مقالات

عمل شبکیه چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
32965 بازدید

 شبکیه چشم

درباره شبکیه چشم و عوامل ایجاد کننده بیماری های آن چه می دانید؟

یکی از حساس ترین اندام های بدن چشم ها هستند و از آن به عنوان دریچه ی مغز نام برده اند. تشخیص زود هنگام بیمار های چشمی کمک شایانی به سلامت بینایی ما می کند. از داخلی ترین لایه چشم شبکیه است که شامل سلول های گیرنده نور و سلول های عصبی می باشد. کوچک ترین تغییر در شبکیه منجر به آسیب های زیادی می شود و تشخیص زود هنگام این تغییرات و درمان به موقع آن ها می تواند سلامت بینایی فرد را تضمین کند.

عوامل ایجاد بیماری های شبکیه چشم

فضای داخل کره ی چشم توسط ماده ای به نام زجاجیه پر شده است با افزایش سن این مایع ممکن است از شبکیه فاصله بگیرد و ممکن است بدون به وجود آمدن مشکلی زجاجیه از پرده شبکیه جدا شود و یا اینکه در بعضی مواقع جدا شدن زجاجیه باعث پارگی و سوراخ شبکیه می شود و مایع داخل چشم به پشت شبکیه راه پیدا کند.
از دیگر عوامل آسیب به شبکیه اصابت ضربه به چشم است که از شایع ترین اختلالات شبکیه است. همچنین بیماری دیابت و یا بیماری مادرزادی شب کوری، نزدیک بینی شدید، سابقه جراحی چشم، بیماری و التهاب یا تومور داخل چشمی سلامت شبکیه را تحت تأثیر قرار می دهند.

هزینه عمل شبکیه چشم

با توجه با فراهم آمدن امکانات و تجهیزات پزشکی مدرن و بهره‌گیری از توانمندی نیروهای متخصص عمل شبکیه چشم در اغلب بیمارستان های کشور انجام می‌شود. این عمل چون زمان بر و هزینه بر است و این هزینه در مراکز چشم پزشکی خصوصی بالغ بر ده میلیون تومان می باشد. ولی برای خدمت رسانی به مردم در بیمارستان های دولتی تنها درصد اندکی از هزینه ها را بیمار پرداخت می کند.

عمل شبکیه چشم

عمل شبکیه چشم

درباره عمل شبکیه چشم گفتنی هایی بسیاری است؛ اما چنانچه عارضه جدا شدن پرده شبکیه در زمان مناسب تشخیص و درمان نشود سلامت بینایی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و تنها درمان مؤثر برای جدا شدن شبکیه، عمل جراحی است و مصرف دارو در درمان جداشدگی شبکیه چشم مؤثر نیست.

بستن سوراخ ها و قرار دادن شبکیه در جای خود دو اصل اساسی در جراحی شبکیه چشم است که روش های درمانی مختلفی برای این کار وجود دارد. از مؤثرترین روش ها برای بستن سوراخ های شبکیه استفاده از لیزرشبکیه  یا انجماد است و با بستن سوراخ ها از جدا شدن شبکیه پیش گیری می شود. در روش دیگر جراحی، زمانی که جدا شدگی در بخش بالای کره چشم باشد با استفاده از تزریق حباب گاز به داخل چشم به شبکیه فشار می آورد و آن را سر جای خود نگه می دارد.

از شایع ترین روش ها برای درمان جداشدگی شبکیه چشم، باکل اسکلر است. در این روش یک نوار به دور صلبیه چشم به صورت دائمی دوخته می شود و با وارد کردن فشار باعث می شود شبکیه کنده شده در جای خود بچسبد و این فشار باعث نزدیک بینی می شود.

یکی دیگر از پیچیده‌ترین جراحی ها ویترکتومی است و برای مواقعی که جراحی های ساده جوابگو نباشد و چشم دچار خونریزی و شبکیه تحت کشش باشد و یا اینکه سوراخ های شبکیه زیاد باشد جراحی با خارج کردن مایع زجاجیه از چشم پیش می رود پس از خارج کردن مایع زجاجیه و شستشوی چشم از خونریزی، با استفاده از لیزر سوراخ های شبکیه را می بندد و با تزریق سرم نمکی به جای زجاجیه شبکیه در جای خود قرار می گیرد.

دوره نقاهت عمل شبکیه چشم

دوره نقاهت عمل شبکیه چشم

بهبودی و درمان شبکیه چشم به دوره نقاهت درمان بستگی زیادی دارد در بیشتر موارد شبکیه ظرف یک یا دو هفته در جای خود چسبیده می شود ولی در مواردی که مدت زمان جداشدگی شبکیه زیاد بوده باشد. پس از دوره نقاهت هم بیمار دید خوبی ندارد. در دوران نقاهت همواره باید دید بیمار کنترل شود. بعد از عمل جراحی قطره های ضد التهاب و آنتی بیوتیک به مدت دو هفته تجویز می شود و در این دوره باید وضعیت بیمار توسط متخصص کنترل شود.

نحوه خوابیدن بعد از عمل شبکیه چشم

نحوه خوابیدن بعد از جراحی شبکیه چشم به نوع جراحی بستگی دارد. اگر طی عمل جراحی به داخل چشم بیمار روغن تزریق شده باشد باید تا چند روز بعد از عمل بر روی شکم بخوابد و یا اینکه در حالت نشسته یا ایستاده که صورت رو به پایین باشد. ولی در صورت تزریق حباب گاز به داخل چشم، بیمار باید تا یک تا دو هفته سرش را صاف نگه دارد و برای خوابیدن هم به صورت نیمه نشسته باشد و هیچ وقت طاق باز نخوابد. در بعضی از جراحی های شبکیه، چشم پزشک روش های دیگری مثل خوابیدن به پهلو را نیز توصیه می کند.

عمل شبکیه چشم چقدر طول می کشد؟

مدت زمان جراحی شبکیه چشم با توجه به نوع و شدت جداشدگی یا پارگی شبکیه چشم و نوع جراحی متفاوت است. عمل جراحی شبکیه چشم یک عمل سنگین است که نزدیک به سه تا چهار ساعت بیمار در اتاق عمل حضور دارد.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲