خونریزی زجاجیه و درمان آن

زجاجیه چشم

زجاجیه چشم چیست؟

زجاجیه ماده ای شفاف و ژله مانندی است که به‌طور کامل بخش اعظم پشت عدسی چشم را احاطه کرده است. بسیاری از پزشکان این ماده را شبیه به سفیده تخم مرغ می دانند که قادر به محافظت از شکل کروی مانند چشم است. در واقع می توان گفت زجاجیه بیش از 90 درصد حجم چشم را پوشش می دهد که 95 در صد ترکیب آن را آب تشکیل داده و مابقی آن شامل انواع نمک ها و گلوکز نیز می شود.

این ماده که عمدتاً توسط سلول های شبکیه چشم تولید می شود علاوه بر ثابت نگه داشتن فشار درون چشم، با قابلیت هایی که در جذب پرتوهای فرابنفش دارد به طور مداوم از شبکیه چشم محافظت کرده و موجب زلالیه آن نیز می شود. در رابطه با ساختمان زجاجیه باید گفت که یک شبکه اسفنجی متشکل از رشته های ظریف است که تمامی ترکیبات زجاجیه را در درون خود جای داده و به آن حالت ژله ای مانند بخشیده است.

خونریزی زجاجیه

التهاب و خونریزی زجاجیه چشم چگونه است؟

خونریزی زجاجیه یکی از شایع ترین عارضه های چشمی است که در بسیاری از مواقع در نتیجه خونریزی شبکیه چشم و بافت های عروقی آن اتفاق می افتد که عمدتاً این رخداد با التهاب زجاجیه و سلول های شبکیه چشم همراه است. ناگفته نماند که در بسیاری از مواقع خونریزی عنبیه چشم نیز منجر به خونریزی زجاجیه نیز می شود. معمولاً خونریزی زجاجیه چشم ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما به طور عمده بیشترین میزان آن را می توان در افراد بالای 50 سال مشاهده نمود.

التهاب زجاجیه شامل طیفی از ضایعاتی التهابی در شبکیه چشم است که در اثر حضور کم یا به عبارتی کمبود گلبول های سفید در زجاجیه داخل چشمی ایجاد می شود که در نهایت منجر به آبسه زجاجیه نیز می شود. عمدتاً در التهاب زجاجیه، قسمت های بیرونی چشم طبیعی به نظر می رسد و از سوی دیگر به دلیل آن که هیچ گونه درد در ناحیه چشم احساس نمی شود در این صورت اقدامات درمانی و پیش آگاهی های آن کمتر اتفاق می افتد. عوامل متعددی می توانند منجر به پیدایش عارضه هایی چون التهاب و خونریزی زجاجیه شوند که از جمله شایع ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• جدا شدگی پرده شبکیه چشم و سوراخ شبکیه که ممکن است موجبات پارگی یکی از عروق شبکیه را فراهم آورد که در نتیجه آن التهاب زجاجیه و سپس خونریزی زجاجیه را به دنبال دارد.
  • جدا شدگی خلفی پرده زجاجیه که یکی از شایع ترین علت های خونریزی زجاجیه است که در میان سالگی و پس از آن اتفاق می افتد. این علت هم باعث پارگی یکی از عروق شبکیه چشم شده که در پی آن التهاب زجاجیه و خونریزی آن نیز ایجاد می شود.
  • ضربه های متعدد چشمی
  • انسداد شاخه های شبکیه چشمی که موجب خونریزی داخل ویتره شده و سپس عارضه های التهاب زجاجیه و خونریزی آن را به همراه دارد. این علت عمدتاً در میان افرادی که به بیماری های دیابت و فشار خون بالا مبتلا هستند بسیار شایع است. به طبع تمامی این علت های ایجاد شده با بروز علائم قابل روئیتی نظیر: تاری دید ناگهانی، جرقه های نورانی، مگس پران و کوری ناگهانی همراه است.

از نظر پزشکان سلامت و متخصصین چشم پزشکی، زمانی که شخصی متوجه چنین علائمی در چشم خود شد بهتر است در سریع ترین زمان ممکن به نزد چشم پزشک مراجعه نماید. اگر چشم پزشک تشخیص داد که این علائم با جرقه ها و کوری دید همراه است پس می تواند خطرناک باشد و نیاز به جراحی چشم دارد. اما اگر التهاب و خونریزی چشم، تأثیری بر دید فرد نداشته باشد و برایش مشکلی ایجاد نکند، چشم پزشک معالج به فرد این اطمینان را می دهد که برایش مشکلی ایجاد نخواهد شد و به او یادآور می شود تا بهبودی کامل، برنامه های استراحت چشمی را به طور منظم رعایت نماید.

درمان خونریزی زجاجیه

به طور کلی تشخیص و درمان خونریزی زجاجیه، توسط متخصص شبکیه چشم صورت می گیرد. در مواقعی که التهاب و خونریزی زجاجیه ایجاد می شود به شرطی این عارضه در اثر ضربه چشمی و یا جداشدگی شبکیه چشم باشد، پیگیری‌های دقیق و منظم به مدت 1 الی 2 هفته و یا حتی چند ماه می تواند موجب کاهش التهاب و خونریزی های ایجاد شده در شبکیه یا همان زجاجیه شده که در پی آن برگشت دید و رفع علائم های ایجاد شده بر روی چشم را نیز به دنبال دارد. البته ناگفته نماند مداخله جراحی چشمی که یکی از روش های درمان خونریزی زجاجیه مورد تائید پزشکان است می تواند در بهبودی کامل شبکیه چشم تأثیر بسزایی داشته باشد.

یکی دیگر از روش های درمان خونریزی زجاجیه، پانسمان دو طرفه چشم ها است که حرکت چشم ها را کنترل و تا مقدار زیادی محدود می نماید. این روش درمان تا حد بسیار بالایی در تسریع بهبودی بیمار کمک شایانی می کند.

اگر التهاب و خونریزی زجاجیه در اثر سوراخ شبکیه اتفاق افتاده باشد در این صورت به تشخیص پزشک معالج، جراحی شبکیه چشم الزامی است.