التهاب شبکیه چشم و جدید ترین روش های درمان

التهاب شبکیه چشم

التهاب شبکیه چشم به بیماری گفته می شود که شبکیه بینایی دچار آسیب می شود. از جمله آثار این بیماری شامل: جمع شدن مواد رنگی، سخت شدن شبکیه چشم می باشد.

یکی از علل به وجود آمدن التهاب شبکیه چشم بیماری دیابت می باشد که امروزه در بین جوامع بسیار شایع شده است.( حقایقی در مورد دیابت و چشم ) بینایی برای انسان ها بسیار مهم می باشد، به همین خاطر با به وجود آمدن کوچکترین نشانه در چشم اول باید علت آن را پیدا کنید و آن را توسط پزشک درمان کنید. التهاب شبکیه چشم ممکن است با بیماری دیابت و بسیاری از جراحی ها از جمله: آب سیاه ، آب مروارید و  انسداد عروق شبکیه چشم پدید آید.

التهاب شبکیه چشم

علائم التهاب شبکیه

بیماری التهاب شبکیه چشم ممکن است با علائمی در چشم ها همراه باشد که عبارتند از:

_ تاری دید هنگام شب، ایجاد مشکل در رانندگی هنگام غروب یا در شب، سخت شدن دید در خانه با نور کم

_ از بین رفتن بینایی محیطی که به دید تونلی منجر می شود، در این مرحله بینایی فرد مانند نگاه کردن از درون یک نی می شود. در مراحل اولیه بینایی مرکزی فرد از بین می رود و در مراحل بعد انجام کار هایی مانند: خواندن کتاب، انجام کارهای روزمره و ... بسیار سخت می شود. با از دست رفتن بینایی مرکزی، دید رنگی نیز از بین می رود.

درمان التهاب شبکیه چشم

امروزه روش های تازه ای برای درمان این بیماری مطرح شده است که این روش ها عبارتند از: روش ژن درمانی، روش دارو درمانی، روش شبکیه مصنوعی، روش سلول درمانی.

بعضی از این شیوه های درمان مراحل بررسی و تحقیق را گذرانده اند و امروزه به مراحل درمانی و بالینی رسیده اند و بعضی از آن ها در مراحل تحقیقات و مطالعات قرار دارند.

استفاده از روش دارو درمانی:

با استفاده از روش دارو درمانی میتوان از به وجود آمدن عروق نا به جا پیشگیری کرد و در صورت ایجاد عروق می توان با مصرف این داروها این بیماری را درمان کرد و از ایجاد التهابات شبکیه چشم جلوگیری کرد.

دارو ها به درون چشم تزریق می شوند و ممکن است گاهی تزریق داروها در زمان های مشخص تکرار شوند. داروهای امروزه نسبت به داروهای قدیمی خود کاربرد های بیشتری دارند و امروزه این داروها برای درمان بیماری های چشمی مورد استفاده قرار گرفته اند و در دسترس همه ی بیماران قرار دارند.

استفاده از روش ژن درمانی:

بیماری های ارثی و ژنتیکی به صورتی می باشند که بعضی از پروتئین ها که اختلالاتی در جرم های آن ها تشکیل شده است ظاهر طبیعیشان از بین می رود و با از بین رفتن ساختار ظاهری پروتئین ها کارکرد آن ها نیز شکل طبیعی خود را از دست می دهند.

در این روش محققان با تحقیقاتی که به دست آورده اند توانسته اند بسیاری از بیماران مبتلا به التهاب شبکیه چشم را درمان و تاحدودی بینایی آن ها را نیز بهبود بخشند.

ژن درمانی برای بیماری های ارثی و ژنتیکی کاربرد دارد. در روش ژن درمانی ژن سالم را به ژنوم ویروس منتقل می کنند و ژن سالم را با آن ویروس به داخل چشم وارد می کنند. ویروس ها با عث به وجود آمدن عفونت در چشم ها می شوند.

در کنار این عفونت ها ژن ها به سلول های طبیعی منتقل می شوند و در نهایت باعث می شوند که سلول ها پروتئین طبیعی به وجود آورند. روش ژن درمانی در حال تبدیل شدن به یک شیوه ی درمان کامل و جامع می باشد.

استفاده از روش سلول درمانی:

استفاده از روش سلول درمانی شیوه ای دیگر برای از بین بردن بیماری التهاب شبکیه چشم می باشد. روش سلول درمانی در حال تحقیق و بررسی می باشد و زمان های بسیاری نیاز است که این روش برای درمان بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از روش شبکیه مصنوعی:

شبکیه مصنوعی روشی دیگر برای درمان بیماری التهاب شبکیه چشم می باشد که مورد بررسی و تحقیق بسیاری از محققان قرار گرفته است.

در روش شبکیه مصنوعی از ( کیت های الکتریکی) استفاده می کنند و آن ها را روی شبکیه چشم قرار می دهند و توسط دوربین ها که خارج چشم قرار دارند کیت های الکتریکی تحریک شده و می توانند اطلاعات تصاویر را که به واسطه ی دوربین های ویدئویی به وجود می آیند به بقای شبکیه چشم منتقل کنند.

در این روش افراد بیماری که شبکیه چشمشان از دست رفته است بینایی مختصری پیدا می کنند.