مقالات

لیزر چشم نوزادان نارس

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
6904 بازدید

چرا لیزر چشم نوزادان نارس ضروری است ؟

 در برخی از مواقع به دلیل عدم تکامل درست رگ ها و مویرگ های خونی موجود در چشم و نرسیدن اکسیژن به شکبیه، تشکیل شبکیه چشم در نوزادان نارس، با مشکلاتی مواجه می شود که به نام بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس شناخته می شود.

در صورتی که وزن نوزاد هنگام تولد کمتر از 2 کیلوگرم باشد و سن تولد کمتر از 37 هفته باشد و هم چنین اگر در هفته اول تولد نوزاد، اکسیژن تجویز شده باشد، احتمال درگیری شبکیه در نوزاد بالا است و این نوزادان باید از نظر سالم بودن شبکیه معاینه شوند.

اما شاید بپرسید آیا تمام نوزادان نارسی که دچار بیماری رتینوپاتی هستند، نیاز به عمل لیزر دارند؟ خوشبختانه پاسخ این سوال منفی است.

بیماری رتینوپاتی در نوزادان دارای درجات مختلفی است که طبق یک تقسیم بندی به 5 درجه کلی تقسیم بندی شده است و عمل لیزر چشم نوزادان نارس، فقط در موارد شدید و درجات بالای بیماری ضروری می باشد.

اما در موارد خفیف و در درجات 3 به پایین، تحت نظر بودن نوزاد توسط یک پزشک متخصص چشم و یا فوق تخصص شبکیه کفایت می کند و نیازی به اقدام بیشتری وجود ندارد.

 در موارد شدید رتینوپاتی نوزادان نارس و در درجه 3 این بیماری، علایم مختلفی وجود دارد که باید توسط پزشکان متخصص چشم تایید شود و پس از آن اقدام به عمل لیزر چشم نوزادان نارس، کرد.

البته در برخی موارد که درجه بیماری به 4 و 5 می رسد نیاز به جراحی های پیشرفته تری وجود دارد.

لیزر چشم نوزادان نارس

بهترین زمان عمل لیزر چشم نوزادان نارس

رتینوپاتی جزو بیماری هایی است که از دست دادن زمان در درمان آن می تواند منجر به خطرات جبران ناپذیری در نوزاد شود.

به همین دلیل گفته شده است، بهترین زمان برای عمل لیزر چشم نوزادان نارس، 3 هفته و یا نهایتا 4 هفته پس از تولد است. به عبارت دیگر، در صورتی که بعد از این مدت اقدام به عمل لیزر چشم نوزادان نارس، کنید درصد موفقیت عمل بسیار پایین بوده و حتی ممکن است به نابینایی کامل و دائمی نوزاد منجر شود.

این مطلب، لزوم توجه پزشکان و پرسنل درمانی و هم چنین والدین کودکان نارس را گوشزد می کند. بسیاری از متخصصین چشم، توصیه می کنند با توجه به مشکلات متعددی که نوزادان نارس با آن ها رو به رو هستند، لازم است معاینات چشمی و توجه به درمان های چشمی نوزاد در اولیت قرار بگیرد، زیرا این بیماری ها معمولا یک زمان طلایی برای درمان دارند که اگر در این زمان اقدامی صورت نگیرد منجر به آسیب های جدی بینایی برای نوزاد خواهد شد.

در موارد شدید مشکلات شبکیه چشم ، زمان طلایی برای لیرز چشم نوزادان نارس، کمتر از 72 ساعت بیان شده است که باید به آن توجه داشت.

بنابراین، لازم است که پرسنل پزشکی و پرستاری بخش نوزادان بیمارستان، نسبت به رتینوپاتی نوزادان نارس، اطلاعات کافی داشته باشند و تمامی معاینات چشمی لازم برای این نوزادان را در بهترین زمان ممکن انجام دهند.

خطرات عدم اقدام به موقع لیزر چشم کودکان نارس

کودکانی که به صورت نارس و زود تر از موعد متولد می شوند، معمولا به دلیل مشکلات چشمی، به لیزر چشم نیاز دارند که در صورت عدم درمان به موقع، بسته به درجه اختلال شبکیه با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

در زیر به برخی از خطرات عدم درمان به موقع لیزر چشم نوزادان نارس اشاره ای خواهیم داشت.

  • •        نزدیک بینی شدید چشمان نوزدان
  • •        عدم توانایی بینایی در فاصله های دور
  • •        تمایل به تنگ کردن چشم و یا نیمه باز نگه داشتن چشم ها در هنگام دیدن اشیاء
  • •        انحراف چشم ، به خصوص انحراف شدید در مردمک چشم ها
رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲