مقالات

درمان نزدیک بینی چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2541 بازدید

نزدیک بینی

نزدیک بینی یکی از عارضه های رایج چشمی است که در هر سنی ممکن است رخ دهد. در این شرایط فرد می تواند اشیا نزدیک را ببیند ولی اشیا در فاصله دورتر تار دیده می شوند. دلیل این است که پرتوهای نوری به درستی خم نمی شوند و تصاویری که تولید می شوند به جای متمرکز شدن روی شبکیه درون آن متمرکز می شوند.
این بیماری در کودکان نیز دیده می شود و باید به فکر راه چاره برای آن بود وگرنه در سنین بالاتر شدیدتر می شود.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

علت ضعیف شدن نزدیک بینی چشم

علت ضعیف شدن نزدیک بینی چشم

این مشکل زمانی ایجاد می شود که انحنای قرنیه به صورت صاف و یکدست نباشد. در این صورت اشعه های نوری به صورت درست برگشت داده نمی شوند و باعث خطای انکساری در دید می شود. دلیل نزدیک بینی چشم می تواند به صورت ارثی باشد که در همان زمان های کودکی قابل تشخیص است و باید درمان های لازم جهت تصحیح آن صورت گیرد. 

همچنین مشکلاتی مانند دیابت، تولد زود هنگام، نزدیک بینی پاتولوژیک که به دلیل رشد بیش از اندازه ی کره چشم به وجود می آید و عوامل دیگری مانند مطالعه ی زیاد و یا استفاده ی بیش از حد از لوازم الکتریکی مانند کامپیوتر و گوشی های تلفن همراه نیز می تواند عامل نزدیک بینی چشم باشد. حتی برخی از مطالعات نشان می دهند که خارج نشدن از منزل و یا ماندن در محیط های بسته به مدت طولانی می تواند عامل نزدیک بینی چشم باشد.

تشخیص نزدیک بینی چشم

نزدیک بینی می تواند به راحتی تشخیص داده شود. در کودکان عواملی مانند بستن مکرر چشم ها، نزدیک کردن کتاب به چشم، تنگ کردن چشم ها در مواقع دیدن تلویزیون یا کتاب و ... می تواند نشانه های نزدیک بینی باشد. ولی بهتر است برای تشخیص این عارضه حتماً به پزشک یا بینایی سنج مراجعه کرد. پزشک با ارزیابی و امتحان شکست یا انکسار نور توسط چشم شما، با دستگاه های مخصوص می تواند به نزدیک بینی احتمالی چشمان تان پی ببرد.

درمان نزدیک بینی چشم

انواع روش های درمان نزدیک بینی چشم

درمان نزدیک بینی یا در اصل اصلاح آن توسط لنزهای طبی و عینک می تواند انجام گیرد. هنگامی که نزدیک بینی به صورت جدی تر در چشم پدید آید، جراحی انکساری چشم می تواند با پرتو لیزر صورت گیرد و شکل قرنیه تصحیح شود. این جراحی نیاز به عینک را کاهش می دهد. علاوه بر جراحی می توان از روش هایی مانند لیزیک نزدیک بینی چشم یا عمل لازک نزدیک بینی نیز می تواند در مواردی به کار گرفته شود. می توان از داروهایی مانند آتروپین و ... برای کند کردن پیشرفت نزدیک بینی استفاده کرد.

درمان نزدیک بینی در کودکان چگونه است؟

در صورتی که چشم کودک مشکل نزدیک بینی دارد اولین راه حلی که برای آن می توان در کنار دیگر درمان های طبی در نظر گرفت، رفتن به فضای باز است. با توجه به این که پیشرفت این عارضه در کودک به چه نحوی باشد می توان از روش های مختلف مانند تجویز عینک و یا لیزر درمانی بهره برد که به نظر چشم پزشک کودکان و بررسی های صورت گرفته بر روی وضعیت چشم کودک بستگی دارد.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲