مقالات

آیا دیابت باعث تاری دید می شود ؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
6788 بازدید

اثر دیابت بر تاری دید 

اثر دیابت بر تاری دید را به هیچ عنوان نمی­توان نادیده گرفت. شاید بتوان گفت یکی از عوارض اصلی بیماری قند خون در صورت عدم درمان به موقع تاری دید می­باشد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دیابت چه نوع بیماری است و اثر دیابت بر تاری دید چگونه است؟

قند خون بیماری متابولیکی است که در اثر کمبود یا نبود انسولین در بدن به وجود می­ آید. بدن افراد مبتلا به دیابت یا اصلا انسولین تولید نمی­کند و یا به مقدار کمی تولید می­کند. در یک حالت دیگر ممکن است انسولین به میزان کافی تولید شود اما بدن قادر نباشد به خوبی از آن استفاده کند.

انسولین به تجزیه قند و انتقال آن به سلول­های بدن کمک می­کند زیرا تمامی سلول ­ها برای انجام فعالیت­های خود نیاز به انرژی دارند و این انرژی توسط قند یا همان گلوکز تامین می­شود.

هنگامی که بدن انسولین کافی برای تجزیه قند نداشته باشد به تبع آن قند خون بالا می­رود و پدیده ­ی هایپرگلیسیمیا رخ می­دهد. چنان چه شخص مبتلا درمان را پیگیری نکند و سطح قند خون در طولانی مدت بالا بماند می­تواند موجب تاری دید شود. می­توان گفت این مرحله نقطه ­ی شروع اثر دیابت بر تاری دید است.

از شایع ترین عوارض دیابت می توان به رتینوپاتی دیابتی اشاره کرد که در مطلب زیر می توانید درباره آن مطالعه کنید:

رتینوپاتی دیابتی

اثر دیابت بر تاری دید

 تاری دید می­تواند موقتی باشد و با درمان به موقع و تثبیت قند خون کاملا رفع شود. در واقع این تاری دید به دلیل نشت برخی از مایعات به چشم و متورم شدن عدسی­های چشم رخ می­دهد. هنگامی این اتفاق رخ دهد شخص مبتلا تمرکز خود را هنگام دیدن اجسام از دست داده و ممکن است اجسام را به صورت شناور ببیند.

حتی امکان دارد در مقابل چشمان خود جرقه­ هایی از نور ببیند و یا برای دید در شب دچار اشکال شود. تمام موارد ذکر شده می­تواند به خاطر اثر دیابت باشد اما باز هم تاکید می­کنیم با پیگیری روند درمان و مصرف به موقع داروهای لازم و یا تزریق انسولین تاری دید ناشی از دیابت می­تواند به طور کامل و یا تا حد زیادی بهبود بیابد.

اثر انسولین بر چشم

بررسی اثر انسولین بر چشم

همانطور که ذکر شد باید سطح قند خون در حد نرمال تثبیت شود تا مشکل تاری دید ناشی از آن رفع شود. در افرادی که قند خون بسیار بالایی دارند و داروهای موجود برای دیابت کمکی به پایین آمدن سطح قند خون آنها نمی­کند معمولا تزریق انسولین تجویز می شود.

 اما در مورد انسولین و تزریق آن باورهای غلط بسیاری وجود دارد و بیماران تا حد زیادی از تزریق آن امتناع می­کنند و یا دچار ترس و استرس بالایی می­شوند. از جمله ­ی این باورهای غلط اثر انسولین بر چشم می­ باشد. بسیاری معتقدند اثر دیابت بر تاری دید ناشی از انسولینی است که برای درمان آن تزریق می­شود.! اما بد نیست بدانید که این باور کاملا اشتباه است. 

همانطور که گفته شد هنگام بالا رفتن قند خون برخی از مایعات به چشم نفوذ کرده و عدسی را متورم می­کنند بعد از تزریق انسولین این مایعات تغییر مسیر داده و از چشم خارج می­شوند. در اثر این تغییر جهت ممکن است تاری دید تشدید شده و شخص در بینایی دچار اشکال شود اما این امر کاملا موقتی است و بعد از چند هفته تاری دید ناشی از تزریق انسولین کاملا رفع می­ شود.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲