مقالات

تزریق روغن داخل چشم : مزایا و معایب و نحوه تزریق

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
22075 بازدید

تزریق روغن داخل چشم بیمار یکی از روش های درمانی است که در صورت جدا شدن شبکیه چشم از آن استفاده می شود. معمولا برای درمان جدا شدگی شبکیه چشم از گاز بی خطر نیز استفاده می کنند. اما با توجه به اینکه گاز به مرور زمان خاصیت خود را از دست میدهد، جراحان از روغن استفاده می کنند که پایداری بیشتری نسبت به گاز دارد. در این نوشته می خواهیم شما را مزایا و معایب تزریق روغن در داخل چشم آشنا کنیم، با ادامه این مقاله همراه باشید.

علت تزریق روغن داخل چشم 

همانطور که اشاره شد، زمانی اقدام به تزریق داخل چشم می شود که شبکیه چشم از قسمت اعصاب مغز جدا شده باشد، این عارضه نیز علت هایی دارد و در ادامه این مقاله به عوامل بروز جداشدگی شبکیه چشم خواهیم پرداخت.

تزریق روغن داخل چشم

بررسی علت جدا شدگی شبکیه چشم

قبل از اقدام به نحوه تزریق روغن در داخل چشم و بررسی معایب و مزایای آن، می‌خواهیم به عواملی که سبب فاصله افتادن شبکیه از اعصاب چشم شود بپردازیم، این بیماری یک اورژانس پزشکی است و باید بیمار را فوراً درمان کرد چرا که احتمال نابینایی فرد بسیار بالا خواهد بود.

شبکیه چشم وظیفه تبدیل نور به پیامهای عصبی را برعهده دارد و تاثیر بسزایی در بینایی فرد دارد، هنگامی که شبکیه چشم از قسمت زیرین خود یعنی مشیمیه فاصله می گیرد اکسیژن و مواد مصرفی لازم به آن نمی رسد و به این ترتیب بینایی فرد مختل می شود و اصطلاحاً بیمار دچار جداشدگی شبکیه چشم می شود که عوامل زیادی سبب بروز این عارضه می‌شود، از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف - اولین علت بروز فاصله در شبکیه چشم، سوراخ شدن شبکیه است که به مرور زمان این سوراخ بیشتر می شود که سبب فاصله افتادن بین شبکیه با لایه زیرین می شود.

ب - دومین علت جداشدگی شبکیه چشم که بیشتر در افراد دیابتی بروز پیدا می کند، زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های غیرطبیعی زجاجیه شبکه را از قسمت داخلی می کشد و سبب فاصله افتادن آن با لایه های زیرن میشود و به اصطلاح سبب کوچکتر شدن زجاجیه میشود.

ج - سومین علت بروز جداشدگی در شبکیه چشم که بسیار نادر است، زمانی اتفاق می‌افتد که یک بافت یا توده غیرطبیعی در لایه میانی شبکیه و مشیمیه شروع به رشد کرده و سبب فاصله افتادن بین آن دو می شود، وارد آمدن ضربه، خونریزی، لخته شدن خون و التهاب نیز در جدا شدن شبکیه تاثیر گذار است.

معمولاً جداشدگی شبکیه چشم در افراد ۴۰ سال به بالا رخ میدهد و کسانی که دچار نزدیک بینی شدید، دیابت، تومور چشمی و … هستند و یا سابقه جراحی چشمی و یا ضربه شدید به سر را دارند، این عارضه ناگوار را تجربه خواهند کرد.

جداشدگی شبکیه چشم با چه علایمی همراه است؟

به یاد داشته باشید که جداشدگی شبکیه بدون هیچ گونه درد اتفاق خواهد افتاد و مهمترین و بارزترین علامت این بیماری کاهش دید است. از دیگر علامت های این بیماری مشاهده اجسام شناور در هوا و یا لکه های نور است.

متخصصان به منظور بازگرداندن سلامت فرد، روغن یا گاز خاصی را در لایه زیرین شبکیه چشم بیمار تزریق می کنند تا شبکیه دوباره به لایه مشیمیه وصل شده و بینایی فرد بازگردد.

چه نوع روغنی در داخل چشم تزریق می شود؟

روغنی که به دیواره شبکیه چشم تزریق می شود از نوع سیلیکونی می باشد که بسیار تمیز و تصفیه شده بوده و در قسمت زیرین شبکیه قرار گرفته خواهد شد و این جداشدگی را جبران خواهد کرد و سبب انتقال پیام های عصبی میشود، لازم به ذکر است که در گذشته ناخالصی های موجود در این روغن زیاد بود و سبب بروز عوارض جانبی زیادی می‌شد اما امروزه این روغن های سیلیکونی در شرایط خاصی تمیز و تصفیه می‌شوند و عوارض جانبی به‌ مراتب کمتری را به دنبال دارند.

آشنایی با عوارض تزریق روغن داخل چشم

جدای از اینکه تزریق روغن داخل چشم سبب بهبود دوباره شبکه چشم می شود و به بینایی فرد کمک می کند، دارای عوارض جانبی و خصوصی نیز می باشد که آشنایی با آن ها خالی از لطف نیست، از جمله عوارض تزریق روغن داخل چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • احتمال عفونت چشم بیمار که پزشک معالج آنتی‌بیوتیک‌های خاصی را تجویز می کند.
  • بروز درد در ناحیه چشم و سر که پس از مدتی برطرف می شود.
  • احتمال جدا شدن دوباره شبکیه یک چشم پس از خارج سازی روغن
  • احتمال بروز آب سیاه یا گلوکوم
  • احتمال کاهش فشار در ناحیه چشم
  • امکان آسیب دیدن قرنیه چشم بیمار وجود دارد
  • تورم و کبودی در اطراف چشم
  • احتمال بروز آب مروارید در آینده وجود دارد
  • اکثر بیمارانی که روغن تزریق می کنند نسبت به نور حساس می شوند که باید حتما از عینک آفتابی استفاده کنند.
  • احتمال پارگی شبکیه چشم وجود دارد، البته در صورتی که از پزشک های تازه کار و غیر حرفه ای جهت عمل جراحی بهره ببرید.

با توجه به عوارض ذکر شده، تزریق روغن داخل چشم بی خطر نبوده و با عوارض فراوانی همراه است، اما با توجه به اینکه بینایی فرد و بهبود یافتن بیمار در اولویت قرار دارد بنابراین انجام عمل جراحی تزریق روغن داخل چشم با وجود عوارض جانبی زیادی که دارد حتماً باید انجام گیرد. اما توجه کنید که قبل از اقدام به عمل جراحی تحقیقات لازم را به عمل آورید و پزشک های حرفه ای و با سابقه در این زمینه را شناسایی کرده و به آنها مراجعه کنید. بیشتر عوارض جانبی ذکر شده به مرور زمان برطرف می شوند پس از اینکه بیمار به بهبودی کامل دست پیدا کرد، روغن یا گاز تزریق شده در داخل چشم وی دوباره خارج خواهد شد.

نتیجه گیری کلی

در این مقاله شما را با علل جداشدگی شبکیه از چشم و روشهای درمان آن آشنا کردیم و همانطور که مطالعه فرمودید، از روشهای درمان جداشدگی شبکیه چشم، تزریق روغن داخل چشم است که نسبت به تزریق گاز داخل چشم کارایی بیشتری دارد، چرا که خطر کمتری نسبت به گاز داشته و کاملاً تصفیه شده و تمیز می باشد.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲