مقالات

قطره اشک مصنوعی و کاربرد آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
7222 بازدید

قطره اشک مصنوعی

 قطره اشک مصنوعی 

قطره اشک مصنوعی یکی از رایج ترین قطره های چشمی است که  در مواقعی که تولید مایع اشک توسط غدد ترشح کننده اشک کاهش یابد برای جلوگیری از ایجاد خشکی بر روی قرنیه چشم مورد استفاده قرار می­گیرد. این اقدام می­تواند مانع از تحریک قرنیه به سبب خشکی شود.

عوامل متعددی نظیر در معرض اشعه­ بودن  و یا عدم عملکرد مناسب غدد اشکی می­تواند باعث بروز خشکی سطح قرنیه شود که در صورت عدم توجه، موجبات کاهش قدرت بینایی را فراهم خواهد نمود.

علائمی که کاربرد قطره اشک مصنوعی را الزامی می­نماید:

 بروز علائمی نظیرخشکی چشم ،  ایجاد خارش مداوم در داخل چشم، احساس وجود جسم خارجی در داخل چشم بصورت مداوم، تولید ترشحات عمدتا چسبناک در اطراف چشم، حساس شدن چشم در برابر ورزش باد و دود و ایجاد خستگی مفرط در چشم می­تواند از نکاتی باشد که ضرورت استفاده از اشک مصنوعی را به بیماران گوشزد می­نماید.

شیوه کاربرد قطره اشک مصنوعی 

برای ممانعت از ورود میکروب به داخل چشم ضروری است بیمار ابتدا دست های خود را با مواد شوینده کاملا شستشو دهد. برای افزایش ماندگاری قطره اشک بهتر است چشمها چند ثانیه بسته شوند و فشار ملایمی به گوشه­ های داخلی چشم وارد شود. اینکار با مسدود کردن منافذ خروجی اشک سبب می­شود، قطره اشک مصنوعی مدت زمان بیشتری در چشم باقی بماند. از این طریق می­توان اثرگذاری آنرا نیز افزایش داد.

باید توجه داشت که هر چشم گنجایش قرار­گیری صرفا یک قطره را دارد و افزودن بیش از این مقدار، کار بیهوده­ای تلقی شده و سبب خروج قطره اشک قبلی خواهد شد.

بهترین قطره اشک مصنوعی

بهترین قطره اشک مصنوعی 

اشک در چشم انسان بعنوان عاملی برای ضد­عفونی چشم، روان کردن حرکت چشم و جلوگیری از خشک شدن سطح قرینه کاربرد دارد. همچنین اشک می­تواند عاملی برای کاهش استرس و نیز خروج مواد خارجی از چشم مورد استفاده قرار گیرد.

مقداری اشک بصورت پایه که حاوی آب، چربی، گلوکز، آنتی­اکسیدان، ویتامین و برخی مواد دیگر می­باشد. در چشم وجود دارد. اشک می­تواند به واسطه عوامل تاثیر گذاری نظیر بو بطور اتوماتیک ترشح شود و یا اینکه برخی عوامل احساسی می­تواند در تولید آن موثر واقع گردد.

غدد اشکی بصورت نرمال توانایی تولید حدود دو قاشق غذاخوری اشک را دارند. چنانچه میزان این تولید کاهش یابد استفاده از قطره اشک ضروری می­گردد. گرچه قطره اشک تمامی خصوصیات و مواد اشک طبیعی را ندارد ولی می­تواند تا حدود زیادی از رسیدن آسیب به چشم در صورت بروز خشکی جلوگیری نماید.

بهترین قطره اشک مصنوعی؛ قطعا قطره اشکی خواهد بود که تطابق بیشتری با اشک طبیعی داشته باشد. این تناسب باید با لایه­های اشک یعنی لایه موکوس، لایه آبی، لایه چربی و غدد اشکی سازگاری کامل داشته باشد. با توجه به مصرفی بودن این محصول شرکتهای بسیاری اقدام به تولید قطره اشک مصنوعی نموده­اند. بنابراین باید تحت نظر پزشک و با توجه به کارآیی قطره اشک مصنوعی نسبت به انتخاب و مصرف آن اقدام نمود.

در افرادی که به علت خشکی چشم نیاز به استفاده طولانی از این قطره ها دارند باید از قطره های بدون مواد نگه دارنده (که به علت احتمال آلوده شدن با میکروبها به صورت یک بار مصرف هستند) استفاده نمایند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲