مقالات

عمل ویترکتومی

تاریخ انتشار : | دسته بندی : جراحی ها
10448 بازدید

عمل ویترکتومی

ویترکتومی چیست؟

روش های مختلفی برای درمان اختلالات بینایی وجود دارد که از جمله آنها می توان به ویترکتومی اشاره کرد.یکی از انواع جراحی های چشمی ویترکتومی است که برای درمان برخی از اختلالات شبکیه و زجاجیه به کار می رود. ویترکتومی یا تخلیه زجاجیه جراحی است که در آن همه یا بخشی از زجاجیه چشم به منظور از بین بردن کدورت زجاجیه برداشتن می‌شود. جراحی ویترکتومی اغلب باعث بهبود بینایی یا تثبیت آن می شود.

موارد استفاده جراحی ویترکتومی

نحوه جراحی ویترکتومی

مراحل جراحی ویترکتومی

چشم پزشک بعد از معاینه و ارائه توضیحات در مورد جراحی به بیمار ، در مورد روش بیهوشی (موضعی یا عمومی) تصمیم می گیرد . در حین این عمل، پزشک سه برش کوچک روي سفیدی چشم ایجاد می کند. مایع ژل مانندی که بخش داخلی چشم را پر کرده است (ویتره) به وسیله یک ابزار کوچک بیرون کشیده می شود. مایع زیر شبکیه تخلیه می گردد و به کمک لیزر درمانی، پارگی ها و هر نوع آسیب و نقطه ضعيف دیگری در شبكيه درمان می شود.  گاهی ممکن است جراح همراه با ویترکتومی ، پارگی شبکیه را نیز درمان کرده و یا آب مروارید را نیز خارج کند.

سپس گاز یا روغن سیلیکون درون چشم تزریق می شود تا جایگزین ویتره گردد. سيليكون يا گاز تزريق شده، شبکیه را در جای خود قرار می دهند و اجازه نمی دهند مایع زير نقاط پارگی ها وارد شود و باعث جداشدگی های شبکیه گردد. ممکن است در چند ساعت ابتداي بعد از عمل، براي آنكه مایع سیلیکون يا گاز در بهترین وضعیت خود قرار گیرد تا به طور موثري مانع نفوذ مايع به زیر شبکیه شود، پزشک از شما بخواهد صورت خود را رو به پایین یا به یک سمت نگه دارید.

بعد از جراحی احتمال وقوع درد یا ناراحتی وجود دارد . استفاده از محافظ چشمی برای مدت کوتاهی بعد از عمل توصیه می‌شود. چشم پزشک در مورد استفاده از قطره چشمی و زمان از سر گرفتن فعالیت‌های معمول به شما توضیح خواهد داد.

عوارض جراحی ویترکتومی

تمامی جراحی های که توسط پزشک انجام می شوند دارای عوارضی هستند و قطعا پزشک قبل از انجام آن اطلاعات کامل درباره عوارض احتمالی و خطرات جراحی را در اختیار بیمار قرار میدهد. اما خوشبختانه عوارض ویترکتومی نسبت به مزایایی که این جراحی دارد بسیار کم است. عفونت ، خونریزی و افزایش فشار چشم از جمله این عوارض نادر هستند که ممکن است در بیمار ایجاد شود.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲