مقالات

عیوب انکساری و روش های اصلاح آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
4806 بازدید

عیوب انکساری

عیوب انکساری

عیوب انکساری به اشكالاتی می گویند که در سيستم اپتيكی چشم به وجود آید و باعث شود كه انكسار یا شکست نور به طور طبيعي اتفاق نيفتد و تصوير واضحي از اشياء بر روي شبكيه تشكيل نمی شود. عیوب انکساری اصلاح نشده بعد از آب مروارید دومین علت اختلالات بینایی به شمار می‌رود

اشعه نور پس از گذشتن از قرنیه و عدسی بر روی پرده شبکیه چشم تشکیل می شوند. شبکیه پس از دریافت این تصاویر آن هارا از طریق عصب بینایی به مغز می فرستد . این خلاصه از چگونگی عملکرد چشم بود.

تاری دید ، خستگی چشم و سردرد از عمده ترین علائم ضعیفی چشم است. عیوب انکساری شامل نزدیک بینی ، دوربینی و آستیگماتیسم است که در ادامه به توضیح مختصری از هر یک می پردازیم و راه های رفع عیوب انکساری یا همان جراحی های برداشتن عینک را بیان می کنیم.

عیوب انکساری

نزدیک بینی

نزدیک بینی که از واژه میوپیا در پزشکی برای آن استفاده می شود از شایع ترین عیوب انکساری است که فرد مبتلا به آن قادر به تشخیص اشیا دور نخواهد بود. در این عارضه اشعه‌های نور جلو شبکیه متمرکز می‌شوند. اجسام نزدیک واضح به نظر می‌رسند، اما اجسام دور تار هستند.

 این عقیده وجود دارد که نزدیک بینی چشم در نتیجه‌ی ترکیبی از عوامل ژنتیکی و زیست محیطی، مانند کار زیاد که نیاز به نگاه کردن به اجسام نزدیک به چشم دارد بروز پیدا می‌کند. مشکلاتی مانند جداشدگی شبکیه ، مگس‌پران چشم و آب سیاه با نزدیک بینی در ارتباط هستند.

دوربینی

دوربینی یا هایپروپی از دیگر عیب انکساری است که بر عکس نزدیک بینی به جاي اينكه اشعه های نور بر روي شبكيه متمركز شوند در پشت شبكيه تمركز مي‌يابند و زمانی رخ می‌دهد که فرد در دیدن اشیای نزدیک دچار مشکل می شود .

دوربینی در افراد مسن موجب می‌شود: علایم پیرچشمی در این افراد زودتر آغاز شود و استفاده از دو عینک برای اصلاح دید دور و دید نزدیک از سنین پایین‌تری آغاز شود. با بدتر شدن پیر چشمی، هم دید نزدیک و هم دید دور تار می‌شود.

آستیگمات یا آستیگماتیسم

در چشمی که دچار آستیگماتیسم می باشد، زمانی که نور وارد چشم می شود، نور به جهات بیشتری منکسر می شود و همین پدیده باعث می شود تا فرد تنها نقطه خاصی را واضح ببیند و بقیه نقاط در فواصل دیگر به صورت تار و یا مواج دیده شوند.

رفع عیوب انکساری

رفع عیوب انکساری

رایج ترین و ساده ترین و ایمن ترین راه برای رفع عیوب انکساری استفاده از عینک است . همچنین برخی افراد از لنز تماسی استفاده می کنند. لنزها در خیلی از موارد موجب دیدی شفات‌تر، میدان دیدی وسیع‌تر و راحتی بیشتر بیمار خواهند شد و اگر به درستی استفاده شوند بی‌ضرر است.

یکی دیگر از روش های رفع عیوب انکساری جراحی های لیزر مانند عمل لیزیک و لازک و prk  می باشد.در جراحی ها  با تغییر شکل قرنیه یا سطح جلویی چشمان شما، قدرت تمرکزی چشمان شما را تنظیم میکنند.

کودکان قادر به بیان مشکلات بینایی خود نیستند بنابراین معاینه چشم در کودکان بعد از 3 سالگی و به صورت دوره ای را فراموش نکنید.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲