مقالات

درمان قوز قرنیه

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
4376 بازدید

کراتوکونوس یا قوز قرنیه

قوز قرنیه

کراتوکونوس یا قوز قرنیه بیماری پیشرونده قرنيه می باشد که در سنین نوجوانی یا اوایل دهه سوم زندگی نمایان می گردد و معمولا هر دو چشم را درگیر می کند. در این عارضه قسمت مرکزی يا فرامرکزی قرنيه دچار نازک شدگي تدريجی می گردد و به سمت خارج برآمدگی پیدا کرده و مخروطی شکل می شود. این مخروطی بودن منجر به  نزديك بينی و آستيگماتيسم  نامنظم و در نتيجه كاهش ديد مي شود.

دلیل این بیماری هنوز شناخته نشده است اما برخی پزشکان عوامل بیرونی مانند فشار وارد بر چشم را در ایجاد این بیماری موثر می دانند. البته کسانی که در طولانی مدت از لنزهای سخت و نیمه سخت استفاده می‌کنند نیز مستعد ابتلا به بیماری قوز قرنیه هستند.

در هر صورت برای تشخیص و درمان حتما باید به متخصص چشم مراجعه نمایید. عمل جراحی لیزیک بدلیل اینکه ممکن است شدت بیماری را افزایش دهد در افراد مبتلا به قوز قرنیه نباید انجام شود.

درمان قوز قرنیه

درمان قوز قرنیه 

درمان قوز قرنیه بستگی به شدت بیماری و میزان وخامت این بیماری دارد. متوقف کردن سير بيماری، مقدمه درمان است.

عینک و لنزهای تماسی نرم خط اول درمان برای قوز قرنیه هستند. و در اصلاح تاری دید و یا تضعیف بینایی در مراحل اولیه قوز موثر هستند. با این حال با تغییر شکل قوز، شماره عینک یا لنز باید به طور مدام تغییر کند.

درمان بعدی بیماری استفاده از لنزهای سخت دارای قابلیت نفوذ گاز(Rigid Gas Permeable Contact Lenses) است. این لنزها قابلیت بیشتری برای اصلاح آستیگاتیسم نامنظم ناشی از کراتوکونوس (قوز قرنیه) دارند.

جدید ترین روش درمانی قوز قرنیه و نزدیک بینی کرافلکس keraflex است که مکانیزمی شبیه تاثیر رینگ دارد که در اروپا در دست تحقیق است

زمانی که هیچ یک از این موارد جوابگو نباشد باید پیوند قرنیه انجام داد. برای بیماران با قوز قرنیه ی متوسط و بدون وجود اسکار در قرنیه میتوان از پیوند قرنیه لایه ای روش بهره جست که در آن لایه ی اندوتلیوم حفظ شده و سطح قرنیه پیوند می شود.

ایا قوز قرنیه باعث کوری میشود ؟

ایا قوز قرنیه باعث کوری میشود ؟

این بیماری حتی در پیشرفته ترین حالت هم باعث کوری نمی شود و جراحی پیوند قرنیه از موفق ترین جراحی ها جهت درمان این بیماری است. اما مراقبت های لازم بعد از جراحی باید صورت گیرد تا به چشم ضربه وارد نشود.


برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲