مقالات

خونریزی چشم علت و درمان آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
17545 بازدید

خونریزی چشم

خونریزی چشم

خونریزی چشم ممکن است سبب ایجاد لکه قرمز کوچک یا ناحیه ای قرمز از خون شود. اگر تا به حال خونریزی زیرملتحمه‌ای را تجربه کرده باشید، می دانید که این وضعیت می تواند هشدار دهنده باشد. لایه نازکی که سطح بیرونی چشم به جز محل قرنیه را می‌پوشاند ملتحمه نام دارد. ملتحمه چشم پر است از  گلبول های سفید، رگ های خونی کوچک و رشته های عصبی به دلیل آسیب پذیر بودن احتمال پاره شدن و ایجاد خونریزی زیر ملتحمه وجود دارد. 

بنابراین خونریزی چشم به عنوان یک لکه خون روشن و قرمز در قسمت سفید چشم شما ظاهر می شود. در حالی که ممکن است مواجه شدن با خونریزی زیرملتحمه‌ای ترسناک به نظر برسد ولی این نوع خونریزی بی ضرر است، زیرا که خون قابل مشاهده از پاره شدن یک رگ خونی ساده نشات گرفته است. در ادامه ما شما را با نکاتی در خصوص خونریزی چشم زیرملتحمه‌ای آشنا می‌کنیم که شما را در درمان آن یاری خواهند داد.

خونریزی شبکیه همانند سایر اختلالات شبکیه چشم ممکن است بسیار خطرناک به نظر آید. به طبع، تجربه هر کسی از خونریزی شبکیه متفاوت می باشد. عده ای از افراد، آن را چیزی شبیه مگس پران و عده ای دیگر آن را به حالت تار عنکبوت تصور می کنند .

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

علت خونریزی چشم 

دلایل زیادی برای خونریزی چشم وجود دارد که یکی از آن ها، وارد آمدن آسیب و ضربه به چشم است.   دلایل کمتر شایع تر مانند نقص رگ های خونی داخل چشم، سوزش و التهاب عنبیه (قسمت رنگی چشم) و سرطان نیز می‌توانند باعث خونریزی چشم بشوند. برخی خونریزی های کوچک می تواند به دلیل از عطسه یا سرفه شدید رخ دهد. دلایلی دیگر همچون فشار خون بالا و مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شوند را نیز نباید فراموش کرد. در اغلب شایع ترین دلایل خونریزی چشم یا زیرپوستی به شرح زیر هستند:

  • ترومای چشم می تواند یک رگ خونی شکسته ایجاد کند.
  • مالیدن چشم به دفعات و با شدت
  • افزایش ناگهانی فشار خون که می تواند به دلیل به بلند کردن جسم سنگین، مالش شدید چشم با دست، استفراغ، سرفه، عطسه، خنده و یبوست باشد.
  • آسپرین یا رقیق کننده های خون مانند وارفارین
  • اختلالات انعقادی خون یا به بیان دیگر اختلال در لخته شدن خون یا کمبود ویتامین K (ویتامین K به عملکرد پروتئین های لازم برای لخته شدن خون کمک می کند)
  • جراحی چشم، از جمله عمل لیزیک و جراحی آب مروارید چشم
  • مشکلات قلبی عروقی
  • بیماری فشار خون و قند خون بالا
  • عفونت چشم

علائم خونریزی چشم

علائم  و معاینه خونریزی چشم 

اگر شما در مورد خونریزی در چشم خود نگران هستید، به چشم پزشک برای انجام معاینه چشم مراجعه کنید. چشم پزشک چشمان شما مورد بررسی قرار خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که چشم سالم است و آسیب های دیگر به ساختارهای چشم وارد نشده است. وی فشار چشم شما اندازه گیری خواهد کرد و چشمتان را معاینه خواهد کرد تا مطمئن شود که در داخل چشم چیزی وجود ندارد و یا دردناک نیست. از علائم خونریزی چشم و ملتحمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لکه قرمز یا خونی در سفیدی چشم، این لکه می تواند در روزهای آینده گسترش یافته و تمامی سفیدی چشم را بپوشاند.
  •  عدم وجود درد و تغییرات بینایی

درمان خونریزی چشم

در صورتی که ناگهان خون را در داخل چشم خود می بینید سعی کنید آرام باشید. خون قابل مشاهده در چشم شما به علت خونریزی ملتحمه به آرامی دوباره جذب بدن شما می شود و چشم شما به خون آغشته نمی شود و خود به خود درمان می‌شود. قرمزی ممکن است به رنگ نارنجی، سپس صورتی و سپس سفید تبدیل شود.

استفاده از اشک مصنوعی و روان کننده می تواند چشمها را تسکین دهد، اگرچه قطره چشمی نمی توانند به تعمیر رگ های خونی خونی کمک کند. در صورت استفاده از آسپرین یا نوشیدنی هایی که خون را رقیق می‌کنند بهتر است از، ادامه آن‌ها صرف نظر کنید مگر اینکه پزشک شما به طور خاص دستورالعمل های دیگری را برای شما تجویز کند.

 از مالیدن چشم خود تا جایی که امکان دارد خودداری کنید، که می تواند خطر ابتلا به خونریزی مجدد را افزایش دهد - همانطور که یک خونریزی بینی حساس به خونریزی مجدد در مراحل اولیه است. 

خونریزی چشم تا چه مدت تداوم دارد؟

در بیشتر موارد، خونریزی چشم هفت تا ده روز طول می کشد تا به طور خودجوش از بین برود. در طول این مدت خون به تدریج با گذشت زمان ناپدید می شود، منطقه آسیب دیده می تواند به رنگ کبود تغییر دهد

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲