مقالات

عوارض لیزر شبکیه چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
12532 بازدید

لیزر شبکیه

لیزر شبکیه

لیزر شبکیه از روش های درمانی است که برای بیماری های شبکیه چشم استفاده می شود.هیچ درمان بدون عارضه نیست اما عوارض لیزر شبکیه چشم نادر است. لیزر درمانی غیر تهاجمی یک و یک عمل سرپایی است و معمولا در کلینیک انجام می شود. لیزردرمانی معمولا بینایی از دست رفته را بر نمی‌گرداند ولی مانع از افزایش اختلال بینایی می‌شود.

از بیماری های که از روش لیزر شبکیه برای بهبود بینایی استفاده می شود به رتینوپاتی دیابتی اشاره کرد که در افراد دیابتی مشاهده می شود. در این بیماری عروق غیر طبیعی در شبکیه تشکیل می شوند که ممکن است با خونریزی باعث نابینایی فرد شوند و با لیزر درمانی این عروق از بین می روند.

جداشدگی شبکیه و دژنراسیون ماکولا و انسداد عروق شبکیه از جمله بیماری های است که با لیزر درمانی سعی می شود تا بینایی بهبود یابد.لیزر شبکیه توسط فوق تخصص شبکیه انجام می شود و با لیزری اکسایمر که برای اصلاح عیوب انکساری استفاده می شود متفاوت است.

عوارض لیزر شبکیه چشم

عوارض لیزر شبکیه چشم

همانطور که گفته شد هیچ درمانی بدون عارضه نیست اما ریسک عدم درمان با لیزر از عوارض لیزر شبکیه چشم بیشتر است. ليزر درماني تقریبا بدون درد است اما تعدادی از بیماران ممکن است بعد از جراحی درد داشته باشند که در این صورت با دارو درد آن ها کاهش می یابد. اگر درد بیش از حد بود حتما باید به چشم پزشک مراجعه کرد.

حساسيت به نور، افت ديد در نور، ديدن لكه هاي سياه در ميدان ديد، ديدن لكه هاي رنگي، تغيير ديد رنگ ، افت ديد در تاريكي، ديدن جرقه در تاريكي باشد. اكثر اين علائم گذرا بوده و با گذشت زمان بهبود مي يابند.

گاهی ممکن است برخی بیماران بعد از لیزر دچار تاری دید یا کاهش بینایی در شب شوند. يك از علت های تاري ديد ، استفاده از قطره هاي باز كننده مردمك براي انجام ليزر است .بعد از لیزر شبکیه بیمار هیچ محدودیتی ندارد و تقریباً می‌تواند کلیه برنامه‌های روزانه خود را داشته باشد.

گاهی ممکن است بیمار جهت حفظ بینایی مجدد تحت لیزر شبکیه قرار گیرد. بيماراني كه ليزر نميكنند در گذر زمان بيماريشان پيشرفت ميكند و افت ديدشان بيشتر مي شود. در مواردی كه با وجود لیزر درمانی عروق اضافی پسرفت نكنند و یا خونریزی زجاجیه تكرار شود می‌توان از تزریق داخل چشمی استفاده كرد.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲