تفاوت آب سیاه و آب مروارید

تفاوت آب سیاه و آب مروارید

آب سیاه چیست ؟

گلوکوم یا آب سیاه چشم بیماری‌ چشمی است ناشی از فشار چشمی بوده و باعث تخریب عصب بینایی می‌شود. این بیماری در ابتدا هیچ علامتی ندارد گاها در موارد بسیار محدودی دارای علائمی به صورت درد و یا تغییر دید ناگهانی همراه با حالت تهوع و استفراغ همراه است.

در افراد بالای ۴۵ سال آب سیاه شایع تر است. افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیشتر از افراد عادی به گلوکوم مبتلا می‌شوند. گرچه این بیماری درمان قطعی ندارد اما تشخیص به هنگام این بیماری روند درمان را بسیار سرعت می بخشد و در کنترل بیمار و حفظ بینایی نقش بالایی دارد. در بیشتر موارد هدف از درمان جلوگیری از پیشرفت بیماری است، زیرا بخش آسیب‌دیده از چشم، دیگر قابل درمان نیست و بینایی آن از بین می‌رود.

برای مطالعه بیشتر درباره این بیماری به مطلب آب سیاه ، علل علائم و درمان مراجعه نمایید.

آب مروارید

آب مروارید چیست ؟

آب مروارید یا کاتاراکت نوع دیگری از بیماری چشمی می باشد که با تارشدن عدسی چشم آغاز می شود . به مرور تیرگی و کدرشدن عدسی گسترش پیدا می کند و باعث مختل شدن بینایی چشم می شود. .

شايع‌ترين نوع آب مرواريد ، ناشي از افزايش سن است و بين سنين 65 تا 74 سالگي، 50 درصد افراد و بالاي سن 75 سالگي، 70 درصد افراد به آن مبتلا مي‌شوند، اما مي‌تواند از 35 سالگي به بعد شروع شود.

معاینه دقیق توسط چشم پزشک می تواند وجود و وسعت آب مروارید و هر مشکل دیگری که باعث کاهش دید یا ناراحتی می شود را مشخص کند. جراحی آب مروارید تنها راه درمان می باشد اگر علائم آب مروارید خفیف باشد تغییر نمره عینک ممکن است موقتاً مشکلات بینایی را حل کند. هیچگونه دارو، روش تغذیه، ورزش یا وسایل نوری وجود ندارد که باعث درمان یا جلوگیری از آب مروارید شوند.

برای مطالعه بیشتر درباره این بیماری به مطلب آب مروارید مراجعه نمایید.

آب سیاه و آب مروارید مادرزادی

بیماری آب مروارید مادرزادی و آب سیاه مادرزادی از جمله فوریت‌های تشخیص بیماری‌های چشمی در کودکان است. به همین دلیل توصیه می شود معاینه چشم در کودکان را جدی بگیرید و در فواصل زمانی مناسب نسبت به معاینه توسط چشم پزشک اقدام نمایید.

آب سیاه مادرزادی ممکن است به راحتی تشخیص داده نشود اما از علائم این بیماری، حساس بودن چشم کودک به نور، بزرگ شدن چشم‌ها و حساسیت سیاهی بیش از حد چشم است که از بدو تولد دیده می‌شود .

در نوزادان آب مروارید به دلایل متعددی نظیر: بیماری های ارثی، عفونت، مشکلات متابولیک (سوخت و ساز)، دیابت، ضربه، التهاب یا واکنش های دارویی بوجود می آید.

افراد باید مراقب بینایی خود باشند و به طور دوره‌ای به معاینه بپردازند تا در صورتی که دچار بیماری‌های بدون علامت مانند آب سیاه و بیماری‌هایی که شبکیه چشم را درگیر می‌کند، شدند، سریع‌تر روند درمانی را آغاز نمایند.