مقالات

آستیگمات یا آستیگماتیسم چشم چیست؟علائم و درمان

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
6927 بازدید

آستیگمات یا آستیگماتیسم

آستیگماتیسم

امروزه یک مشکل شایع چشمی آستیگماتیسم، محسوب می شود.این بیماری غالبا ارثی بوده و راه درمان قطعی ندارد. برخلاف سایر مشکلات بینایی که در سنین بالاتر پدیدار می‌شوند، آستیگماتیسم در سنین پایین آغاز می‌گردد . در حقیقت، اکثر افراد بر این باورند که در یک یا هر دو چشم خود درجه خفیفی از آستیگماتیسم را دارند. حالتی که قرنیه چشم از حالت کروی خود خارج شود و به شکلی نامنظم و انحنادار تبدیل شود، آستیگماتیسم گفته می شود.

انواع آستیگمات چشم

آستیگمات در نزدیک‌بینی : در نزدیک‌بینی، یکی یا هر دو محور از محورهای چشم نزدیک‌بین هستند. درواقع شعاع‌های نور به‌جای آنكه دقیقاً روی شبكیه متمركز شوند، در جلوی شبكیه به هم می‌رسند و اشیای دور تصویری مبهم خواهند داشت. این میزان در یک محور بیشتر از محور دیگر است.

آستیگمات در دوربینی : در دوربینی یکی یا هر دو محور از محور چشم دوربین هستند. نور در پشت چشم متمرکز می‌شود و تصویر اشیا نزدیک تار دیده می‌شود. این میزان در یک محور بیشتر از دیگری است.

آستیگمات ترکیبی یا مختلط : درصورتی‌که یکی از محورهای چشم نزدیک‌بین و دیگری دوربین باشد، آستیگمات چشم را آستیگمات ترکیبی یا مختلط گویند.آستیگماتیسم چشم

علت و علائم آستیگماتیسم چشم

این حالت یک عارضه ارثی است و از بدو تولد در همه وجود دارد و با بالا تر رفتن سن درجه آن تغییر می کند. در عده ای این حالت به اندازه ای خفیف است که روی دید آنها تاثیری نمی گذارد و در بعضی اشخاص نیز درجه آستیگمات چشم بالا تر رفته و تاری دید را موجب می شود. قوز قرنیه نیز بیماری است که به باریک شدن تدریجی قرنیه می‌انجامد. طی گذشت زمان، این بیماری، قرنیه را از شکل کروی به مخروطی تبدیل می‌کند.

 آستیگماتیسم معمولا با عوارض آزاردهنده ای مانند سردرد، فشار چشم یا خستگی چشم ، ریزش اشک و تاری دید همراه است. تاری دید می‌تواند دید نزدیک و دور را تحت تأثیر قرار دهد. زمانی که آستیگماتیسم رو به وخامت می‌گذارد، بعضی افراد عنوان می‌کنند که اشیا به‌گونه‌ای دیده می‌شوند که گویی عینکی با سطح ناصاف به چشم زده‌اند. حروف یا اشکال می‌توانند باریک‌تر، فشرده‌تر، کشیده‌تر از حالت طبیعی باشند. ممکن است در بعضی جهات دید بهتر باشد (عمودی، افقی یا ضلعی) یا بعضی حروف نسبت به بقیه بهتر دیده شوند (O نسبت به X).آستیگماتیسم چشم

تشخیص و درمان آستیگماتیسم

چشم پزشک در قرنیه سنجی با استفاده از دستگاهی به نام قرنیه سنج یا کراتومتر میزان و جهت گیری آستیگماتیسم قرنیه‌ای را با اندازه گیری میزان نور منعکس شده از سطح قرنیه مشخص می‌کند. کراتوسکوپ و ویدئوکراتوسکوپ ابزار هایی هستند برای تشخیص و تعیین مقدار انحنای سطح قرنیه در صورت وجود آستیگماتیسم مورد استفاده قرار می گیرند.

هدف درمان آستیگماتیسم تصحیح انحنای نایکنواخت قرنیه است که باعث تاری دید می‌شود . درمان شامل تجویز عدسی های تصحیح کننده به صورت عینک یا لنز تماسی یا انجام جراحی تصحیحی می شود. در جراحی به شکل دهی مجدد سطح قرنیه می پردازند و آستیگمات چشم را برطرف می کنند. دو نوع عمل برای این منظور وجود دارد که روش عمل لیزیک چشم و روش برش قرنیه برای تصحیح انکسار نور می باشد.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲