مقالات

معاینه شبکیه چشم چگونه انجام می شود ؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
4294 بازدید

معاینه شبکیه

در این بخش از مقاله سعی داریم با ارائه ی اطلاعات مفید مورد معاینه شبکیه چشم و اهمیت آن شما را یاری کنیم تا ارزیابی های لازم در مورد معاینه شبکیه چشم را جدی بگیرید و از به وجود آمدن هرگونه مشکل جدی در سال های آتی خودداری کنید. تصورات غلط و اشتباه در مورد این موضوع موجود است. 

بیشتر ما فکر می کنیم زمانی که بینایی خوبی داریم و مشکل دید برای ما مطرح نیست نیازی به معاینه ی چشم نداریم و البته اکثر ما فکر می کنیم معاینه ی چشم و معاینه شبکیه چشم در واقع همان تست بینایی با استفاده از تابلوها مخصوص می باشد و به آسانی می توانیم بدون مراجعه به چشم پزشک حتی در منزل نیز از عهده ی تست بینایی بر بیاییم و با این توصیف دیگر نیازی به مراجعه به پزشک برای معاینه شبکیه چشم نیست ولی واقعیت بسیار دور از این تصور است.

 اگر به صورت دوره ای شبکیه ی چشم مورد معاینه توسط متخصص قرار گیرد به آسانی می توان از بروز مشکلات جدی در دوره های بعدی جلوگیری کرد. چشم باید در برابر بیماری های احتمالی مورد بررسی قرار گیرد در بیشتر اوقات برخی از بیماری ها علائم زودرس ندارند ولی اگر درمان زودرس صورت گیرد می توان به راحتی بیماری یادشده را مهار کرد.

معاینه شبکه چشم برای افراد دیابتی اهمیت بسیار زیادی دارد

معاینه شبکیه چشم

چه کسانی باید مورد معاینه شبکیه چشم قرار گیرند؟

معاینه شبکیه چشم مخصوص همه ی افراد صرف نظر از سن آنها می باشد حتی اگر شما از سلامت جسمانی کافی نیز برخوردار باشید ضروری است معاینه ی مربوط به چشم را در اولویت خود قرار دهید. باید به صورت دوره ای و منظم معاینه ی کامل بر روی شبکیه ی چشم توسط چشم پزشک انجام شود. این امر زمانی اهمیت می یابد که به تشخیص زودرس بیماری ها کمک می کند.

 اگر شما دارای برخی از مشکلات بینایی هست در این صورت برای اینکه از شماره عینک صحیح استفاده کنید امر ضروری است برای مراجعه به چشم پزشک بیشتر از بقیه ی افراد حساسیت نشان دهید. در نظر داشته باشید در بیشتر اوقات به ویژه در کودکان مشکلات و بیماری های چشمی میتواند به طور جدی سبب افت تحصیلی گردد و پدر و مادر غافل از این موضوع استعداد فرزندشان را زیر سوال ببرند.

 به همین دلیل باید مراجعه به چشم پزشک همواره در اولویت ما قرار گیرد. منتظر آن نباشیم که ابتدا مشکلی به ما غلبه کند و سپس به دنبال راه چاره باشیم. چر از قبل پیشگیری های لازم را در نظر نمی گیرید؟ در معاینه شبکیه چشم مشکلات زیر مورد بررسی قرار می گیرد:

نحوه معاینه شبکیه چشم

نحوه معاینه شبکیه چشم توسط مراحل زیر صورت می گیرد:

  • گرفتن شرح حال
  • سنجش بینایی
  • حرکات چشمی
  • ارزیابی مردمک
  • تست پوشاندن چشم
  • تست بررسی تطابق

همه ی مراحل ذکر شده به چشم پزشک کمک می کند تا ارزایابی کاملی را به دست آورد و در صورت وجود هرگونه اختلال بتواند مناسب ترین راه درمان را در پیش گیرد. افتالموسکوپ مستقیم از آنجا که یک راهکار مطلوب و دستی برای معاینه ی چشم است امروزه نیز کارایی بسیاری دارد و به پزشک این فرصت را می دهد که بتواند عدسی، قرینه و شبکیه چشم را به طور دقیق مشاهده کرده و وجود هر گونه مشکل را به راحتی تشخیص دهد.

 وجود هرگونه خال بر روی شبکیه ی چشم را نیز جدی بگیرید زیرا می تواند علائمی برای یک بیماری مزمن باشد، زمانی که به صورت وجود هرگونه بیماری تشخیص داده شود راه درمان نیز به سهولت پیموده می شود.

اهمیت معاینه شبکیه چشم

اهمیت معاینه شبکیه چشم به این دلیل مهم است که به ما فرصت می دهد اگر بیماری خاصی موجود باشد در اسرع وقت شناسایی شده و راهکارهای درمان را در پیش گرفته شود. به طور متوسط بزرگسالان می توانند هر 2 تا 3 معاینه شبکیه چشم را در اولویت قرار دهند ولی برای افراد بیشتر از 40 سال معمولا معاینه ی چشمی باید هر 1 تا 2 سال صورت گیرد؛ زیرا ریسک بیماری های مختلف مربوط به چشم برای این گروه سنی بسیار زیاد است. در کودکان نیز اگر معاینه شبکیه چشم به صورت دوره ا انجام شود می توان به را به شدت کاهش داد راحتی ریسک بروز:

  • بررسی تاخیر در تکامل
  • بررسی انحراف چشم
  • سابقه خانوادگی در برخی از بیماری های چشمی
  • صدمات چشمی

را به شدت کاهش داد. زمانی که به فکر سلامت خود هستیم ، می توانیم برای مدت طولانی از آنها بهره مند شویم ولی زمانی که سلامت ان ها را به تاخیر می اندازیم و مراقبت های لازم را ارج نمی دهیم در این صورت نباید انتظار خود را بالا ببریم و تصور کنیم در سنین بالا بتوانیم از بینای خوبی بهره مند شویم. چشم پزشک بعد از اتمام معاینه راهکارهای مطلوبی را برای مراقبت هرچه بهتر به شما پیشنهاد خواهد داد.

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲