رتینوپاتی سروز مرکزی یا بیماری csr

تاریخ انتشار : 1397/06/31 | دسته بندی : بیماری های چشم

رتینوپاتی سروز مرکزی

یکی از  بیماری های چشم که منجر به اختلالات بینای موقت می شود رتینوپاتی سروز مرکزی یا بیماری csr است که با عنوان کوریورتینوپاتی مرکزی نیز شناخته می‌شود. زمانی که بیماری فعال است، با نشت مایع در زیر شبکیه با تمایل به تجمع در در زیر لکه زرد مرکزی (ماکولا)، مشخص می‌شود. وجود یک نقطه تار یا خاکستری در مرکز میدان دید در زمان جدا شدن شبکیه، شایع است. کاهش بینایی ممکن است پس از جذب مایع، همچنان باقی بماند.

جهت معاینه و درمان توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

021-88201656

علائم و علت بیماری

در بيشتر موارد در مردان در سنين 20 تا 50 سالگي ديده مي شود. علائم آن شامل شروع ناگهانی تاری ديد در يك چشم، كاهش ديد رنگی ، يا نقطه كور مركزی در چشم بيمار است. اعوجاج تصوير يا همان متامورفوپسس از علائم شایع CSR است. اعوجاج تصوير نشانه فعال بودن بيماری و وجود تورم شبكيه است

اين بيماري را عمدتا به فشارها و استرسهاي عصبي و سیگار مربوط دانسته اند ولي عوامل متعدد ديگری مانند استفاده از داروها به ويژه كورتيكوستروئيدها (كورتون ها) نيز می توانند زمينه ساز باشند.

درمان بیماری csr

تشخیص و درمان بیماری csr

تشخیص بیماری csr معمولاً با گشادسازی مردمک و معاینه شبکیه توسط فوق تخصص شبکیه شروع می‌شود و با مقطع نگاری همدوسی اپتیکی و آنژیوگرافی فلورسین تایید می‌گردد. این بیماری يك نوع تورم خوش خيم شبكيه است. تورم شبكيه باعث كوچك تر ديدن اجسام مي شود.

در اكثريت موارد بیماری  بخودی خود رفع مي شود و نياز به درمان ندارد ولي در اقليت موارد لازم به درمان با ليزرشبکیه مي باشد. بهبودي ممكن است 6 ماه يا بيشتر طول بكشد. لزوم درمان با ليزر بسته به زمان بيماري، وضعيت ديد و نتيجه آنژيوگرافي شبكيه است.

عود CSR از مواردی است كه نياز به درمان با ليزر را ايجاب مي كند. بیماری ممکن است دوباره ایجاد شده و منجر به کاهش پیش رونده بینایی شود. سایر روش‌های درمانی مورد بررسی شامل مهارکننده‌های رگ زایی و داروهای خوراکی متعدد می‌باشند

جهت رزرو از دکتر محمد باقر رجبی نوبت با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!