدید قرار خواهند داشت