مقالات

از بیماری های چشمی دیابت چه می دانید؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
3198 بازدید

بیماری های چشمی دیابت

دیابت

دیابت یا همان بیماری قند که متاسفانه بسیاری را به خود مبتلا کرده است یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است. به احتمال زیاد همه افرادی که به دیابت مبتلا هستند این نکته را می دانند که بیماری شان در بلندمدت، تهدیدی برای سلامت چشم شان است. ديابت هنگامی رخ مي دهد كه بدن قادر به توليد ميزان كافي هورمون انسولين نيست و يا اثر انسولين توليد شده كاهش يافته است.

افراد دیابتی باید به صورت منظم به چشم پزشک مراجعه کنند و معاینه شوند تا عوارض چشمی دیابت را کنترل کنند. قند خون بالا می تواند منجر به مشکلاتی نظیر تاری دید، آب مروارید، گلوکوم و رتینوپاتی دیابتی شود. در واقع، دیابت عامل اصلی نابینایی در بزرگسالان بین 20 تا 74 سال است.

بیماری های چشمی دیابت

همانطور که اشاره شد دیابت منجر به بیماری های چشمی زیر می شود :

بیماری های چشمی دیابت - آب مروارید

آب مروارید

آب مرواريد يا كاتاراكت در افراد غيرديابتي نيز ديده مي‌شود اما در افراد ديابتي شايع‌تر است.لنز چشم که بسیار شفاف و روشن است، به عنوان بخشی از مکانیزم تمرکز چشم عمل می‌کند. با افزایش سن، لنز به تدریج تیره و کدر شده و دید طبیعی چشم را مختل می‌کند. بروز تیرگی در لنز چشم که موجب کاهش بینایی شود، آب مروارید نام دارد. در جراحي آب مرواريد لنز تیره برداشته مي‌شود و به جاي آن لنز پلاستيكي شفاف جايگزين می گردد.بیماری های چشمی دیابت - آب سیاه

آب سیاه یا گلوکوم

احتمال ابتلا به گلوکوم و آب مروارید در افراد مبتلا به دیابت دو برابر افراد عادی است. مایع چشم (زلالیه) به طور طبیعی از طریق کانال چشمی از چشم خارج می‌شود. در صورتی که این کانال بسته شود، فشار مایع درون چشم افزایش پیدا می‌کند و آب سیاه (گلوکوم) ایجاد می‌شود. در صورتی که آب سیاه در زمان مناسب و به موقع درمان نگردد سبب آسيب دائمي به عصب چشم و کم بينايي و يا نابينايي مي گردد.

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی شایع ترین شکل مشکل چشمی در مبتلایان به دیابت است. خطر ابتلا به رتینوپاتی با فشار خون بالا و افزایش طول مدت ابتلا به دیابت افزایش می یابد. با گذشت زمان، قند خون بالا می تواند رگ های خونی کوچک در چشم مبتلایان به دیابت را دچار آسیب کند و به رتینوپاتی دیابتی منجر گردد. درمان های جدید این بیماری شامل تزریق داروهای ضد فاکتور رشد اندوتلیوم عروق(anti-VEGF) مانند تزریق آواستین و یا داروهای استروئیدی به داخل چشم است.

پیشگیری ، تشخیص و درمان

تشخیص زود هنگام و درمان به موقع و مراقبت های مناسب درمانی از بیماری های چشمی دیابت می تواند  بیمار را در  برابر از دست دادن بینایی محافظت کند. اگر قند خون بیمار در حد پایین و ثابت نگه داشته شود، آسیب به عروق خونی کوچک در چشم نیز کند خواهد بود. فراموش نكنید كه فشار خون بالا می‌تواند با تغییراتی كه در عروق شبكیه ایجاد می‌كند باعث ایجاد خونریزی، نشت خون از عروق شبكیه، انسداد عروق و كاهش دید بیمار شود. پس این بیماران نیز همچون بیماران دیابتی لازم است به صورت دوره‌ای و منظم از سوی چشم پزشك بررسی شوند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲