قرنیه نازک ، علت علائم و درمان

تاریخ انتشار : | دسته بندی : بیماری های چشم

قرنیه نازک

قرنیه نازک شده یکی از عیوب انکساری چشم به شمار می رود. قرنیه نازک شده سبب تغییر شکل قرنیه می گردد، که این مورد به اکتازی شناخته می شود. اکتازی شباهت بسیاری به قوز قرنیه دارد. نازک و شیب دار شدن تحلیل رونده قرنیه را اکتازی می گویند.

بافت بدون عروق و لایه محافظت کننده چشم در برابر عفونت های چشمی  و آلودگی، قرنیه است. این لایه در حفظ بینایی و فیلتر کردن اشعه ها و پرتوهای نور خورشید در برابر چشم، نقش بسزایی را ایفا می کند. این لایه بیرونی علاوه بر محافظت از چشم در شکست نور نیز تاثیر گذار است.

دریافت تصویر واضح و دقیق از اجسام و همچنین تمرکز بر روی نزدیکی و دوری آنها، در پرتو وجود قرنیه چشم صورت می گیرد. بر همین اساس هرگونه بیماری، آسیب، ضربه، آلودگی، زخم و التهاب در این ناحیه، می تواند بر کیفیت بینایی بسیار مؤثر و تاثیر گذار باشد.
هنگامی که شکل قرنیه نازک شده و تغییر کرده، بیماری قوز قرنیه بروز پیدا می کند. در این نوع بیماری، قرنیه به مخروطی و برآمده، تغییر شکل می دهد. این بیماری بر روی کیفیت بینایی چشم بشدت تاثیر گذار است و موجب کاهش آن نیز می گردد. یکی از روش های معمول و رایج برای بررسی و تشخیص نامنظمی قرنیه، توپو گرافی است. این روش در اندازه گیری انحنا قرنیه بسیار حایز اهمیت می باشد.

علایم قرنیه نازک شده ممکن است به راحتی قابل تشخیص نباشد و مراجعه به چشم پزشک برای بررسی دقیق تر نیاز شود، اما به طور کلی تاری دید، کاهش وضوح، نزدیک بینی و آستیگماتیسم می تواند در این زمینه مؤثر و تاثیر گذار باشد. چشم پزشک برای بررسی عیوب انکساری، پلک ها و چشم ها را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می دهد. در برخی مواقع ممکن است برای بررسی دقیق تر، از آزمایش هایی نظیر اندازه گیری ضخامت قرنیه و بررسی شکل آن نیز استفاده شود.

عمل لیزیک و قرنیه نازک

چالش اساسی و مهم برای هر گونه جراحی چشم، قرنیه نازک به شمار می رود. در جراحی لیزیک استفاده از لیزر به منظور شکل دهی مجدد به قرنیه برای انعکاس بهتر نور به چشم، یکی از اصول اساسی محسوب می گردد. برای انجام عمل لیزیک در اولین مرحله به وسیله جراح در قرنیه شکافی به وجود می آید. در مرحله بعد با باز کردن و شکافتن ناحیه توسط لیزر، تغییر شکل آن صورت می گیرد. برخورداری از درجه نزدیک بینی بالاتر، شکافته شدن بافت بیشتر را با خود به همراه دارد.

قرنیه نازک به دلیل عدم ضخامت کافی و مناسب برای برش، در صورت شکافته شدن بیش از حد بافت، موجب تضعیف ساختار چشم می گردد. انجام این امر موجب بروز مشکلاتی نظیر بیرون زدگی قرنیه می شود. در بیرون زدگی، قرنیه به علت تضعیف شدن زیاد به سمت بیرون متورم شده و حتی ممکن است نابینایی چشم را با خود به همراه داشته باشد. ضخامت، نوع عیب انکساری، شرایط بیمار و شکل قرنیه در انجام عمل لیزیک بسیار تاثیر گذار می باشد. در این عمل ضخامت کافی و مناسب قرنیه یکی از شرایط لازم و ضروری آن به حساب می آید.

دلیل نازک شدن قرنیه چشم چیست؟

یکی از دلایل به وجود آمدن قرنیه نازک، به صورت مادر زادی می تواند باشد. همچنین ژنتیک نیز در این زمینه تاثیر گذار است. بیماری قوز قرنیه، عفونت ها و ضربات وارد شده به قرنیه نیز از دیگر دلایل این موضوع می باشد.