مقالات

حساسیت چشم به نور علل و درمان آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
24852 بازدید

حساسیت چشم به نور

حساسیت چشم به نور

ممکن در طول زندگی برای هر فردی پیش بیاید که در برابر نور طبیعی در روز احساس ناراحتی داشته باشد ولی اگر مدت زمان آن طولانی باشد و استمرار داشته باشد ،فرد دچار یک عارضه چشمی شده است.حساسیت چشم به نور یک عارضه شایع است که به آن فتوفوبیا Photophobia گفته میشود یعنی شخص مبتلا به فتو فوبیا از نور گریزان است و نمیتواند روشنایی را تحمل کند.برخی افراد فقط در مقابل نور شدید احساس ناراحتی می کنند ولی بعضی از مبتلایان در برابر نور لامپ،نور شمع و مهتابی هم احساس ناراحتی می کنند. این عارضه در هر محدوده سنی می تواند وجود داشته باشد.در این مطلب به معرفی حساسیت چشم به نور و علل آن می پردازیم.

در این حساسیت فرد با تنگ کردن چشم، سوزش، اشک و خارش نسبت به عارضه فتوفوبیا واکنش نشان میدهد.

علل عارضه حساسیت چشم به نور

  • گاهی حساسیت به نور می تواند در اثر استفاده نادرست از لنزهای چشمی باشد.
  • افرادی که ساعات طولانی در مقابل نور آفتاب می ایستند بیشتر در معرض مبتلا شدن به این عارضه هستند.
  • اشخاصی که تحت عملهای جراحی انکساری چشم مانند لازک قرار گرفته اند یا لیزیک کرده اند ممکن است به فتوفوبیا مبتلا شوند.
  • استفاده از داروهایی مثل تتراسایکلین
  • جدا شدن شبکیه چشم
  • زخم و خراشیدگی قرنیه
  • التهاب و عفونت داخل چشم
  • گاهی هم در اثر آسیب سلول های حساس به نور فرد دچار حساسیت چشم به نور می شود که این مسئله بیشتر در افراد سالخورده مشاهده می شود.
  • آب سیاه چشم هم ممکن است فرد را دچار حساسیت به نور کند.

درمان حساسیت چشم به نور

درمان حساسیت چشم به نور

در مرحله اول بهتر است علت و زمینه این حساسیت مشخص شود تا درمان بهتری درباره آن صورت گیرد. افرادی که دارای حساسیت طبیعی و معمول به نور هستند می توانند با استفاده از عینک آفتابی استاندارد یا عینک های طبی که توسط اپتومتریست تعیین میشود و یا کلاه آفتابی لبه دار مشکل خود را حل کنند.این افراد در ساعاتی که تابش آفتاب شدید است نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرند. عینک‌های پلاریزه که مخصوص هوای برفی هستند هم می تواند در کاهش حساسیت و بهبود دید شما مفید باشد. به علاوه باید عینکی تهیه  کنید که  شیشه هایی با قدرت دفع 90 درصد از اشعه های ماورا بنفش داشته باشد.

اگر مصرف داروهای خاصی باعث بروز حساسیت چشم به نور شده است باید به پزشک مراجعه شود که یا دارو قطع مصرف گردد یا داروی دیگری برای مصرف تجویز شود که در اینگونه موارد با قطع مصرف حساسیت از بین می رود.

اگر دچار علائمی مانند خشکی چشم و خارش شده باشید معمولا با تجویز قطره های چشمی بعد مدتی بهبود پیدا می کنید.

اگر هم مجبور به استفاده از لنز هستید پزشک لنزهای خاصی که همرنگ چشمان شما است تجویز می کند.

در هر صورت بهتر است با بروز حساسیت به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا ممکن است در مراحل اولیه آب سیاه چشمی قرار گرفته باشید که با حضور به موقع و شروع درمان می توانید از بروز آسیب های جدی به چشم خود جلوگیری کنید.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲