مقالات

لیزر یاگ و کاربرد های آن در چشم پزشکی

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
9225 بازدید

لیزر یاگ در چشم پزشکی

نوعی لیزر درمانی که برای درمان بیماری ها و مشکلات چشم مورد استفاده قرار می گیرد، لیزر یاگ است. لیزر یاگ یکی از نمونه های پیشرفته لیزر است، که در دنیای چشم پزشکی کاربرد گسترده ای دارد. در این روش برای نفوذ در لایه های عمیق، از انرژی بالای طول موج بهره برده می شود، که به علت گرم شدن سلول های بیماری زا، موجب از بین رفتن آنها بدون هیچ گونه آسیب و مشکل به سطح لایه می گردد

 لیزر یاگ در درمان آب مروارید کاربرد دارد. کدر شدن عدسی چشم موجب بروز آب مروارید می شود. این بیماری علاوه بر تاری دید، حساسیت به نور، کاهش دید در شب و تغییرات پیوسته نمره چشم را به دنبال دارد. کپسول پشتی عدسی در روش های جدید جراحی، خارج از چشم نمی گردد. کدر شدن این لایه موجب محو شدن بینایی می شود که به آن آب مروارید ثانویه گفته می شود. این پدیده ممکن است چندین ماه یا سال پس از انجام عمل جراحی آب مروارید به وقوع بپیوندد. 

در چنین شرایطی با استفاده از لیزر یاگ بدون نیاز به جراحی این مشکل بر طرف و درمان می شود. با استفاده از این لیزر با برداشتن قسمتی از کپسول پشتی عدسی، علاوه بر شفافیت، موجب اصلاح بینایی نیز می گردد. این عمل به صورت سرپایی، به راحتی و در مدت زمان بسیار کمی انجام شده و بیمار پس از عمل می تواند زندگی روزمره و فعالیت های خود را بدون مشکلی انجام دهد.

لیزر یاگ

لیزر یاگ در درمان بیماری آب سیاه نیز بسیار کاربردی می باشد. یکی از علت های اساسی کوری، بیماری آب سیاه است. این بیماری در عصب های بینایی آسیب ایجاد کرده و در صورت عدم توجه و درمان، زمینه ساز کاهش بینایی و حتی نابینایی می گردد. به وجود آمدن این بیماری در اغلب موارد به دلیل بالا رفتن فشار چشم است. رایج ترین شکل آن، آب سیاه زاویه باز محسوب می گردد.

 در این حالت به دلیل تجمع مایع و تخلیه کند آن، فشار چشم بالا می رود که این بالا رفتن فشار، علاوه بر آسیب عصب بینایی منجر به کاهش دید نیز می گردد. بکارگیری لیزر یاگ می تواند باعث کاهش فشار چشم بدون هیچ گونه آسیبی به سطح آن شود. برای درمان آب سیاه زاویه بسته هم این نوع لیزر بسیار تاثیر گذار است. در این روش، با ایجاد سوراخ کوچکی با استفاده از لیزر در محیط عنبیه، راهی برای تخلیه مایع جمع شده باز شده که نتیجه آن باعث پایین آمدن فشار چشم می شود.

درمان مگس پران با لیزر yag

درمان مگس پران با لیزر yag (یاگ)

یکی از رایج ترین مشکلات چشمی که با افزایش سن بروز پیدا می کند، مگس پران می باشد. در این بیماری در میدان بینایی، مشاهده ذرات، رشته ها و قطعات به شکل معلق صورت می گیرد. پشت عدسی تا شبکیه چشم را ماده ژله ای شکل به نام زجاجیه در بر گرفته است. ساختار این ماده متشکل از رشته های ظریف می باشد. این رشته ها در اثر افزایش سن ضخیم شده با چسبیدن در قسمت هایی، باعث شکل گیری توده های متراکم می شود. 

در اثر این تغییرات داخل زجاجیه خرده هایی شکل می گیرد که با قرار گرفتن در مسیر نور وارده به چشم ها، زمینه ایجاد مگس پران را فراهم می سازد. با بکارگیری لیزر یاگ، به علت گرمای ایجاد شده در اثر تابش لیزر، خرده ریزه های تشکیل دهنده مگس پران بخار می شود.

درمان برخی اختلالات ناخن، درمان مشکلات پوستی، حذف همیشگی موهای زائد و حذف خالکوبی از دیگر کاربردهای لیزر یاگ به شمار می رود.  

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲