گل مژه ، علائم و درمان و پیشگیری از آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم

گل مژه چیست؟

گل مژه یا هوردئولوم (hordeolum) یک عفونت باکتریایی حاد بوده که به‌صورت تورم و برآمدگی قرمز و دردناکی در حاشیه یا داخل پلک‌ها مشخص می‌شود. اگر این اختلال باعث ایجاد مشکل در پلک بیرونی شود به آن استای (STYE) نیز گفته می‌شود. ولی اگر این اختلال، پلک داخلی را درگیر کند ممکن است با شالازیون که آن هم یک اختلال پلک است، اشتباه گرفته شود. معمولاً باکتری استافیلوکوک در ایجاد آن نقش دارد. این باکتری با ایجاد عفونت در ریشه مژه‌ها باعث ایجاد تورم و قرمزی شده و حتی می‌تواند چندین گل مژه به‌طور هم‌زمان ایجاد کند.

گل مژه خارجی ناشی از انسداد غدد سباسه (Zeis) یا غدد عرق بوده که این انسداد در لبه پلک‌ها اتفاق افتاده و به‌صورت یک جوش چرکی نمود پیدا می‌کند.

گل مژه داخلی با انسداد غدد میبومین ایجاد می‌شود و بثورات چرکی را در سطح داخلی پلک به وجود می‌آورد. همان‌طور که ذکر شد نوع داخلی آن ممکن است با شالازیون اشتباه گرفته شود.

گل مژه ممکن است هر دو پلک فوقانی و تحتانی را درگیر کند همچنین اگر بیش از یک گل مژه در حاشیه پلک‌ها تظاهر پیدا کند به آن بلفاریت یا التهاب پلک می‌گویند.

گل مژه

علائم گل مژه

گل مژه معمولاً می‌تواند علائم زیر را در پلک‌ها و چشم ایجاد کند:

• برآمدگی و تورم روی پلک‌ها و یا اطراف پلک
  • قرمزی پلک‌ها و اطراف چشم
  • ایجاد ترشحات در پلک‌ها
  • احساس خارش و سوزش در پلک‌ها
  • دردناک بودن اطراف چشم و پلک‌ها
  • ایجاد مشکل هنگام پلک زدن
  • اشک ریزش
  • ایجاد تاری دید و آستیگماتیسم در صورتی که این اختلال درمان نشده و بزرگ شود

درمان گل مژه

معمولاً در درمان گل مژه نیاز به اقدام خاصی نیست. اگر فقط با قرمزی و تورم خود را نشان دهد بهتر است آن را به حال خود گذاشته و از دست زدن به آن اجتناب کنید تا خود به خود بهبود یابد.

چنانچه این اختلال باعث ایجاد درد در پلک‌ها و چشم شود و به‌صورت بثورات چرکی نمود پیدا کند بهتر است ابتدا آن را با گاز استریل و یا دستمال ضد عفونی شده بپوشانید و پس از آن برای التیام درد و تسریع خروج چرک از کمپرس آب گرم بر روی آن استفاده کنید.

اگر پس از گذشت حدود یک هفته از ایجاد آن، هیچ‌کدام از اقدامات بالا مؤثر واقع نشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولاً پمادهای آنتی‌بیوتیک موضعی را برای بهبود این اختلال تجویز می‌کند ولی اگر گل مژه‌های ایجاد شده به‌مرور بزرگ شوند و پر از چرک باشند، برای درمان آن نیاز به جراحی و تخلیه آن توسط پزشک است.

پیشگیری ازگل مژه

عارضه گل مژه بسیار شایع است که پیشگری از مواردی که منجر به آن می شود می تواند به پیشگیری از ابتلا به آن کمک کند. برای مثال گاها لنز های تماسی آلوده باعث ابتلا به آین عارضه می شود که رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن لنز ها به ما کمک می کند همچنین برای پیشگیری موارد زیر را رعایت کنید:

• استفاده از لوازم آرایشی معتبر در اطراف چشم
  • شستن آرایش قبل از خواب