مقالات

لیزر شبکیه

تاریخ انتشار : | دسته بندی : جراحی ها
8549 بازدید

لیزر شبکیه

لیزر شبکیه

شبکیه لایه ای حسی از چشم است که داخل کره چشم را می پوشاند. شبکیه بجز قسمت مرکز بینایی که رگ ندارد، دارای عروق فراوانی است. لیزر پرتوي متمرکز از نور است که بسیار دقیق بر بافت معيوب متمرکز مي شود. لیزرهای شبکيه به گونه اي خاص طراحی شده اند تا بتوانند از طریق بافت غیر رتین (لنز و قرنیه) و بدون آسیب رساندن به آنها عبور کنند.

لیزرها در درمان بیماری های شبکیه به یک ابزار رایج و بسیار قدرتمند تبديل شده اند. هیچ درمانی بدون عارضه جانبی نیست اما ریسک لیزر درمانی خیلی کمتر از خطرات عدم درمان با لیزر است. در بسیاری از افراد لیزر می تواند باعث حفظ دید باقی مانده و از دست نرفتن بینایی شود.

موارد کاربرد لیزر شبکیه

پارگی یا جداشدگی شبکیه : جدا شدگی پرده شبكيه در واقع به معنای جدا شدن لايه های عصبی حساس شبكيه از لايه رنگدانه دار شبكيه است. زمانی که پرده شبکیه جدا شود، عملکرد آن مختل  شده  و در نتیجه بینائی فرد تار می شود یعنی مثل اینکه فیلم داخل دوربین از محل خود رها شود.

رتينوپاتي ديابتي : رتینوپاتی دیابتی عارضه‌ای ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی رخ می‌دهد. رتینوپاتی دیابتی یکی از دلایل عمده‌ی نابینایی در بزرگسالان جهان محسوب می‌شود. جراحی با لیزر، عروق جدید غیر طبیعی را از بین می برد و موجب کاهش تورم ماکولا و جلوگیری از عوارض بعدی می شود.

انسداد ورید شبکیه : انسداد وريدی شبکيه از علل عمده کاهش بينايي محسوب مي گردد. انسداد وريدي شبکيه از جمله اختلالات عروقي شبکيه مي باشد که موجب افت بينايي مي گردد. به صورت افت ديد ناگهاني و بدون درد تظاهر مي کند . در معاينه وريدهاي متسع و پيچ خورده و خون ريزي هاي سطحي و عمقي شبکيه مشهود است.

دژنرسانس ماکولا : بعضی از افراد با بالارفتن سن دچار تغییراتی در ماکولا می شوند که در بسیاری از افراد این تغییرات از نوع خشک است .که با لیزر قابل درمان نیست. نوع شدیدتر که wet نامیده می شود می تواند باعث تورم ماکولا به دلیل نشت خون یا مایع شود. دژنرسانس ماکولار نوع مرطوب معمولاً باعث تاری دید بدون درد می شود.

تومورهای چشمی : برای درمان و از بین بردن انواع تومورهای خوش خیم چشمی که اغلب موجب ایجاد تورم شبکیه می شوند از لیزر ها استفاده می شود. لیزر Focat Grid غالبا برای درمان تورم شبکیه استفاده می شود که اصلی ترین دلیل تار شدن بینایی در افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی، تورم در بخش ماکولای شبکیه می باشد.

مراحل لیزر شبکیه چشم

مراحل لیزر شبکیه چشم

•    گشاد کردن مردمک چشم و بی حس کردن چشم با استفاده از قطره های چشمی

•    قرار دادن عدسی مخصوص روی چشم

•    تابندن پرتوهای لیزر بر روی سطح شبکیه

•    مشاهده جرقه های نور در طول جراحی

قبل از انجام لیزر شبکیه محدودیت خاصی وجود ندارد و فرد می تواند فعالیت مستمر و روزانه خود را انجام دهد و بعد از انجام لیزر شبکیه نیز فرد قادر به انجام کارهای روزانه خود می باشد و غالباً در اکثر بیماران مشکل بینایی خاصی بعد از لیزر ایجاد نمی شود اما در برخی نیز ممکن است پس از لیزر شبکیه تاری دید و مشکل دید در شب بروز کند.

ممکن است انجام یک مرحله لیزر شبکیه برای درمان و یا ثابت نگه داشتن قدرت بینایی همه بیماران کافی نباشد و نیاز باشد به دستور چشم پزشک مجدداً تحت لیزر شبکیه قرار گیرید. از آنجا که در فرایند درمان مردمك چشم گشاد می شود، لازم است بعد از اتمام لیزر شبکیه بیمار به وسیله یک همراه تحت مراقبت قرار بگیرد. همچنین در صورت تجویز قطره چشم یا هر نوع دارویی می بایست طبق دستور چشم پزشک مصرف شود. استفاده از عینک آفتابی تیره بعد از لیزر شبکیه توصیه می شود

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲