مقالات

روش درمان پارگی شبکیه

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
24440 بازدید

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه وقتی اتفاق می افتد که شبکیه از موقعیت طبیعی خود خارج می شود. شبکیه لایه حساس به نور است که در داخل چشم قرار دارد و پیام های بصری را از طریق عصب بینایی به مغز می فرستد و نقش بسیار مهمی در بینایی دارد. پارگی شبکیه یا جدا شدگی پرده شبکیه در واقع به معنای جدا شدن لایه های عصبی حساس شبکیه از لایه رنگدانه دار شبکیه است. شبکیه هنگامی که جدا شود بینایی تار می شود.

در داخل فضای چشم زجاجیه وجود دارد ، با گذشتن پا به سن ممکن است به گونه ای زجاجیه از شبکیه فاصله گرفته و اتصالات بین آن از بین برود که باعث پارگی شبکیه شود. پارگی شبکیه یک مشکل بسیار جدی است که تقریبا همیشه باعث کوری می شود، مگر اینکه درمان شود.

روش های درمان پارگی شبکیه

روش های مختلفی جهت درمان این عارضه وجود دارد اما نکته ای که دارای اهمیت است که این روش ها توسط متخصص شبکیه که در زمینه اطلاعات کافی دارد مورد استفاده قرار گیرد . بنابراین اگر دچار پارگی شبکیه شدید حتما به متخصص شبکیه مراجعه نمایید.

تنها و موثر ترین راه درمان جراحی پارگی شبکیه است که با توجه به نوع و شدت جداشدگی جراحی های مختلفی وجود دارد. بیمار باید بلافاصله بعد از تشخیص مورد جراحی قرار گیرد. تشخیص بوسیله ی چشم پزشک با معاینه شبکیه انجام می شوند.

 درمان پارگی شبکیه

لیزر یا انجماد : زمانی که شبکیه سوراخ شده و هنوز جداشدگی اتفاق نیفتاده است برای بستن سوراخ های شیکبه از لیزرشبکیه  یا انجماد استفاده می کنند. در این روش که با بی حسی موضعی قابل انجام می باشد یا با استفاده از لیزر (از سمت داخل چشم) و یا با استفاده از قلم کرایوتراپی (از سمت خارج چشم) سوختگی هایی در دور تا دور لبه سوراخ ایجاد می گردد. این سوختگی ها باعث چسبندگی بافت ها شده، اتصالات محکمی بین شبکیه و دیواره چشم ایجاد می کند.

 درمان پارگی شبکیه

استفاده از گاز : این روش که در جداشدگی های بالای کره چشم مورد استفاده قرار می گیرد پزشک بعد از بی حسی موضعی یک حباب گاز به داخل چشم تزریق می کند که گاز با فشار آوردن به شبکیه آن را در جای خود نگه می دارد و همچنین با بستن سوراخ های شبکیه از نشت مایع به پشت چشم جلوگیری می کند

 درمان پارگی شبکیه

باکل اسکلر : در این روش یک اسفنج یا نوار سیلیکونی نرم با بخیه به صلبیه یا همان سفیدی چشم دوخته می شود و مثل یک کمربند تنگ دیواره خارجی را به سمت داخل فشار می دهد و آن را به شبکیه کنده شده نزدیک می کند تا شبکیه فرصت کند در جای خود بچسبد.

 درمان پارگی شبکیه

ویترکتومی : در مواردی مانند هنگامی که در شبکیه خونریزی اتفاق افتاده و یا پارگی شبکیه بزرگ باشد که از روش های دیگر نتوان استفاده کرد از جراحی ویترکتومی استفاده می شود. ابتدا زجاجیه به طور کامل خارج می شود و سپس با سرمی نمکی جایگزین می شود و سوراخ های شبکیه با لیزر بسته می شود.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲