مقالات

سکته چشم و علائم آن | درمان سکته چشمی

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
5922 بازدید

سکته چشم

سکته چشم

سکته حمله ای است ناگهانی و شدید که در اثر عدم خون رسانی به اندامی خاص مانند: مغز، قلب و یا حتی چشم به وجود می آید که در سکته چشم به بینایی آسیب وارد می شود. چشم ها هم مانند تمام ارگان های بدن برای فعالیت به جریان خون غنی از اکسیژن نیاز دارند. یکی از این بافت های حیاتی چشم شبکیه است که در پشت چشم قرار دارد.

سکته چشم به معنی انسداد عروق شبکیه می باشد که توسط یک لخته و یا باریک شدن رگ های خونی شبکیه ایجاد می شود. در این حالت جریان خون شبکیه قطع شده و اگر درمان نشوند، می تواند به آسیب دائمی به شبکیه و کاهش بینایی منجر گردد.

عوارض سکته چشم و بروز اختلالاتی که میتواند در ظاهر و عملکرد سیستم بینایی ایجاد کند، از جمله امراضِ نسبتا شایع است . آشنایی با مفهوم و دلایل بروز این عارضه، خطرات سکته چشم و داشتن اطلاعاتی در این زمینه می تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به این بیماری و مواجهه با آن کمک کند.

سکته شبکیه چشم چگونه اتفاق می افتد ؟

سکته ، عارضه ای است که در یک لحظه و در اندام های مختلف بدن میتواند رخ دهد و عموما بنا به دلیل اشکالاتِ شریانی و عروقی ( خون و رگ ) اتفاق می افتد.
چشم نیز از این قاعده خارج نیست و در صورت کاهش جریان خون در بعضی قسمت های عصبِ آن، ممکن است دچار سکته شده و فرد پس از آن دچار عوارض سکته چشم شود .
بالا رفتن سن باعث رسوب چربی در عروق شده و منجر به بسته شدن سیاهرگ‌های شبکیه که وظیفه آن ها خروج خون مصرف شده است ، می‌شوند. بسته شدن سیاهرگ باعث جمع شدن خون و بالا رفتن فشار خون در رگ ها و نهایتا باعث پارگی مویرگ ها و خونریزی در شبکیه می شود که به این حالت سکته شبکیه چشم گفته می شود.

پس از سکته ی چشم چه اتفاقی می افتد؟

یکی از نخستین و بارز ترین علائم اولیه و همچنین عوارض سکته چشم، تار شدن و اختلال در روند بینایی است. چرا که رگ های خونیِ متصل به شبکیه مسدود شده، عمل اکسیژن رسانی قطع میشود و مایعی درون رگ ها نشست میکند.
عوارض سکته چشم از چند ساعت تا چند روز به صورت تدریجی گسترش یافته و بروز میکنند لذا با مشاهده ی علائم ابتدایی سریعا به پزشک مراجعه کنید. تا اقدامات لازم و روند درمانی آغاز شود و از خطرات سکته چشم جلوگیری نمایید.

علت و علائم سکته چشم

دلیل این عارضه در مواردی دیابت و فشار خون ، بالا بودن چربی خون، سیگار کشیدن و کم تحرکی است و بیشتر در افراد میانسال و مسن دیده می شود . این عارضه کاملا ناگهانی اتفاق می افتد و در آن فرد مشکلی در بینایی خود احساس می کند که در صورتی که سریع پیگیری نشود ممکن است بینایی فرد بطور کامل از بین برود.

 بنابراین اگر به سلامت چشم خود اهمیت می دهید در صورت ایجاد مشکل در بینایی خود حتما سریعا به چشم پزشک مراجعه نمایید. زمان طلایی درمان این اختلال فقط ۹۰ دقیقه است.

بارز ترین و مهم ترین علائم سکته چشم :

  •  تغییر در روند بینایی ( تار شدن و یا نابینایی )
  •  احساس درد و یا فشار ( این مورد، کمتر در علائم و عوارض سکته چشم گزارش شده است چرا که این عارضه عموما بدون درد رخ میدهد.)
  • لکه های کوچک عموما به رنگ خاکستری که در میدان دید و ظاهر چشم مشاهده میشود( به دلیل نشست مایع درون رگ ها )

ايا سكته چشمي درمان دارد

ايا سكته چشمي درمان دارد ؟

روند درمان و بهبود سکته چشم با توجه به شدت سکته ، موفقیت درمان ، شریان یا رگ هایی که تحت تاثیر قرار گرفته اند متفاوت است .

سکته چشم که در ورید اتفاق می‌افتد و شایع‌تر است و باعث ورم شبکیه می‌شود آمپول‌های مخصوصی است که به صورت تزریق داخل چشمی است تا ورم شبکیه بهبود پیدا کند و به‌تدریج ورم ورید نیز برطرف شود و باز شود.

بررسی کلسترول یا فشار خون و قند خون و نیز ورزش منظم به پیشگیری از ابتلا به سکته چشمی کمک می کند. انجام آزمایش برای بیماری های قلبی بخش اصلی پیشگیری از یک سکته چشمی است. از سیگار کشیدن پرهیز و یا سیگار کشیدن را ترک کنند.

راه های تشخیص سکته چشمی

برای تشخیص سکته چشمی چشم پزشک تمام نقاط چشم را مورد معاینه قرار میدهد و برای بررسی تخصصی تر از دستگاه لیزر میکرو استفاده میکند. همچنین تست های دیگری نیز می توان برای تشخیص این عارضه انجام داد که از رایج ترین آنها می توان موارد زیر را عنوان کرد:

پرتونگاری نوری: این روش نوعی تصویربرداری است که می توان به کمک آن از تورم شبکه چشم تصویر سه بعدی و واضح ایجاد کرد.

 آنژیوگرافی: آنژیوگرافی یکی دیگر از راه های تشخیص سکته چشمی است که به وسیله تزریق رنگ در رگهای خونی انجام شده تا بتوان تغییرات رنگ را در رگ های خونی چشم به طور دقیق تر بررسی کرد و بروز سکته را تشخیص داد.

علاوه بر این ها آزمایشات دیگر نیز انجام می گیرد که بتوان وجود بیماری های نظیر فشار خون بالا یا دیابت را تشخیص داد. این بیماری ها در ایجاد سکته چشمی بسیار موثر هستند. علاوه بر این سلامت قلب و عروق نیز تحت بررسی قرار می گیرند در شرایط کلی بیمار بررسی گردد.

شایع ترین عوارض سکته چشم

 این بیماری می تواند قابل کنترل و درمان باشد و با مراقبت های صحیح و به موقع پزشکی بهبودی حاصل شود.
 اما در موارد گوناگون عوارض زیر گزارش شده است:

  •  تورم ماکولا در قسمت میانی شبکیه چشم که موجب بروز تاری دید یا نقصانِ دید میشود.
  • بروز اختلال در عملکرد زجاجیه چشم و ایجاد آب سیاه
  • در موارد نادر، نابینایی

تحقیقات ثابت کرده است که برخی افراد، با داشتن برخی عادت های نامناسب، بیشتر در معرض بروز عوارض سکته چشم قرار میگیرند.

 برخی از این مواردِ تشدید کننده عوارض سکته چشم عبارت اند از:

  • سابقه ی آب سیاه چشم
  • سابقه ی مشکلات عروقی
  • بارداری
  •  سابقه ی بیماری های کلیوی
  •  سابقه ی لخته شدن خون در بدن
  • سابقه ی دیابت و نوسان قند

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲