آیا سکته چشمی قابل درمان است ؟

سکته چشم

همیشه باور عمومی بر این بوده که سکته در مغز و قلب اتفاق می افتد ولی برخی از بیماری ها باعث رخ دادن سکته چشمی می شود. انسداد رگ های خونی که از عصب بینایی به سمت شبکیه می روند باعث سکته چشمی می شوند آسیب های وارده به چشم بعد از سکته بهبود می یابد. بیماری نوروپاتی قدامی عصب بینایی غیر شریانی بیشتر در افراد مسن و یا افرادی که کلسترول بالا و فشار بالا و دیابت دارند بیشتر شایع است؛ و از هر ده هزار نفر، یک نفر به آن مبتلا می شود.

علائم سکته چشمی

کاهش دید ناگهانی و شدید از اصلی ترین علائم سکته چشمی است. علائم سکته چشمی در عرض چند ساعت یا چند روز توسعه می یابد و این علائم در یک چشم رخ می دهد. سکته چشمی اغلب بدون درد است اما با مشاهده درد یا فشار در یک چشم و یا شناور شدن لکه هایی خاکستری در زمینه دید، تاری دید ، فقدان تدریجی و یا ناگهانی بینایی به پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز سکته چشمی تحت درمان قرار بگیرید که در صورت عدم درمان موجب نابینایی دائمی می شود.

آیا سکته چشمی قابل درمان است؟

زمانی که سکته چشمی بر اثر بسته شدن سرخرگ باشد و خون به عصب بینایی نرسد راهی برای درمان وجود ندارد ولی با تزریق دارو به چشم بینایی فرد تا حدودی برمی گردد. هر چه درمان زودتر انجام شود دید افراد زودتر و بهتر بر می گردد ولی به دلیل نبود روش های تشخیصی و درمان مناسب این مشکل در اکثر مواقع نادیده گرفته می شود.

برای درمان پیامدهای ناشی از سکته چشمی بسته نوع آسیب روش های زیادی وجود دارد که از جمله ماساژ دادن چشم برای باز شدن شبکیه چشم است که با تمرینات خانگی می توانید به تقویت ماهیچه چشم کمک کنید داروهای ضد لخته، داروهای تزریقی به داخل چشم از جمله کورتیکواستروئیدها و عامل رشد سلول های اندوتلیال ضد آوندی که مستقیم به چشم تزریق می شود. درمان لیزر، فشار بالا یا اکسیژن فوقانی در درمان و بازگشت دید فرد تأثیر زیادی دارند.

خطرات سکته چشمی

با توجه به اینکه سکته حمله ای ناگهانی و شدید است و در اثر سکته عملکرد بافت مورد نظر مختل می شود وقتی به فردی می گویند دچار سکته چشمی شده یعنی انسداد شریان مرکزی شبکیه، انسداد ورید مرکزی شبکیه یا شاخه های آن و یا آسیب عصب روی داده است.

خطرات جدی که سکته چشمی به همراه دارد شامل: تورم شدید یا تورم ماکولا که باعث تاری دید و یا حتی از بین رفتن بینایی نیز می شود. یکی دیگر از خطرات جدی تولید شدن رگ های خونی غیر عادی در شبکیه و نشت کردن در زجاجیه می باشد که باعث افزایش فشار دردناک در چشم می شود برخی از قربانیان سکته چشمی متوجه تغییرات در بینایی خواهند شد که بعد از سکته این آسیب ها قابل بهبود هستند.

چه افرادی در معرض سکته چشمی هستند؟

خطر سکته چشمی یا نوروپاتی قدامی عصب بینایی غیر شریانی در اغلب افراد ممکن است دیده شود ولی با افزایش سن این خطر جدی تر می شود و شیوع آن در مردان بیشتر است. افراد مبتلا به دیابت و آب سیاه، فشار خون و کلسترول بالا، بیماری های قلبی و عروقی، باریک شدن شریان کاروتید و یا سرخرگ گردنی، بیماری های نادر خونی و همچنین افرادی که سیگاری هستند بیشتر در معرض سکته شبکیه چشم هستند.