مقالات

سمیت کلروکین و هیدروکسی کلروکین روی شبکیه

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2004 بازدید

کلروکین

هیدروکسی کلروکین با نام تجاری و اختصاری Nivaguine, Avloclo در بازار عرضه و در دسترس بیماران قرار می‌گیرد. کلروکین و هیدروکسی کلروکین در اصل داروهای ضد مالاریا هستند، به طوریکه می‌توانند در مدت 3 روز حمله بیماری مالاریا را دفع کنند، ضمنا از نوع تزریقی آن‌ها در مواردی که حمله مالاریا بسیار شدید باشد استفاده می‌شوند.

 همچنین از کلروکین و هیدروکسی کلروکین برای درمان علائم آرتریت روماتوئید و دیسکوئید یا لوپوس اریتماتوسیستمیک استفاده می‌کنند. هیدروکسی کلروکین ممکن است در نتیجه آزمایشات خونی اختلالاتی ایجاد نماید و باعث کاهش تعداد گلبولهای سفید خون، گرانولوسیت، هموگلوبین، هماتوکریت یا پلاکتها می‌شود. که این دارو به صورت‌های قرص، محلول و آمپول در بازار عرضه می‌شود.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

سمیت کلروکین و هیدروکسی کلروکین روی شبکیه

عوارض چشمی کلروکین

کلروکین و هیدروکسی کلروکین از با سابقه ترین و بي‌خطر‌ترين دارو‌ها می‌باشند که  منافع آن‌ها از مضراتشان بیشتر است و در اغلب بیماران عوارض جانبی بسیار مهمی ندارند. عوارض جانبی آن‌ها خفیف بوده و زمان زیادی طول نمی‌کشد. 

يكي از عوارض سمیت احتمالی كلروكين و یا هیدروکسی کلروکین عوارض چشمی آن‌ها می‌باشد كه پس از مصرف طولانی مدت ظاهر می‌شود در موارد نادر هیدروکسی کلروکین ممکن است در قرنیه، پوشش شفاف خارجی چشم رسوب کند. به طوری که شما قادر به تشخیص وجود این ته نشین‌ها در قرنیه‌ی چشم خود نیستید، اما ممکن است هنگام نگاه کردن به نور متوجه وجود حلقه‌هایی شوید. در بیشتر موارد این ته نشین‌ها به چشم‌ها آسیبی نمی‌رسانند و عموماً بینایی شما به وضعیت عادی بر می‌گردد. 

 همچنین در موارد نادر این دارو ممکن است باعث آسیب به شبکیه چشم شود. در صورتی که تمرکز بینایی شما مشکل پیدا کرد، و یا باعث تغییر رنگ در چشم شود و همچنین در صورت مشاهده ورم در چشم باید دارو را قطع کرد و به پزشک معالجتان مراجعه کنید. در صورت مشاهده عوارض این سوال پیش می‌آید که آیا مصرف روزانه کلروکین و هیدروکسی کلروکین را ادامه دهیم؟ باید برحسب شرایط بیمار و عوارض دارو، دوز مصرفی دارو را کاهش دهیم، با توجه به اینکه این دارو نیمه عمر 61 روزه دارد باید دوز دارو را به یک روز در میان و حتی هفته‌ای یک بار کاهش دهیم. 

مراجعه منظم به متخصص چشم ، می‌تواند به تشخیص زود هنگام تغییرات شبکیه کمک کند و در کاهش خطر عوارض جانبی این دارو کمک کند. نکته قابل ذکر این است که قبل از شروع مصرف هیدروکسی کلروکین و سپس هر 6  ماه باید به متخصص چشم مراجعه کنید و تحت بررسی و معاینه قرار گیرید.هر چند آسيب شبكيه معمولا در سالهاي اول مصرف دارو اتفاق نمي افتد. همچنین در مواردی که کلیه و کبد دچار مشکل باشد و فرد دارای اختلالات نورولوژیک ، اختلالات شدید خونی و اختلالات حاد معدی باشد کلروکین باید با احتیاط زیادی مصرف شود. 

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲