مقالات

لیزر چشم دیابتی | درمان چشم دیابتی

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
5098 بازدید

لیزر چشم دیابتی

لیزر چشم دیابتی

لیزر چشم دیابتی ، روش جدیدی از درمان با کمک لیزر است که در افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از نابینا شدن انجام می شود. بیماری دیابت به دلیل عدم تولید انسولین و یا عدم عملکرد صحیح آن رخ می دهد. عوامل محیطی و ژنتیکی هر دو باعث بروز این بیماری می شوند.
رتینوپاتی دیابتی  یا بیماری چشم دیابتی ، بیماری است که در آن  به دلیل تغییرات سطح قند خون،رگ های خونی شبکبه آسیب دیده و موجب اختلال در بینایی شده و حتی ممکن است منجر به نابینایی افراد دیابتی شود. علت این امر این است که رگ های خونی در اثر بیماری ضعیف شده و جریان گردش خون در عروق شبکیه به درستی صورت نمی¬گیرد، در نتیجه این امر موجب نشت مایع و یا خون شده و شبکیه متورم و رسوباتی به نام اگزودا تشکیل می شود. همچنین  عروق خونی غیرطبیعی در شبکیه رشد کرده و عملکرد آن را مختل می¬کنند. لذا تصویری که شبکیه به مغز ارسال می¬کند، تار و مبهم است. گاهی ممکن است مایع نشتی، در مرکز چشم تجمع یابد که تورم مرکز دید را ایجاد کند و فرد قادر به دیدن اجزاء و اجسام ریز نمی باشد.
افراد مبتلا به دیابت که تحت درمان قرار نمی¬گیرند، 25 برابر بیشتر از افراد سالم در معرض نابینا شدن هستند. هر چه از مدت زمان شروع بیماری فرد بگذرد، احتمال بروز بیماری چشم دیابتی افزایش میابد.

با توجه به اهمیت معاینه چشم بیماران دیابتی  ، جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

درمان چشم دیابتی

درمان چشم دیابتی

درمان چشم دیابتی بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی ،  به چندین روش انجام می شود مانند : درمان دارویی، جراحی، تزریق داخل چشم دیابتی و لیزر چشم دیابتی. دو مورد آخر از جدیدترین و پرکاربردترین متدهای روز دنیا می باشد.
در  روش  لیزر چشم دیابتی، یک پرتو قدرتمند از نور لیزر به نقطه¬ای از شبکیه که دچار آسیب شده، تابانده می¬شود. نور لیزر باعث بسته شدن رگهایی که نشتی دارند می شود. در نتیجه تورم مرکز دید از بین می¬رود. به این روش فوتوکوآگولاسیون می¬گویند. چنانچه رگ های غیر طبیعی در شبکیه رشد کرده باشند، با کمک روش لیزر چشم دیابتی می توان رشد آنها را محدود کرده و موجب اتصال شبکیه به پشت چشم و مانع افتادگی آن شد. نام این روش درمانی نئوواسکولاریزاسیون می باشد. جراحی لیزر چشم دیابتی در مطب پزشک و در بیمارستان بصورت سرپایی انجام می شود. هزینه چشم دیابتی  بسته به نوع دستگاه و روش درمانی متفاوت است.

تزریق چشم دیابتی

در مواردی که تورم مرکز دید، شدید بوده و یا به درمان های قبلی بی پاسخ باشد، مثلا  جلوی رشد عروق اضافی جدید گرفته نشده و یا  ادامه داشتن خونریزی  زجاجیه، از روش تزریق چشم دیابتی استفاده می شود. تزریق دارو به داخل چشم، تحت شرایط استریل و در اتاق عمل صورت میگیرد. از جمله  این دارو ها می توان به تزریق آواستین اشاره کرد.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲