عوارض چشمی دیابت و درمان مشکلات آن

عوارض چشمی دیابت

عوارض چشمی دیابت یکی از مشکلاتی است که این بیماری برای افراد به وجود می آورد. با بالا رفتن قند خون به مدت طولانی، عروق خونی در بخش های مختلف بدن دچار مشکلاتی می شود و در تمام جاهای بدن می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. چشم نیز ممکن است در طی این بیماری کم بینا یا نابینا شود. دیابت عوارض مختلفی را برای چشم ایجاد می کند که اگر به خوب درمان نشوند یا جلوی پیشرفت آن ها گرفته نشود، ممکن است مشکلات عدیده ای را در آینده به وجود آورد.

عوارض چشمی دیابت و مشکلاتی که به وجود می آورند

عوارض چشمی که بیماری دیابت به وجود می آورند، شامل موارد زیر است. این عوارض ممکن است در بیماران بر اساس این که چقدر مراقبت صورت می گیرد متفاوت باشد.

رتینوپاتی دیابتی : یکی از عوارض شایع بیماری دیابت بر روی چشم بیماری رتینوپاتی دیابتی  است. این بیماری بر روی شبکیه ی چشم تأثیر می گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در عروق خونی این بخش می شود. رتینوپاتی به مرور باعث مشکلاتی می شوند. دیابت و تاری چشم با هم گره خوردند و دلیل تاری بیشتر، بیماری رتینوپاتی است. اگر رتینوپاتی به موقع درمان نشود ممکن است ایجاد نابینایی دائمی کند.

آب سیاه : از دیگر مشکلات و عوارض چشمی دیابت بیماری آب سیاه است. گلوکوم یا همان آب سیاه نیز باید به موقع درمان شود. این عارضه به دلیل فشار زیاد به داخل چشم ایجاد می شود و اگر به خوبی درمان نشود در نهایت منجر به نابینایی بیمار دیابتی می شود.

آب مروارید: عامل عارضه که در دیابت و تاری چشم تأثیر دارد آب مروارید است. شاید بتوان گفت این عارضه کمترین مشکل را برای بیماران دیابتی ایجاد می کند و می توان با جراحی چشم آن را درمان کرد.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید.

021-88201656

عوارض چشمی دیابت

عواملی که بر عوارض چشمی دیابت تأثیر دارند

دیابت و درد چشم ممکن است اولین علائم عوارض چشمی دیابت باشد. همچنین تاری دید را نیز می توان نشانه های اولیه برای مشکلات چشمی در بیماران دیابتی دانست؛ اما عواملی که بر این عوارض تأثیر بیشتری دارند نیز می توانند به جلوگیری از پیشرفت این عوامل کمک کنند.
سن بروز بیماری و زمان تشخیص آن می تواند به درمان زودتر و جلوگیری از ایجاد عوارض بر بخش های مختلف بدن کمک کرد. این که بیمار کدام نوع دیابت را تجربه می کند نیز دارای عوارض مختلفی است. همچنین عواملی مانند کنترل بهتر دیابت، عدم استعمال دخانیات و... همگی می توانند بر عوارض چشمی دیابت مؤثر باشند و می توانند روند رشد بیماری های چشمی را به مقدار زیادی کاهش دهند.

مشکلات همراه عوارض چشمی دیابت

• دیابت و تاری چشم: یکی از مشکلاتی که در این عوارض چشمی شایع است، تاری دید است. در اولین زمانی که این مشکلات را متوجه شدید باید سریع به پزشک مراجعه کنید تا درمان های لازم برای این منظور شروع شود. تقریباً در تمامی مشکلات چشمی مربوط به دیابت تاری چشم دیده می شود.
  • دیابت و درد چشم: در بیماری هایی مانند رتینوپاتی و در مراحل اول درد چشم را می توان دید. البته بعضی از این بیماری ها بدون درد هستند و علائم دیگری را نشان می دهند. همچنین ممکن است درد چشم در زمانی که بیشتر از چشم استفاده می شود و در هنگام خستگی بیشتر بروز کند. در مراحل آخر رتینوپاتی به علت جدا شدن شبکیه درد چشم نیز ممکن است دیگر احساس نشود.

برای درمان عوارض چشمی دیابت هر چه سریع تر باید مراحل درمان را شروع کرد. از این رو با مشاهده ی اولین علائم باید تحت نظر پزشک بود. ممکن است روند بیماری چشمی بسیار سریع باشد و با کمی تأخیر مشکلات غیر قابل جبرانی برای فرد ایجاد شود.