مقالات

عمل prk چيست؟

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
12708 بازدید

همه چیز درباره عمل prk

در پاسخ به سوالات بسیاری از دوستان که می خواهند بدانند عمل prk چیست باید بگوییم که prk یکی از روش های جراحی چشمی است که در جهت اصلاح دید چشم انجام می شود و حوزه های مختلف آن را از جهات نزدیک بینی ، دور بینی و آستیگماتیک مورد بررسی قرار می دهد. طبق تحقیقات به عمل آمده، عمل prk به عنوان اولین روش جراحی چشم در جهان مطرح شد که هنوز هم بر روی تعداد بی شماری از مراجعه کنندگان و بیماران انجام می شود. در واقع می توان گفت این روش پیش از عمل جراحی معروف و همگانی  لیزیک ، در حوزه چشم پزشکی ارائه شده است.

با وجود آنکه عمل جراحی prk از دوران نقاهت و بهبودی طولانی تری در مقایسه با عمل لیزیک برخوردار است اما هنوز هم امتیازات و مزیت های بالاتری به نسبت لیزیک دارد. هدف ما از نوشتن این مقاله گردآوری اطلاعات جامع و کامل در رابطه با عمل prk و عناوین مرتبط با آن است. پس تا ادامه مقاله با ما همراه باشید.

عمل prk چیست؟

عمل prk چیست؟

از عمل prk به عنوان یک تکنیک در جراحی چشمی برداشتن عینک نام برده می شود که از طریق آن با انجام عملیاتی بر روی قرنیه چشم نظیر: برداشتن بافت از بخش های محیطی قرنیه، تراشیدن و تغییر شکل دادن قرنیه، در جهت اصلاح عیوب انکساری دید مانند: دور بینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیک چشم اقدام به عمل می آید. در واقع با انجام عمل چشم prk، تنها قسمت های سطحی قرنیه که همان اپی تلیوم قرنیه است تراشیده و برداشته می شود. به این ترتیب می توان گفت این نوع جراحی چشمی مناسب افرادی است که دارای قرنیه نازک می باشند و یا اینکه اختلالات سطحی قرنیه چشمی دارند.

لازم است بدانید که عمل جراحی چشم prk دارای تائیدیه FDA از انجمن غذا و داروی آمریکا است که در سراسر جهان در جهت اصلاح مشکلات چشمی انجام می شود. عمدتا ورزشکاران و افراد رزمی کار و همچنین افرادی که در ارتش کار می کنند از این روش جراحی چشمی با اشتیاق فراوانی استقبال می کنند.

عمل PRK چگونه انجام می شود؟

PRK یک عمل جراحی بسیار کم خطر و سرپایی است که به طور معمول در کلینیک های چشم پزشکی انجام می شود. به این صورت که در ابتدا با استفاده از پماد و قطره های موضعی توسط پزشک متخصص، چشم را بی حس می کنند سپس عمل برداشتن لایه های سطحی قرنیه انجام می شود. بعد از انجام عملیات مربوط به تراشیدن و برداشتن بافت های سطحی قرنیه، در جهت شکل گیری مجدد قرنیه، اقدامات لازم به عمل می آید.

مراقبت های بعد از عمل prk

مراقبت های بعد از عمل prk

بدون شک ارزیابی ها و مراقبت های بعد از عمل prk می تواند نقش بسیار مهم و اساسی را در روند بهبود فرد بیمار داشته باشد. فرد بیمار باید بداند که ممکن است بهبودی وی، چند ماه نیز به طول بینجامد. پس از پایان عمل جراحی PRK، از یک عدد لنز تماسی برای پوشش دادن سطح قرنیه استفاده می شود.

کسانی که این نوع عمل جراحی را انجام می دهند باید بدانند که از آنتی بیوتیک ها به مدت یک هفته و همچنین از کورتیکوستروئید به مدت چند ماه استفاده نمایند.  از ضد التهاب های قرنیه چشم باید به طور مدام استفاده شود. همچنین معاینه چشم بعد از عمل تا زمان ترمیم کامل اپیتلیوم لازم و ضروری می باشد.

عوارض عمل چشم PRK

از آنجایی که در عمل جراحی چشم prk لایه فلپ چشم (یکی از مهم ترین لایه های قرنیه چشم محسوب می شود) برداشته نمی شود بنابراین می توان گفت این عمل بسیار کم خطر است و عارضه های بعد از عمل بسیار کمی دارد. اما لازم است برای این نوع عمل نیز عوارض های احتمالی نظیر: حساسیت به نور که گاهی ممکن است به چند ماه نیز طول بکشد، احساس پخش نور به دور منابع نوری، تغییرات میزان بینایی در طول روز، افتادگی پلک ها و ایجاد لک و اسکار بر روی قرنیه چشم را نیز در نظر گرفت.

مزیت های عمل چشم prk

  •  دقت بالا در اصلاح عیوب دید چشمی
  • کوتاه تر بودن مدت زمان عمل در مقایسه با عمل جراحی لیزیک
  • نداشتن عارضه های ناشی از ایجاد فلپ
  • قابلیت انجام عمل بر روی قرنیه های نازک

هزینه عمل prk به چه صورت است؟

لازم است بدانید که عمل چشم prk در مقایسه با دیگر روش های جراحی چشمی مانند لیزیک و لازک ، از هزینه های ارزان تر و معقول تری برخوردار است. اگر چه نمی توان مدت زمان عمل را برای تمامی افراد، به طور یکسان در نظر گرفت اما به طور کلی 10 الی 15 دقیقه برای هر عمل prk در نظر گرفته شده است. در نهایت می توان به این نکته اشاره کرده که میزان رضایت مندی فرد بیمار از عمل چشم prk بیشتر از دیگر روش های جراحی می باشد.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲