مقالات

لیزر شبکیه یا رتین و کاربرد های آن

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
2876 بازدید

همه چیز درباره لیزر شبکیه یا رتین

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی های نوین، استفاده از لیزرها برای درمان بیماری های مختلف نسبت به دهه های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. لیزرها دستگاه مولد انرژی نورانی هستند که قابلیت متمرکز کردن انرژی های نورانی را دارند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با لیزر شبکیه یا رتین و روش ها و کاربردهای آن، بیشتر آشنا سازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

لیزر شبکیه

لیزر شبکیه یا رتین

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، لیزر یک دستگاه مولد انرژی نورانی است که قابلیت افزایش شدت نور و متمرکز کردن آن را دارد. لیزر رتین ، معروف ترین لیزر مورد استفاده در چشم پزشکی جهت درمان بیماری های چشمی می باشد. طراحی و ساخت لیزر رتین به گونه ای انجام شده است که بتواند دقیقا شبکیه چشم را هدف قرار داده و تاثیری بر سایر بافت های موجود در مسیر شبکیه چشم یا اطراف آن نداشته باشد. همچنین استفاده از تکنولوژی لیزر در بسیاری از افراد، می تواند باعث حفظ دید محدود باقی مانده و از دست نرفتن بینایی به طور کامل شود.

ابتدا، چشم پزشک مردمک چشم بیمار را بوسیله قطره های چشمی، گشاد و بی حس می نماید و سپس عدسی مخصوصی را بر روی چشم بیمار قرار داده و پس از آن که مردمک چشم باز شد پرتوهای لیزر بر روی سطح شبکیه تمرکز می یابد در حین این عمل بیمار ممکن است جرقه های نورانی را احساس کند که در بعضی اوقات باعث سوزش در ناحیه چشم بیمار می شود.

موارد استفاده از لیزر شبکیه (رتین)

کاربرد لیزر شبکیه بسیار وسیع می باشد به طوری که در اغلب بیماری های چشمی می توان از لیزر شبکیه استفاده نمود. در اینجا چند نمونه از کاربردهای لیزر شبکیه را برای شما شرح می دهیم:

رتینوپاتی دیابتی به انگلیسی Diabetic Retinopathy

بیماری دیابت موجب اختلال در خون رسانی به سرتاسر نقاط بدن می شود و یکی از عوارض بیماری دیابت در افراد مبتلا، آسیب به عروق شبکیه و نشت مایع از آنها و همچنین رشد عروق خونی غیر طبیعی در شبکیه چشم می باشد. دید فرد مبتلا به دیابت هنگامی که ورم ناشی از نشت عروق شبکیه در ناحیه مربوط به دید مرکزی شبکیه یعنی ماکولا اتفاق افتاده باشد، دچار تغییرخواهد شد. در بیماری دیابت عروق شبکیه یا رتین ممکن است نشت کرده و موجب تورم شبکیه شوند. این عروق خونی جدید و غیر طبیعی سعی می کنند جایگزین عروق مسدود شده شوند.

به دلیل اینکه ساختار عروق جدید طبیعی نیست خونریزی این عروق ممکن است باعث نابینا شدن فرد مبتلا به دیابت شود. لیزر شبکیه رتین می تواند منافذی را که موجب نشت مایع می شوند مسدود کند و از کاهش تدریجی بینائی جلوگیری کند. همچنین چشم پزشکان به وسیله لیزر شبکیه سعی می کنند تا عروق خونی جدید و غیرطبیعی را از بین ببرند و منافذ نشت دهنده مایع را نیز مسدود کنند.

جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

کاربرد لیزر شبکیه

مسدود شدن رگ های شبکیه

در بیماران دیابتی که فشارخون بالایی دارند عروق اصلی شبکیه ممکن است مسدودن شوند این عروق وظیفه خارج کردن خون اضافی از شبکیه را بر عهده دارند. تار شدن دیده در بیماران دیابتی اغلب به دلیل تورم ایجاد شده در رگ های خونی مسدود شده است که موجب نشت خون و مایع در شبکیه شده و باعث ایجاد رگ های خونی جدیدی در شبکیه چشم می شود، که به کمک لیزر می توان تورم و رگ های خونی جدید را از بین برد.

دژنرسانس ماکولا Degeneration

بیماری دژنرسانس ماکولا  Degeneration یکی از شایع ترین علل کوری و تخریب بافت های چشم در جهان است. به وسیله این بیماری بافت قسمت مرکزی شبکیه که ماکولا نام دارد تخریب شده و از بین می رود. طبق بررسی های انجام شده بسیاری از بیماران به دلیل افزایش سن به نوع خشک dry این بیماری مبتلا می شوند که استفاده از لیزر در درمان آن تاثیری ندارد. اما برای بیماری دژنرسانس مرطوب wet که باعث تورم ماکولا می شود می توان از لیزر جهت درمان استفاده کرد.

سوراخی یا جدا شدن شبکیه

سوراخ شدن یا جداشدن شبکیه از لحاظ علمی همان جداشدن لایه های عصبی شبکیه از لایه های رنگدانه دار شبکیه است و در صورتی که به موقع درمان نشود می تواند منجر به کوری مطلق شود. همچنین سوراخ های شبکیه نیز به دلیل آسیب های چشمی حتی بصورت ناخودآگاه نیز ایجاد می شوند. امروزه جهت درمان سوراخ های شبکیه و جداشدگی های شبکیه چشم از لیزر شبکیه استفاده می کنند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲