مقالات

عوارض جراحی لیزیک | عمل لیزیک

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
3981 بازدید

عمل لیزیک

لیزیک ، یکی از عمل های جراحی که برای اصلاح دید چشم انجام می شود. فردی که می خواهد لیزیک کند، نباید بیماری های چشمی مثل آب سیاه ، خشکی چشم، بیماری های شبکیه ، تبخال چشم، آب مروارید، کدورت و قوز قرنیه داشته باشد. در این جراحی بهبود دید سریع بوده و ناراحتی‏های پس از عمل کمتر است. در این عمل، چشم‌پزشک برای شکل‌دهی قرنیه و اصلاح کردن عیب های انکساری، مشابه روش لازک از لیزر اگزایمر استفاده میشود و با استفاده از دستگاه میکروکراتوم و برداشتن لایه‌ای از قرنریه، اصلاح بینایی سطح قرنیه انجام میگردد و اغلب بیماران بعد از جراحی تا پایان عمر یا سال‌ها نیازی به استفاده از عینک نخواهند داشت.

عوارض جراحی لیزیک

عوارض جراحی لیزیک در سالهای اولیه که لیزیک معرفی شده بود شایعتر بودند ، و حتی مطالعات اواخر دهه ١٩٩٠  حاکی از آن بود که بیش از ۵ ٪ بیمارانی که تحت اعمال جراحی لیزری قرار میگرفتند به نوعی از این عوارض دچار میشدند . ولی امروزه  عوارض جدی  به کمتر از ١٪ تقلیل یافته است در ابتدا چشم عمل‌شده ممکن است سوزش یا خارش داشته باشد،‌ یا احساس کنید جسمی خارجی درون آن قرار دارد. اما این علائم باید به زودی فروکش کندعوارض مخاطره آمیزی مثل از دست رفتن  ناقص و یا کامل دید بعد از عمل لیزیک بسیار نادر است  و بسیاری از عوارض جانبی و نتایج ناخواسته بعد از عمل را میتوان بخوبی درمان نمود.

برخی از عوارض جراحی لیزیک خفیف و گذرا هستند که اکثر افرادی که تحت عمل لیزیک قرار می گیرند کم و بیش ممکن است آن را تجربه کنند. از این نوع عوارض می توان از افت کیفیت بینایی علی الخصوص در شب؛ مشکلات دید شب مانند پخش نور و دیدن هاله در اطراف اشیا نورانی، سایه دار دیدن،خشکی خفیف چشم و خونمردگی زیر ملتحمه نام برد. نازك شدن و نامنظمي قرنيه، كدورت قرنيه و عفونت كه اين عوارض خوشبختانه بسيار نادر هستند و كمتر از يك در هزار شانس بروز آن ها مي باشد.

جراحی لیزری چشم تا کنون میلیون ها نفر را در سرتا سر دنیا با موفقیت از عینک خلاص نموده و رضایت بالایی را نصیب انها کرده است . اگرچه ليزيك عملي بسيار مؤثر و قابل اطمينان است و امروز در همة كشورهاي پيشرفته انجام ميشود ، اما نظير هرگونه عمل جراحي يا اقدام درماني ممكن است عوارضي را در پي داشته باشد. بنابراین به یاد داشته باشید که با انتخاب یک جراح مجرب بسیاری از این عوارض را به حد اقل خواهید رساند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲