مقالات

ارتباط آب مروارید و دیابت چشمی

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2778 بازدید

ارتباط آب مروارید و دیابت چشمی موضوعی است که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم. آب مروارید یکی از بیماری های چشمی است و به عنوان کاتاراکت نیزه شناخته می شود و در نهایت به تیره شدن عدسی چشم ها منجر می شود، دیابت چشمی نیز نوعی از دیابت است که شبکیه و اعضای چشم را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت  در صورت عدم به نابینایی فرد منجر می شود. در این مقاله می خواهیم به ارتباط آب مروارید و دیابت چشمی بپردازیم، پس اگر جزو کسانی هستید که به آب مروارید و یا دیابت نوع چشمی مبتلا شده اید و یا در آستانه عمل آب مروارید قرار دارید، حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید.

 ارتباط آب مروارید و دیابت چشمی

آب مروارید و عوامل به وجود آورنده آن

فردا مبتلا به آب مروارید ممکن است تاری دید و یا عدم دید با وضوح کامل در زمان مطالعه و یا رانندگی و سایر فعالیت های روزمره را تجربه کند. معمولاً افراد بالای ۶۵ سال سن ، دچار آب مروارید می‌شوند. آب مروارید در نتیجه کاهش میزان شفافیت عدسی چشم به وجود می‌آید، این روند کاملاً طبیعی است که در اثر گذر زمان و به علت افزایش سن به وجود می‌آید. از جمله علایم آب مروارید می توان به تاری دید یا محو شدن آن، حساسیت بالا به نور و روشنایی، کم رنگ شدن و یا از بین رفتن کامل رنگ ها، دید کم در شب ها، دوبینی و یا چند بینی در اثر شدید شدن آب مروارید و ... اشاره کرد.

در بررسی عوامل به وجود آورنده آب مروارید می توان گفت که عدسی چشم همه انسان ها و موجودات زنده از آب و پروتئین تشکیل شده و پروتئین های عدسی چشم به شکل منظم و دقیقی در کنار هم قرار گرفته اند و همین مزیت سبب وضوح بیشتر تصاویر دریافتی می شود و تمامی فوتون های نور را به شکل منظمی از خود عبور می دهد. با افزایش سن فرد ساختار منظم پروتئین های به وجود آورنده عدسی چشم دچار در هم افتادگی و شکستگی می شود و هنگامی که این ساختار منظم در هم شکسته می شود سبب پیدایش لکه های تیره بر روی عدسی چشم می شود و با شدت یافتن این لکه های تیره ، عدسی چشم نیز وضوح و شفافیت خود را از دست داده و نتیجه اینکه نور را به خوبی از خود عبور نخواهد داد. لازم است بدانید که آب مروارید به شکل آهسته و به مرور زمان پیشرفت می کند و معمولا با هیچ دردی همراه نیست. اما خبر بد اینکه این روند به صورتی است که لکه های تیره به وجود آمده بر روی عدسی چشم امکان دارد بسیار ریز باشند و شخص بیمار هیچ آگاهی از کاهش بینایی خود نداشته باشد و در نتیجه سبب پیدایش آب مروارید یا کاتاراکت شود.

دیابت چشمی و عوامل موثر در تشکیل آن

قبل از پرداختن به ارتباط آب مروارید و دیابت چشمی می خواهیم شما را با آب مروارید و دیابت چشمی آشنا کنیم. دیابت چشمی نیز با نام رتینوپاتی دیابتی  شناخته می شود و به معنای وارد شدن صدمه به شبکیه چشم می باشد که عوامل مختلف مادرزادی و اکتسابی در پیدایش آن دخالت دارند. یکی از عوامل مهم رتینوپاتی چشم مبتلا شدن فرد به بیماری دیابت یا همان مرض قند می باشد. دیابت اصلی‌ ترین و مهم ترین عامل نابینایی اکتسابی در دنیا به شمار می رود که عمدتا اشخاص مسنی که در سنین بین 25 تا 75 سالگی قرار دارند را مبتلا می سازد.

خیلی از مبتلایان دیابت چشمی هیچ علامت و نشانه ای را احساس نمی کنند تا اینکه بیماری به مراحل حاد خود می‌رسد، بنابراین به علت اهمیت زیاد این عارضه و احتمال گسترش سریع رتینوپاتی، این بیماران باید مرتباً تحت نظر پزشک و غربالگری و معاینه چشمی قرار بگیرند.

بررسی ارتباط آب مروارید و دیابت چشمی

با توجه به اینکه آب مروارید به خودی خود سبب کاهش بینایی فرد و تاری در دید می شود، بنابراین وجود رتینوپاتی چشمی وضعیت بینایی فرد را وخیم تر کرده و در صورت بروز همزمان این عارضه در چشم فرد، بینایی فرد به طرز قابل توجهی کاهش خواهد یافت. آب مروارید در اثر کهولت سن و یا وارد آمدن ضربه به چشم به وجود می آید و هیچ ارتباطی با افزایش میزان قند بدن و یا دیابت فرد ندارد. اما دیابت چشمی قند خون و فشار خون بالا و عدم مصرف انسولین بروز پیدا می کند.

یکی دیگر از موارد ارتباط آب مروارید و دیابت چشمی ، تاثیر دیابت چشمی بر عمل جراحی آب مروارید می باشد و خطرات و عوارضی که ممکن است قبل و بعد از عمل جراحی آب مروارید به همراه داشته باشد.

در یک مطالعه بالینی که بر روی 217107 بیمار در هشت بیمارستان خدمات بهداشت ملی انگلستان تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته بودند ، صورت گرفت. از بین بیماران موجود، 138100 نفر دیابتی نبودند و 41059 نفر دیابتی بودند. نتایج بعد از عمل را بین بیماران دیابتی و بیماران غیر دیابتی پس از جراحی آب مروارید مقایسه شدند. در بررسی عوامل خطر قبل از عمل ، این نتیجه به دست آمد که غشاهای اپی رتینال (ERM) ، مردمک چشم کوچک و آب مروارید سفید / سفیدی در بیماران دیابتی شایع هستند.

بررسی ها از عوارض حین عمل نشان داد که پارگی کپسول خلفی ، خطرات قرنیه و میزان عوارض کلی در بیماران دیابتی بیشتر است. در بررسی نتایج بعد از عمل این نتیجه به دست آمد که قدرت بینایی با دیابت و درجه رتینوپاتی دیابتی ارتباط منفی دارند، یعنی درجه دیابت فرد بر قدرت بینایی او تاثیر منفی داشته و چه بسا انجام عمل کاتاراکت را برای جراحان سخت تر نموده است و بدین وسیله نتیجه میگیریم که ارتباط آب مروارید و دیابت چشمی کاملا مشهود و نیازمند توجه است.


رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲