نزدیک بینی ، تشخیص و درمان آن

نزدیک بینی

نزدیک بینی یکی از شایع‌ترین عیوب انکساری است. در این عارضه چشم بیمار نوشته‌ها و علامت‌ها‌ را در فاصله نزدیک تشخیص می‌دهد ولی در فاصله دور نسبت به افراد سالم نمی‌تواند تشخیص دهد.در واقع اصلی ترین نشانه ی نزدیک بینی این است که هنگام دیدن جسم دور، آن را تار می بینید. نزدیک بینی بیشتر جنبه ارثی دارد، ولی شرایط محیطی از جمله فعالیت بینایی زیاد در فاصله نزدیک نیز موجب ایجاد و پیشرفت این بیماری می شود. افرادی که نزدیک بینی شان بسیار شدید است بیش از دیگران در معرض ابتلا به گلوکوم( آب سیاه) و جدا شدگی شبکیه هستند. این مشکل وقتی که شبکیه در اثر نزدیک بینی بسیار شدید، تحت فشار قرار گیرد، بروز می کند.

علت و علائم نزدیک بینی

یک چشم نزدیک‌بین طویل‌تر از نرمال یا دارای قرنیه خیلی تند است، بنابراین اشعه‌های نور جلو شبکیه متمرکز می‌شوند. اجسام نزدیک واضح به نظر می‌رسند، اما اجسام دور تار هستند. عده‌ای مسائل وراثتی را در مورد علت نزدیک بینی دخیل می‌دانند در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند که نزدیک بینی در اثر انجام کارهای ظریف که نیاز به دقت بینایی زیادی دارد به وجود می‌آید. علائم نزدیک بینی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• بدتر شدن علائم در طول زمان
  •  اجسام دور، تار به نظر می‌رسند.
  •  خستگی چشم
  • کودکان ممکن است مشکل خواندن تخته سیاه را داشته باشند اما به راحتی می‌توانند کتاب بخوانند.
  •  سر درد
  •  سوزش و فشار چشم

تشخیص و درمان نزدیک بینی

چشم‌پزشک یک معاینه دقیق از چشم برای تشخیص انجام می‌دهد، که شامل آزمایش‌هایی برای تعیین عیوب انکساری است. اشخاص نزدیک بین در خواندن چارت اسنلن (چارتی با حروف E بزرگ) مشکل دارند اما به راحتی می‌توانند کارت‌های نزدیک را بخوانند. آزمایش‌های دیگری شامل تونومتری (تست فشار چشم)، معاینه شبکیه و معاینه با اسلیت لامپ برای یک بیمار مبتلا به نزدیک بینی چشم انجام می شوند.

شایع ترین و معمول ترین روش درمان برای نزدیک بینی، درمان با عینک است .عینک همچنین می‌تواند در محافظت چشمان شما از اشعه‌های نوری زیانبار مثل اشعه‌های فرابنفش (UV) مفید باشد .البته روش های دیگر نیز برای درمان این بیماری وجود دارد و از آن جمله استفاده از لنز های تماسی و همچنین روش های جراحی انکساری از قبیل لیزیک و لازک است . اگر می‌خواهید لنز تماسی استفاده کنید در مورد انتخاب‌های گوناگون با چشم پزشک خود مشورت کنید. روش ارجح برای اصلاح نزدیک بینی وجود ندارد. مناسب‌ترین تصحیح برای شما بستگی به چشمان شما و روش زندگیتان دارد. شما باید عیب انکساری و روش زندگی خود را با چشم پزشکتان مطرح کنید، تا تصمیم‌گیری کند کدام روش تصحیح برای شما موثرتراست.

با وجودی که نزدیک بینی به آسانی درمان می شود، نمی توان از آن پیشگیری یا از شدید شدن آن جلوگیری کرد. نزدیک بینی معمولاً بدتر می شود و گاهی اوقات بسیار سریع هم پیشرفت می کند.اگر در هنگام استفاده از عینک یا لنزهایتان علائم یا نشانه ها را مشاهده کردید ، یک معاینه چشم جامع را با متخصص چشم انجام دهید تا ببینید آیا نیاز به تغییر نسخه دارید.