مقالات

مراقبت های بعد از عمل پی آر کی (PRK)

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
29050 بازدید

عمل پی آر کی

عمل پی آر کی (PRK) مخفف شده فتو رفر اکتیو کراتکتومی می باشد. در عمل پی آر کی، لایه بسیار نازکی از قرنیه چشم برداشته و انحنای آن تغییر داده می شود که این عمل باعث کاهش نزدیک بینی چشم می گردد. انجام عمل پی آر کی به صورت سرپایی می باشد و پس از لیزر، برای پوشش سطح قرنیه تا زمان ترمیم و بهبودی از یک لنز تماسی به عنوان پانسمان استفاده می گردد.

مراقبت های بعد از عمل پی آر کی

بعد از عمل PRK

در عمل پی آر کی، ازریابی پس از عمل نقش بسزایی در بهبود نتیجه عمل ایفا می کند. پس از عمل پی آر کی ممکن است در چشم احساس سوزش، آبریزش اشک، درد و تاری دید به وجود آید که این علایم کاملا طبیعی است و به صورت خود به خود یا در صورت تجویز چشم پزشک با استفاده از دارو یا قطره بهبود می یابد که داروها یا قطره ها باید در زمان های مشخص شده و طبق دستور پزشک مورد استفاده قرار بگیرد.

 قرنیه پس از انجام عمل جراحی اندکی متورم می شود که این تورم سبب تار بینی می گردد که با بهبود تورم برطرف می شود.  از وارد کردن هرگونه فشار فیزیکی به چشم و مالیدن آنها پس از عمل جراحی باید جلوگیری به عمل آورد.

از مصرف سیگار و حضور یافتن در محیط های پر از دود تا چند هفته پس از عمل باید خودداری کرد. جهت معاینه چشم، در زمان معین شده باید به چشم پزشک مربوطه مراجعه نمود. قبل از مصرف هر گونه داروی خاص باید با پزشک مشورت شود.

تا زمان برداشتن پانسمان توسط چشم پزشک، از استحمام و رساندن آب به چشم ها باید اجتناب کرد. استفاده از عینک آفتابی مناسب پس از عمل پیشنهاد می گردد. از نگاه کردن به نور مستقیم باید پرهیز شود. تماشای تلویزیون در صورت آزار رساندن به چشم ها، مناسب نیست.

 از انجام فعالیت های سنگین کاری و ورزشی در روزهای اولیه پس از عمل جراحی چشم خودداری باید کرد. امکان دارد روی سفیدی چشم لکه خون خفیفی مشاهده شود که جای نگرانی ندارد و پس از چند روز برطرف می گردد. به محض اینکه احساس شد از دید خوبی برخودار شده اید، می توان اقدام به رانندگی کرد.

در عمل جراحی پی آر کی پس از چند رو از عمل، می توان از لوازم آرایشی استفاده کرد اما برای جلوگیری از خطر عفونت پیشنهاد می گردد لوازم آرایشی قبلی را کنار گذاشته و لوازم آرایشی جدید خریداری نمود.

عمل جراحی پی آر کی شامل مراقبت های تکمیلی دیگری پس از عمل می شود که می توان به اجتناب از شنا کردن به مدت 3 تا 4 هفته پس از عمل، ممنوعیت استفاده از لنزهای زیبایی تا چند ماه پس از عمل جراحی، استفاده از تیمم به جای وضو در روزهای اولیه عمل، عدم نیاز به رژیم غذایی خاص، عدم مصرف قرص راکوتان (قرصی که جهت درمان جوش های پوستی استفاده می شود) تا سه ماه پس از عمل، خودداری از مطالعه کردن به مدت یک هفته به منظور جلوگیری از خستگی چشم پس از عمل پی آر کی، اشاره کرد.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲