آب سیاه ، علل و علائم و درمان

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم

آب سیاه

آب سیاه یا گلوکوم یک بیماری است که عصب بینایی چشم را صدمه می زند. معمولا هنگامی رخ می دهد که مایع اضافی در قسمت جلویی چشم شما ایجاد شود. این مایع اضافی فشار چشم شما را افزایش می دهد.آب سیاه در صورت عدم درمان ابتدا سبب اختلال دید و سپس به آرامی و بدون علائمی ممکن است باعث از دست دادن بینایی شود.

اگر بیش از 40 سال سن دارید و سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید، هر 1 تا 2 سال توسط چشم پزشک معاینه شوید. اگر مشکلاتی نظیر دیابت دارید یا در معرض خطر بیماری های چشم دیگر هستید، ممکن است لازم باشد بیشتر مورد معاینه قرار گیرید.

انواع آب سیاه و علت آن

گلوکوم مادرزادی در نوزادان و شیرخواران با علائم اشک ریزش ‌‌، بستن چشم ها در تماس با نور یا ترس از نور و جمع کردن پلک ها مشخص می شود. گاهی قرنیه چشم بزرگ و کدر می شود. هرگاه به دلیل بیماری هایی چون آب مروراید پیشرفته، التهاب داخل چشم و سندرم ICE مردمک مسدود شود مایع زلالیه پشت آن جمع می شود در نتیجه عنبیه به جلو رانده شده و زاویه چشم را می بندد و موجب آب سیاه زاویه بسته می شود .

آب سیاه زاویه باز بیماری آرام و بدون علائم ظاهری است و تا مراحل بسیار پیشرفته که میدان بینائی را دچار اختلال شدید می کند فرد مبتلا متوجه ابتلا به این بیماری نمی شود. شایع ترین نوع گلوکوم است.

علائم آب سیاه

از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• از دست رفتن دید محیطی در نواحی کوچک از میدان دید
  • درد شدید چشم و سر درد شدید
  • احساس حالت زق زق در بالای چشم ها
  • سفت شدن کره چشم
  • عدم توانایی در تطبیق بینایی از روشنایی به تاریکی
  • ضعیف بودن دید در شب
  • قرمزی چشم
  • ایجاد کوری در صورت عدم درمان

درمان آب سیاه

تشخیص و درمان

به طور کلی هر چند آب سیاه یا گلوکوم علاج قطعی ندارد ولی درمان‌های رایج پزشکی میتواند بیماری را کنترل کند. گلوکوم را می توان با قطره های چشمی ، قرص ، جراحی لیزری ، جراحی چشم و یا ترکیبی از این روش ها درمان کرد. اقدامات درمانی در هر مرحله از این بیماری تنها برای حفظ وضعیت موجود است و نمی‌توان دید از دست رفته بیمار را به حالت اولیه برگرداند. بنابراین مراجعه منظم و زودهنگام به چشم پزشک و خودداری از درمان خانگی آب سیاه، برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ضروری است.

درمان دارویی

شایع ترین نوع درمان زودرس گلوکوم درمان دارویی است. داروهای گلوکوم بصورت قطره های چشمی و قرص تجویز می شوند. این داروها به دو شکل سبب کاهش فشار داخل چشم می شوند. بعضی باعث کاهش تولید مایع در چشم شده و بعضی به تخلیه بیشتر مایع از درون چشم کمک می کنند.داروهای ضد گلوکوم ممکن است تا چند بار در روز تجویز شوند. بیشتر بیماران عوارضی نشان نمی دهند ولی بعضی از این داروهای ممکن است سبب سردرد شده و یا بر روی اعضاء دیگر بدن عوارضی داشته باشند. قطره ها ممکن است سبب سوزش و قرمزی چشم شوند.

درمان جراحی

همه جراحی های آب سیاه (لیزری یا غیر لیزری) برای رسیدن به یک یا دو هدف طراحی شده اند. کاهش تولید مایع زلالیه و یا افزایش خروج این مایع. گاهی اوقات یک جراحی هر دو هدف را تامین می کند. هدف اصلی جراحی آب سیاه و دیگر درمان های آن کاهش دادن و یا ثابت کردن فشار داخل چشمی میباشد. اگر این هدف حاصل شود ، از آسیب به ساختمان چشم بخصوص عصب بینایی پیشگیری می گردد.