مقالات

آیا پارگی شبکیه چشم درمان دارد ؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
15203 بازدید

پارگی شبکیه چگونه اتفاق می افتد؟

شبکیه داخلی ترین لایه چشم است و از سلول های عصبی و سلول های گیرنده نور تشکیل شده است. بافت شبکیه یک بافت نازک و حساس به نور است و در ایجاد تصویر شرکت دارد. شبکیه حد نهایی حفره چشم قرار دارد و فضای خالی جلوی آن را یک ماده ژلاتینی شفاف به نام زجاجیه پر می کند. 

به موازات افزایش سن, این لایه ژلاتینی به آهستگی از شبکیه جدا می شود و در بسیاری از موارد هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. ولی, زجاجیه بعضی افراد به شکل ارثی چسبنده است و در حین این جدایی, بطور غیر طبیعی کشیده می شود و باعث بروز پارگی در شبکیه می شود. البته, پارگی شبکیه دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد که بعدا به آن اشاره می شود. پارگی شبکیه اگر درمان نشود باعث افزایش خطر جداشدگی شبکیه  و از دست دادن جدی بینایی می شود. ولی خوشبختانه, پارگی شبکیه چشم درمان دارد.

علائم پارگی شبکیه چیست؟

پارگی شبکیه بدون درد است. فردی که دچار پارگی حاد شبکیه شده متوجه بروز ناگهانی لکه های سیاه یا اجسام شناور در چشم آسیب دیده می شود. اگر پارگی همراه با خونریزی در زجاجیه, یا جداشدگی شبکیه باشد, علائم می توانند شامل تاری دید یا سایه بینی در اطراف میدان بینایی شود. البته, گاهی, پارگی شبکیه هیچ علامت قابل توجهی ندارد.

عوامل خطر

•    افزایش سن
•    نزدیک بینی
•    تروما (آسیب فیزیکی به چشم یا سر)
•    سابقه خانوادگی پارگی شبکیه یا جداشدگی آن
•    جراحی چشم (بعد از جراحی آب مروارید)
هیچ راهی برای پیش بینی اینکه چه کسی یا چه زمانی ممکن است درگیر پارگی شبکیه شود وجود ندارد. جلوگیری از آسیب های فیزیکی به چشم می تواند کمک کننده باشد.

آزمایش های تشخیصی پارگی شبکیه

•    استفاده از روش افسردگی اسکلرال (یک روش تشخیصی که در آن فشار کمی به چشم وارد می شود و چشم پزشک می تواند بخشهای کناری شبکیه را رویت کند)
•    استفاده از لنز 3-آینه ای
•    سونوگرافی چشمی (وقتی به دلیل خونریزی, دیدن شبکیه ممکن نیست)

پارگی شبکیه چشم درمان دارد

پارگی شبکیه چشم درمان دارد

اگر پارگی شبکیه به موقع و قبل از جداشدگی شبکیه تشخیص داده شود, پیش آگهی خوبی دارد و از افت بینایی جلوگیری می کند. درمان در مطب و به کمک بی حسی موضعی انجام می شود و کاملا موثر و بی خطر است. این درمان شامل سوزاندن و جوش خوردن لبه های پارگی است تا از پیشروی پارگی و بروز جداشدگی جلوگیری شود. بعد از درمان, امکان ایجاد پارگی های جدید هست و بیمار باید دائما تحت نظر باشد. درمان پارگی شبکیه در 95% موارد موفقیت آمیز است و به روش های مختلف  انجام می شود:

1.    فوتوکواگولاسیون لیزری (Laser photocoagulation)
در این روش از لیزر برای ایجاد سوختگی های کوچک و حفرات ریز در اطراف پارگی شبکیه استفاده می شود.

2.    کریوپکسی (Cryopexy)
درمان با انجماد است و در اطراف پارگی جوش نقطه ای ایجاد می کند.
بیماران بعد از 4 روز زندگی عادی خود را از سر میگیرند. البته برای 2 تا 3 هفته باید از انجام ورزش های شدید اجتناب کنند.

بیشتر بخوانید : روش های درمان پارگی شبکیه
رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲