عمل جراحی آب سیاه چشم

آب سیاه چشم

آب سیاه که به دلیل نداشتن علائم به دزد بینایی مشهور است نوعی بیماری چشمی است که به علت افزایش شدید فشار مایع درون چشم به وجود می آید. عمل جراحی آب سیاه چشم جهت افزايش ديد بيمار نيست بلكه جهت كنترل فشار چشم و جلوگيری از پيشرفت بيماری و صدمه بيشتر به عصب چشم می باشد.

این بیماری به عصب چشم  آسیب می رساند و باعث نابینایی می شود. عصب چشم پیام های بینایی را به مغز انتقال می دهد. اینکه شما نیاز به عمل جراحی دارید یا خیر بعد از معاینه چشم توسط چشم پزشک مشخص می شود. بالا رفتن سن، بیماری قند یا دیابت، ضربه خوردن به چشم از علت های ایجاد این بیماری هستند.

عمل جراحی آب سیاه چشم

در جراحی سنتی و روش های قدیمی ، جراحان حفره ای در چشم ایجاد می کنند تا کانالی ایجاد شود که موجب خارج شدن مایع شود. در جراحی جدید جراح تلاش می کند مشکل جمع شدن آب را حل کند. انتخاب نوع آن را تنها چشم پزشک آن هم با در نظر گرفتن وضعیت بیمار تشخیص می دهد. معمولا جراحی پس از درمان دارویی و جراحی لیزری انجام می شود.

در عمل جراحی آب سیاه ، جراح قطعه کوچکی از بافت سفیدی چشم (صلبیه) را بر می دارد و این کار باعث به وجود آمدن کانال کوچکی برای تخلیه مایع درون چشم می شود. سپس قسمتی که برداشته شده است با لایه نازک و شفافی از ملتحمه پوشانده می شود. مایع از مجرای ایجاد شده و از زیر ملتحمه ای که روی آن را پوشانده عبور کرده و از چشم خارج می شود.

همانطور که گفته شد این جراحی جهت حفظ بینایی است و اگر جراحی انجام نشود ممکن است منجر به کوری شود . جراحي آب سیاه  نيز مانند هر جراحی ديگری ممكن است با عوارضی همراه باشد. اين عوارض عبارتند از: كاتاراكت ، مشكلات قرنيه، التهاب يا عفونت داخل چشم و تورم عروق خونی پشت چشم.

جراحی های لیزری آب سیاه

ایریدوتومی لیزری ، روش جراحی است که در به صورت سرپایی انجام می شود این روش در بیمارانی که دچار تنگی زاویه و یا گلوکوم زاویه بسته می باشند کاربرد دارد. ترابکولوپلاستی لیزری انتخابی ،  این روش برای درمان گلوکوم زاویه باز مورد استفاده قرار می گیرد.

مراقبت بعد از عمل آب سیاه چشم

• در تاريخی که توسط پزشک معالجتان تعيين شده جهت ويزيت بطور دقيق مراجعه كنيد.
  • دارو ها و قطره های چشمی که تجویز شده است به طور مرتب استفاده نمایید
  • ضربه به چشم، به خصوص در روزهای اول، می‌تواند لطمات جبران ناپذیری ایجاد کند. برای جلوگیری از آسیب به چشم در مکانهای شلوغ یا زمان خواب از محافظ ارائه شده (شیلد) بر روی چشم استفاده کنید
  • بعد از جراحي خطر التهاب و عفونت وجود دارد بنابراين به محض بروز درد شديد، قرمزی چشم ، حساسيت به نور كاهش ديد و ترشح چركي از چشم فوراً به پزشك مراجعه كنيد.
  • بعد از عمل میزان اشک چشم شما ممکن است بیشتر شود که طبیعی است.