مراقبت های بعد از لیزر شبکیه چشم

لیزر شبکیه

لیزر شبکیه چشم

در برخی از بیماری‌های شبکیه چشم، روش درمان استفاده از لیزر درمانی شبکیه است. دستگاه لیزر شبکیه با ایجاد پرتوهای نورانی با انرژی بالا که قابلیت تمرکز دقیق و بالایی در یک نقطه دارند، تنها بر روی پرده شبکیه اثرگذار بوده و سایر بافت‌های چشم از این پرتوهای پرانرژی در امان هستند. لازم به ذکر است که لیزر شبکیه چشم با لیزر اکسایمر که برای رفع عیوب انکساری چشم مانند لیزیک، لازک یا PRK به کار می‌رود، کاملاً متفاوت است. معمولاً برای لیزر شبکیه چشم‌پزشک ابتدا مردمک چشم بیمار را با قطره‌های مخصوصی باز کرده و همچنین بی‌حس می‌کند.

نکته قابل‌توجه در مورد لیزر شبکیه این است که این روش در اغلب موارد به‌طور صد در صد باعث درمان بیماری موردنظر شبکیه نمی‌شود بلکه از افزایش اختلالات بینایی جلوگیری کرده و همچنین باعث کاهش عوارض و علائم بیماری می‌شود. لیزر شبکیه معمولاً در بیماری‌های زیر مورداستفاده قرار می‌گیرد:

لیزر شبکیه یک درمان سرپایی بوده و نیاز به هیچ‌گونه بیهوشی نداشته و معمولاً بیمار در حین لیزر شبکیه درد کمی را متحمل می‌شود. بعد از انجام این عمل، برای بهبود کامل و سریع چشم، بیمار نیاز به مراقبت‌های بعد از لیزر شبکیه چشم خواهد داشت که در ادامه مطلب به شرح آن خواهیم پرداخت.

مراقبت‌های بعد از لیزر شبکیه چشم

مراقبت‌های بعد از لیزر شبکیه نیز مانند سایر عمل‌های جراحی به بیمار کمک می‌کنند تا هرچه زودتر بهبودی کامل خود را به دست آورده و به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد. در زیر مهم‌ترین موارد مراقبت‌های بعد از لیزر شبکیه چشم را بررسی می‌کنیم:

• اولین مورد در مراقبت‌های بعد از لیزر شبکیه این است که بیمار برای انجام این عمل حتماً با یک نفر همراه مراجعه کند تا پس از پایان لیزر درمانی او را به منزل برساند.
  •  ازآنجایی‌که پس از لیزر شبکیه مردمک چشم تا چند ساعت باز و گشاد باقی می‌ماند بهتر است بیمار از عینک آفتابی استفاده کند.
  • معمولاً پس از انجام این عمل بیمار دچار تاری دید شده که در عرض چند ساعت تا چند روز بهبود میابد همچنین ممکن است بیمار تا مدتی به نور حساسیت پیدا کند، لکه‌هایی سیاه در میدان بینایی خود ببیند، در تاریکی و نور افت دید پیدا کند و یا در تاریکی جرقه ببیند که همه این علائم گذار بوده و پس از چند روز بهبود می‌یابند.
  • به علت بروز علائمی که در بالا کر شد بیمار باید تا مدتی از انجام کارهایی که به ‌دقت و دید دقیق نیاز دارند مثل رانندگي، عبور از عرض خيابان، عبور از راه‌پله، كار با چاقو و وسايل برنده و ... خودداری کند.
  •  بیمار پس از لیزر شبکیه از نظر حمام کردن و شستشوی سر و صورت هیچ محدودیتی ندارد ولی بهتر است در حین شستشوی سر و صورت مراقب باشد تا کف صابون یا شامپو به چشمش وارد نشود.