مقالات

بینایی سنجی نوزادان نارس

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
11314 بازدید

بینایی سنجی نوزادان نارس

بینایی سنجی نوزادان نارس کاری است که باید به صورت مرحله به مرحله و به کمک پزشک متخصص صورت گیرد و در صورت نیاز به درمان، اقداماتی در این خصوص صورت گیرد. به طور کلی هنگامی که نوزاد متولد می شود، بینایی او کامل نیست و طی یک روند یک ساله بینایی کامل می شود؛ اما بینایی نوزادان نارس، به زمان بیشتر و یا اقدامات درمانی برای تکامل یافتن نیاز دارند. به همین خاطر چک کردن و بینایی سنجی این نوزادان باید هر چند وقت یک بار انجام شود.

بینایی سنجی نوزادان نارس

روند تکامل بینایی در نوزادان نارس

با توجه به این که در نوزادان نارس احتمال ایجاد عوارضی مانند استرابیسم یا انحراف چشم و آمبلیوپی حدود 30 درصد نسبت به نوزادان عادی بیشتر است، بررسی های لازم باید در همان اوایل و مرتب انجام شود. اکثر نوزادان نارس در بینایی سنجی نوزادان نارس به مرور روند تکاملی را نشان می دهند. این روند باید به صورت زیر باشد تا عادی تلقی شود.
باید در حدود سه ماهگی جسمی را که جلوی چشم نوزاد می گیرید و به آرامی به سمت دیگر می برید، بتواند آن را دنبال کند و در غیر این صورت باید چشم و بینایی نوزاد نارس معاینه شود. به طور معمول در سن 4 تا 6 ماهگی نوزاد باید بتواند دستش را به سمت اجسام ببرد و در انتهای سال اول باید به خوبی بتواند بر اشیاء دوردست نیز تمرکز کند. این روند تکامل بینایی نوزادان نارس کمی با تأخیر سنجیده می شود و امری طبیعی تلقی می شود؛ اما خانواده هایی که نوزاد نارس دارند باید حساسیت بیشتری بر روی روند بینایی سنجی نوزاد نارس خود داشته باشند؛ زیرا چشم این نوزادان حساس تر است و امکان آسیب دیدن آن بیشتر از نوزادان عادی است.


با توجه به اهمیت معاینه شبکیه چشم نوزادان نارس ، جهت  معاینه توسط دکتر محمدباقر رجبی ، فوق تخصص شبکیه ،با شماره های موجود در سایت  برای تعیین نوبت تماس بگیرید. 

021-88201656

کمک به تکامل بینایی نوزادان نارس

والدین می توانند با یک سری تمارین به تکامل بینایی شبکیه نوزادان نارس کمک کنند. قرار دادن یک سری اجسام رنگی مانند اسباب بازی های در رنگ های متنوع در معرض دید نوزاد به تکامل بینایی او کمک شایانی می کند. بدین صورت بینایی نوزاد نارس تحریک می شود و روند تکامل و رشد بینایی بهتر می شود. 4 ماهه اول برای تکامل بینایی بسیار مهم است و در صورتی که نوزاد نارس دارید یا مشکلاتی در بینایی نوزادتان وجود دارد، حتماً به متخصص شبکیه مراجعه کنید تا جلوی خطرات احتمالی گرفته شود. نوزاد با چهار دست و پا رفتن بیشتر می تواند هماهنگی بین حرکات دست و چشم ایجاد کند، به همین خاطر بهتر است که هر چه بیشتر او را ترغیب به این حرکت کنید.

مشکلات بینایی نوزادان نارس و درمان آن ها

مشکلات بینایی نوزادان نارس و درمان آن ها

یکی از مشکلاتی که در بینایی نوزادان نارس ایجاد می شود، رتینوپاتی نوزادان نارس است که در آن رگ های خونی غیرطبیعی در شبکیه چشم ایجاد می شوند. بینایی سنجی نوزادان نارس باعث می شود که این مشکلات هر چه سریع تر تشخیص داده شوند و نوزاد زیر نظر فوق تخصص شبکیه درمان های لازم را دریافت کند.

گاهی اوقات این بیماری خفیف است و به مرور و خود به خود از بین می رود ولی در مواقعی که نوزاد نارس به دنیا می آیند ممکن است رشد عادی رگ های خونی در پشت شبکیه اختلال پیدا کنند و در صورت پیشرفت نیاز به جراحی چشم به کمک فوق تخصص شبکیه است. بینایی سنجی نوزادان نارس باعث می شود که این روند به طور کامل بررسی شود تا جلوی مشکلات حاد مانند جدا شدن شبکیه ی چشم و نابینایی نوزاد گرفته شود. 

علائم این بیماری حرکات غیر عادی چشم، مردمک سفید رنگ، نزدیک بینی شدید و لوچی چشم است. تست های تشخیصی توسط فوق تخصص شبکیه ی چشم و در بینایی سنجی نوزادان نارس انجام می شود.
یکی از معمول ترین روش های درمان برای بینایی نوزادان نارس که به این مشکل دچار هستند، لیزر شبکیه چشم نوزادان نارس توسط فوق تخصص شبکیه است. لیزر چشم نوزادان نارس برای ایجاد برش در اطراف شبکیه است. این روند درمان در مراحل اولیه برای تکامل بینایی در نوزادان نارس که به این مشکل دچار شده اند مورد نیاز است تا بینایی نوزادان نارس دچار مشکل نشود.
نوزادان نارس بیشتر در معرض مشکلاتی مانند تنبلی چشم ، مشکلات شبکیه ، نیستاگموس، ضعف بینایی و ... هستند به همین خاطر باید نسبت به نوزادان عادی تحت مراقبت و بررسی کامل قرار گیرند.

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲